تفسیر قرآن کریم-جلسه هفتم

اندازه فونت :
۱۳۹۱/۰۶/۲۱

 

۳- زینت :

این آیه در اشتقاق های مختلف ۴۶ مورد استعمال قرآنی دارد اما در ارتباط با پوشش زنان فقط در آیه ۳۱ سوره نور سه با تکرار شده است .

 

الف : …….. وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها

ب : ……… وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِن‏

ج : …….. وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِن‏

 

معنی زینت از دیدگاه لغت شناسان

 

۱- طریحی در مجمع البحرین :

الزّینَهُ ما یُتَزَ یَّنُ به الانسانُ مِن ْ حُلِیٍّ وَ لِبشٍ .

زینت هر آن چیزی است که انسان بوسیله آن زینت می شود از قبیل زیور آلات و پوشش

 

۲- خلیل بن احمد در کتاب العین :

« الزّینَهُ جامعٌ لِکُل ما یُتَزَیِنُ بِهْ »

یعنی زینت هر آنچه را بوسیله آن آراسته شود در بردارد .

 

۳- ابن منظور در لسان العرب :

« الزّینَهُ ما یُتَزَ یَّنُ به »

یعنی زینت هر آن چیزی است که بوسیله آن زینت می‌شود .

و در بیان معنی زینت در آیه شریفه

« وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها »

می‌گوید : معناه لا یبدن الزینه الباطنه کالمِخْنَقَه و الخَلْخالِ و الدُمْلَجْ و الـسّـوار و الذی یـُطَـهرُ هـو الـشـبـاب و اوجـه

یعنی زنان آشکار نسازند زینت باطنه خویش را مانند گردن بند ، خلخال ( حلقه فلزی که زنان برای زینت به مچ پای خود می اندازند ) و بازوبند و النگو و زینتی که ظاهر می شود عبارت است از لباس ها و صورت .

 

نتیجه گیری :

از مجموع مطالب بالا چنین استفاده می شود که واژه زینت یک مفهوم وسیع و گسترده دارد و تمامی زیورهای درونی و معنوی و بیرونی و مادّی را در بر می گیرد و مثال هایی را که برخی از لغویان در امور مادی آورده اند از باب نمونه و بیان مصداق بوده و قصد انحصار نداشته اند .

 

معنی زینت در قرآن و روایات

 

الف : امور معنوی : در برخی از آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام کلمه زینت در امور درونی و معنوی استعمال شده است .

 

۱- سوره حجرات آیه ۷ می فرماید :

« وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی‏ قُلُوبِکُم‏ »

ولی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهایتان زینت بخشیده . در این آیه شریفه زینت مربوط به ایمان است که یک موضوع معنوی و درونی است .

 

۲- بحار الانوار ج ۷۵ ص ۸۰ :

« عن علّیٍ علیه السلام : الْعَفَافُ زِینَهُ الْفَقْرِ وَ الشُّـکْـرُ زِیـنَـهُ الْغِـنَـى‏»

پاکدامنی زینت فقر و سپاس گزاری زینت توانگری است .

ب : امور مادی : در استعمالات دیگر قرآنی و روائی هدف از زینت زیور های مادی است

. از قبیل :

 

۱- سوره الصافات آیه ۶ می فرماید :

« إِنَّـا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّ نْـیـا بِزیـنَهٍ الْکَـواکِـبِ »

ما آسمان پائین را با ستارگان آراستیم .

بطوری که ملاحظه می شود هدف از زینت در این آیه شریفه ستارگان هستند که امور مادّی می باشند .

 

۲- بحار الانوار ج ۷۶ ص۹۷ :

« قال رسول الله صْلی الله علیه وآله : الْخِضَاب‏ُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُ زینهٌ و طیبٌ »

خضاب کردن زینت و پاکیزگی است .

 

زینت در آیه پوشش سوره نور

در مورد معنی واژه زینت در بخش اوّل آیه شریفه سوره نور :

« وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها »

از سوی مفسران قرآن دید گاه‌های متعددی مطرح شده است که به عنوان نمونه چند مورد را تذکر می دهیم .

 

الف : صاحب مجمع البیان : می فرمایند :

« و لا یبدین زینتهن ای لا یظهرن مواضع الزینه لغیر محرم و من هو فی حکمه و لم یرد نفس الزینه لأن ذلک یحل النَّضَرَ الیه بل المراد مواضع الزینه »

یعنی هدف این آیه شریفه از جمله « وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ » یعنی مواضع و محل‌های زینت را به نا محرم و امثال آن نشان ندهند. و الا هدف خود زینت نیست چون نگاه به خود زینت بدون اشکال است .

و در مورد استثناء إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها سه احتمال می دهند .

 

الاول : إنّ الظاهره الشبابُ و الباطنه الخلخال ُ

یعنی هدف از زینت های ظاهری لباسها و مقصود از زیورهای باطنی خلخال است .

الثانی : انها الوجه و الکفین .

احتمال دوم این است که مقصود از زینت ظاهری صورت و دو کف دست می باشد .

الثالثه : أن الظاهرهَ الکحل و الخاتم و الخضاب فی الکف

یعنی مقصود از زینت ظاهری عبارت است از سرمه ، انگشتر و خظاب کردن کف دست.

 

 

سوال خود را مطرح کنید :