اهداف شوم انگلستان از کشف حجاب در ایران

اندازه فونت :
۱۳۹۷/۱۰/۱۴

تقوا ابعاد اعتقادی و اخلاقی و عملی دارد

حجت الاسلام شکوری امام جمعه خوی در خطبه اول این هفته با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا اظهار داشت خداوند در سوره لقمان آیه ۳۳ می فرماید یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ… فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا(ای مردم از پروردگارتان پروا بدارید و زنهار تا زندگی دنیا فریب تان ندهد)

وی در ادامه گفت تقوا که همان اجتناب و پرهیز از اموری است که بر انسان ضرر دارد دارای اقسام متعددی می باشد از قبیل:

الف:تقوا داشتن در برابر عقاید فاسد و انحرافی از قبیل شرک ،کفر،بدعـت ،انـکار ضـروریات دیـن اسلام

ب:تقوا داشتن در برابر اخلاق رزیله و صفات خبیثه که هر کدام ضررهای متعدد دنیـوی و اخـروی دارد

ج:تقوا داشتن در مقابل محرمات،گناهان و آلودگیها که هر کـدام مجازات و عـقوبت خاص خودش را دارد

جایگاه و نقش نظم و انضباط در فرهنگ اهل بیت(ع)

خطیب با اشاره به جایگاه و نقش نظم و انضباط از دیدگاه روایات اهل بیت(ع) اظهار داشت از جمله موضوعات مهم ارزشی و اخلاقی که در روایات اهل بیت(ع) مورد عنایت ویژه قرار گرفته و پیروان خود را به رعایت کردن آن در تمامی شئون روزمره زندگی بسیار توصیه و سفارش فرموده اند رعایت کردن نظم و انضباط در زندگی است

وی گفت برای رسیدن به نقش اساسی و جایگاه والای نظم در زندگی بشر همین قدر کافی است که دانشمندان فلسفه و علمای کلام برای اثبات وجود خداوند و وحدانیت او از برهان نظم بهره می گیرند و می گویندنظم حاکم بر عالم هستی و قوانین موجود در تمامی پدیده های هستی اعم از کوچک و بزرگ بهترین دلیل و گواه بر وجود و وحدانیت خداوند می باشند از قبیل:نظم موجود در آفرینش و گردش شب و روز و یا نظم حاکم بر خورشید ،ماه و ستارگان یا نظم جاری در آفرینش پرندگان و انواع حیوانات و …

در ادامه بحث گفت در بخشی از روایات اهل بیت(ع) ایجاد نظم و انضباط در میان مردم فلسفه تشریع امامت و رهبری شمرده شده است

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

فَــرَضَ اللهُ …الْاِمـامـَهَ نِـظـامـاً لِـلاُمّـَهِ(خداوند امامت را برای نظم بخشی بر امت واجب فرموده است)

خطیب با اشاره به مصادیق نظم گفت در مرحله خارج و عمل برای نظم و انضباط مصداقهای متعددی وجود دارد از جمله آنها نظم در گفتار است که باید مورد توجه جدی گویندگان ،خطیبان جمعه و سخنرانان اجتماعات و مبلغان دینی قرار بگیرد

وی گفت امیر مؤمنان می فرماید زیباترین کلام و سخن آن است که به زیبایی نظم آراسته باشد و خاص و عام آن را بفهمند و در جای دیگر فرمود:یعنی بهترین سخن آن است که گوشها از شنیدن آن آرزده نشوند و فهمیدن آن اندیشه ها را به رنج نیندازد

وی در توضیح فرمایش امیرمؤمنان اظهار داشت از دو کلام کوتاه امیرمؤمنان(ع) چند نکته مهم و اساسی در زمـینه سخـن گـفتـن بـا دیگـران بـرداشـت مـی شود

الف:بر گـوینـدگـان لازم  و ضروری اسـت بـا بـهره گیـری از کـلمـات و جملات زیـبا و موزون کلام خویش را به شنوندگان برساند

ب:بر گویندگان لازم است از پراکنده گویی ،بدون مطالعه و تحقیق حرف زدن و تـکرار مکررات جداً اجتناب و خودداری نمـاینـد

ج:طولانی ساختن سخنرانی و خطبه ،یک نواخت حرف زدن و استفاده از واژه های غیر مأنوس و اصـطلاحـات پیچـیده علمی و غیر علمی موجب رنجش خاطر شنوندگان می شود

اهداف شوم انگلستان از کشف حجاب در ایران

حجت الاسلام شکوری با اشاره به ۱۷ دیماه سالروز اجرای توطئه انگلیسی کشف حجاب توسط رضاخان در سال ۱۳۱۴ گفت در ارتباط با موضوع کشف حجاب بوسیله نوکر بی اختیار انگلستان یعنی رضاخان در سال ۱۳۱۴ش تاکنون مطالب زیادی گفته و نوشته شده است ضروری دیدم در این فرصت محدود تحلیل یکی از جاسوسان وقت انگلستان را به نقل از کتاب تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد یادآوری کنم او می گوید:

زنان مسلمانان دارای حجاب محکم هستند نفوذ فساد در میان آنان ممکن نیست…به هر وسیله ای که شده باید آنان را از حجاب خارج ساخت و بی حجابی را در میان مسلمانان رایج نمود ابتدا برای گول زدن آنان برای اینکه حجاب را کنار بگذارند باید به آنان تفهیم کرد که حجاب بصورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست چادر لباس قدیمی ایرانیان قبل از اسلام بوده و عبا لباسی است که خلفای عباسی برای زنان مسلمان رسم کرده اند و این یک لباس اسلامی نیست خواه ناخواه وقتی زنها از حجاب خارج شوند مردها و جوانان فریفته می شوند در نتیجه فساد در کانون خانواده رخنه می کند برای اجرا باید اول سعی کرد زنان غیر مسلمان در کشورهای اسلامی را از حجاب خارج کرد تا زنان مسلمان نیز از آنان پیروی کنند

نقش اساسی ۱۹ دی قم در تسریع پیروزی انقلاب اسلامی

خطیب با اشاره به ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶ در حوزه علمیه قم اظهار داشت به دنبال رحلت مشکوک فرزند امام مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در نجف یک حرکت خودجوش در نوع شهرهای ایران در حمایت از حضرت امام ره و علیه رژیم طاغوت به وجود آمد و مجالس گرامیداشت آن مرحوم در مساجد شهر ها و رهبری روحانیت برگزار گردید

 لذا رژیم از این حرکت عصبانی گردید و از جمله اقدامات احمقانه ای که انجام داد روز ۱۷ دی ماه سال ۵۶ یک مقاله توهین آمیز به نام استعمار سرخ و سیاه علیه حضرت امام در روزنامه اطلاعات چاپ کردند به نام احمد رشیدی مطلق

این اقدام موجب گردید ۱۹ دی ماه حوزه علمیه قم و بازار تعطیل گردید و مردم و طلاب به منازل مراجع و شخصیت های برجسته علمی حرکت کردند از جمله مراجع مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بود چنین فرمود: انا لله و انا الیه راجعون ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و برفقه و اجتهاد خبر دار شدیم اینها اشتباه می کنند اینها فکر نکنند ما دیگر سکوت کرده ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر میداریم و اینها باید بدانند که اگر سر نیزه راحتی به زیر گلوی ما بگذارند ما حرفمان را می‌زنیم چهلم حماسه قم تبریز قیام کرد و به دنبـال آن چـهلم های دیگری به وجود آمـد تا بـه پـیـروزی انـقلاب منـجـر شـد

تمامی نهضت ها و انقلابهای شیعه در تاریخ ریشه اعتقادی دارد

مسئول مدارس علمیه خوی در بخش دیگر از خطبه دوم گفت با توجه به حرکت ۱۹ دی ماه سال ۵۶ ضروری دیدم مقداری در ارتباط با قیام های شیعه در طول تاریخ اشاراتی داشته باشم تا دو مطلب زیر هرچه بهتر روشن گردد

الف:چرا استعمارگران غربی و اروپایی این همه از انقلاب اسلامی می ‌ترسند و درنهایت علیه ارزش های انقلابی سمپاشی می کنند و رسانه ها و ضد انقلاب را وادار می سازند تا این همه علیه نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن فحاشی کنند

ب:از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نوع جریان های روشنفکری غیر مذهبی ،گروهک های کمونیستی و التقاطی،نویسندگان ضد انقلاب و سلطنت طلب خارج نشین و نویسندگان غربی و اروپایی تلاش می‌کنند برای انقلاب اسلامی ایران ریشه ها و علل و انگیزه های غیر دینی بسازند

حجت الاسلام شکوری در ادامه همین بحث اظهار داشت می توان با قاطعیت تمام و با استدلال و اقامه دلیل و برهان اثبات کرد تمامی نهضت ها و قیام هایی که بعد از حماسه عاشورا از ناحیه شیعیان در طول تاریخ به وجود آمده است همه آنها ریشه دینی و اعتقادی داشته بلکه علت العلل آنها دین و اعتقاد بوده و سایر علت ها در مرحله بعدی قرار داشتند به عنوان نمونه تعدادی از این قیام‌ها را به صورت فهرست یادآوری می‌کنیم

۱-قیام توابین در کوفه

۲-قیام مختار در کوفه

۳-قیام محمد بن عبدالله از علویان در مکه و مدینه

۴-قیام حسین بن علی از علویان در حجاز

۵-یحیی ابن عبدالله در ری و طبرستان

۶-قیام ادریس بن عبدالله در مصر و مراکش

۷-قیام محمد بن ابراهیم از علویان در کوفه

۸-قیام محمد بن قاسم در خراسان

۹-قیام حسن بن زید در طبرستان

۱۰-قیام محمد دیباج در مکه

۱۱-انتفاضه شعبانیه در عراق

۱۲-انقلاب ۱۹۲۰ عراق

۱۳-انتفاضه صد صفر عراق

۱۴-انقلاب مشروطه در ایران

۱۵-نهضت تنباکو در ایران

۱۶-قیام ۱۵ خرداد ایران

۱۷-قیام مسجد گوهرشاد مشهد

۱۸-قیام میرزا کوچک در شمال

۱۹-قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز

۲۰-قیام تنگستانی ها در بوشهر

۲۱-قیام فداییان اسلام

۲۲-انقلاب اسلامی ایران

سوال خود را مطرح کنید :