آداب ورود به ماه مبارک رمضان(۲)

اندازه فونت :
۱۳۹۹/۰۲/۰۲

مقدمه:

از جمله چیزهایی که در روایـات به عنـوان مقـدمه ورود به ماه مبارک رمضان مطرح شده عبارتند از:

۱-اصلاح کردن غذا

رسولخدا(ص) فرمود:

کُـلـُوا الـْحَـلالَ یـَتِـمَّ لَکُـمْ صَوْمُکُـمْ(۱)

روزی حلال بخورید تا روزه تان کامل گردد

 

و در حدیث دیگر فرمود:

اَلْعِـبادَهُ مَـعَ اَکْـلِ الْـحَرامِ کَالْبـِناءِ عَلـَی الـرَّمْـلِ(۲)

عبادت توأم با خوردن مال حرام مانند بنا بر ریگزار است

 

توضیح:

حرام خواری در انحراف و انحطاط انسان به قدری مؤثر است نقل شده وقتی روز عاشورا لشکریان عمر سعد حضرت حسین بن علی(ع) را محاصره کردند امام بیرون آمد و آنان را دعوت به سکوت فرمود لکن گوش نکردند

لذا امام خطاب به آنان چنین فرمود:

کُلُّکُمْ عاصٍ لَأَمْری غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ طُبِعَ عَلی قُلُوبِکُمْ(۳)

یعنی همه شما نسبت به دستور من نافرمان و نسبت به قولم ناشنوا هستید چون شکم هایتان پر از حرام است و بر قلب هایتان مهر زده شده است

 

مرحوم کلینی در فروع کافی از امام صادق(ع) نقل می کند فرمود:

کَسْبُ الْــحَـرامِ یَـبـیـنُ فِـی الـذُّرِّیَـهِ(۴)

اثر کسب حرام در فرزندان آشکار می شود

 

توضیح:

چون لقمه حرام در فرزندانی که از آن تغذیه کرده اند تأثیر عمیق دارد نوع دزدی ها خلافکاری ها ،کشتارها و … در اثر همین تغذیه های حرام است

 

۲-روزه آخر شعبان

مرحوم شیخ صدوق در کتاب حدیثی من لا یحضره الفقیه خویش از امام صادق(ع) نقل می کند فرمود:

مَنْ صامَ ثَلاثَهَ اَیّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ کَتَبَ اللهُ لَـهُ صـَوْمَ شَـهْـرَیْـنِ مُتـَتابِـعَـیْـنِ(۵)

هر کس سه روز آخر شعبان را روزه بگیرد و بر ماه رمضان وصل کند خدا پاداش روزه دو ماه پشت سر هم را به او می نویسد

 

توضیح:

در مورد اصلاح غذا و اجتناب از خوردنیها و آشامیدنی های حرام لازم است مقداری توضیح بدهیم چون خوردنی ها و آشامیدنی های حرام بر چند قسم هستند

 

۱-حرام های ذاتی

بعضی از حرام ها از نظر اموزه های دینی ذاتاً حرام شمرده می شوند از قبیل:گوشت حیوانات حرام گوشت ،تخم پرندگان حرام گوشت و بعضی از اعضای حیوانات حلال گوشت مانند نرینه ،بچه دان ،دنبلان ،مثانه ،غده های بدن ،کیسه صفرا و نخاعو مانند اعیان نجس مثل خون ،گوشت خوک ،شـراب ،مـردار و هر مایـع مسـت کننـده انسان

 

۲-حرام های عرضی

مانند غذاهایی که به سبب برخورد با نجس متنجس شده اند و یا غذاهایی که به وجود انسان ضرر دارند

 

۳-اموال ناپاک

مانند اموالی که حقوق شرعی آن مانند زکات،خمس و مال امام(ع) آن پرداخت نشده است

 

۴-اسراف در هزینه

بعضاً در عین حال که غذای انسان در اموال حلال است لکن در تهیه غـذا اسـراف می شـود و ایـن حرمـت شـرعـی دارد

 

منابع:

۱-ثواب الاعمال /صدوق ص ۸۶

۲-بحار الانوار/مجلسی ج۱۰۳ ص ۱۶

۳-بحار الانوار/مجلسی ج۴۵ ص ۸

۴-فروع کافی/کلینی ج۵ ص ۱۲۵

۵-من لا یحضره الفقیه/صدوق ح۱۸۳۰

 

سوال خود را مطرح کنید :