تقابل بین حق و باطل با مذاکره قابل حل نیست

اندازه فونت :
۱۳۹۸/۰۸/۰۳
  • نقش اساسی دین در زندگی بشر از دیدگاه اسلام
  • حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا اظهار داشت امیرمؤمنان(ع) می فرماید اِعْلَـمُوا اَنَّ مِلاکَ أَمـْرِکُـمْ اَلدّینُ وَ عِصْمَتَکُمْ اَلتَّقْوی(بدانید که پایه و اساس کار شما دین است و نگهبان شما در برابر گناه و آلودگی تقوا است)
  • وی در ادامه با اشاره به نقش سازنده دین در زندگی بشر اظهار داشت اگر آیات و روایات قرآن را مورد توجه جدی قرار بدهیم نقش سازنده و سرنوشت ساز دین در زندگی بشر کاملا مشخص می شود بطوریکه امیرمؤمنان(ع) می فرماید لاحَیاهَ اِلّا بِالدّین(۲)زندگی جز با دینداری نیستو یا می فرماید:اَلـدّیـنُ عِـزٌّ(دین عامل عزت است)
  • و علت و ریشه مخالفت و مبارزه انسانهای لائیک و ظالمان و ستمگران بر بشریت با دین این است که دین با آنان که مخل امنیت زندگی بشر هستند مبارزه می کند بطوریکه قرآن می فرماید:مشرکان را هر کجا یافتید بکشید و آنان را دستگیر کنید و به محاصره درآورید و در هر کمین‏گاهى به کمین آنان بنشینید
  • مبارزه و جهاد در راه خدا از مصادیق خیر در قرآن است
  • خطیب در بخش دوم خطبه اول اظهار داشت از جمله واژه های ارزشی که در آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) روی آن بسیار تأکید شده است واژه خیر است از جمله محورهای مطرح شده بیان مصادیق خیر است
  • وی در ادامه با استناد به آیاتی از قرآن مبارزه و جهاد در راه خداوند ،تقوا و پرهیزکاری ،توبه از گناهان و آلودگی ها ،امت اسلامی را از جمله مصادیق خیر برشمرد
  • و اظهار داشت خداوند می فرماید حکم جهاد بر شما نوشته شده و حال آنکه بر شما ناگوار و ناپسند است و چه بسا شما چیزی را ناپسند می پندارید و آن برای شما خیر است
  • و در آیه دیگر می فرماید شما بهترین امتی بودید که برای انسانها آفریده شدید
  • حوادث و اتفاقات تاریخی و تلخ دو ماه محرم و صفر
  • حجت الاسلام شکوری در خطبه دوم نماز با اشاره به مناسبتهای مهم هفته روز وقف،رحلت پیامبر بزرگوار و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و هجرت پیامبر از مکه به مدینه ،لیله المبیت و روز نوجوان و بسیج دانش آموزی را از جمله این مناسبت ها برشمرد
  • وی در ادامه گفت دو ماه محرم و صفر نسبت به رسولخدا(ص) و خاندان او در طول تاریخ توأم با مصائب متعدد بوده و در این دو ماه چندین حادثه تلخ و دلخراش علیه اهل بیت(ع) اتفاق افتاده است از قبیل:
  • ۱-شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای او در کربلا
  • ۲-به اسیری بردن فرزندان رسولخدا(ص) به مدت ۴۰ روز
  • ۳-به شهادت رساندن امام زین العابدین(ع) توسط امویان
  • ۴-تحمیل جنگ صفین بر امیرمؤمنان(ع) به وسیله معاویه
  • ۵-شهادت دردناک زید فرزند امام زین العابدین(ع) به وسیله امویان
  • ۶-رحلت جانسوز پیامبر بزرگوار در روز ۲۸ صفر
  • ۷-شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) در سال ۵۰ق
  • ۸-شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۲۰۳
  • دلایل عقلی و نقلی عصمت پیامبران
  • خطیب در بخش دیگر خطبه دوم با اشاره به ضرورت وجود عصمت در پیامبران و ائمه اظهار داشت عصمت یکی از ویژگی های برجسته انبیا و ائمه(ع) می باشد با توجه به شبهه افکنی های وهابیان و روشنفکران لائیک و عوامل استکبار در فضای مجازی در زمینه عصمت ضرورت دارد در حد فرصت کوتاه خطبه دوم به دلایل عقلی و نقلی عصمت انبیا و ائمه(ع) اشاراتی داشته باشیم
  • که در واقع یک نوع عرض ارادت به ساحت مقدس رسولخدا(ص) و دو امام بزرگوار حسن مجتبی و علی بن موسی الرضا نیز می باشد
  • خطیب در رابطه با معنی عصمت گفت عصمت در اصطلاح به نیرویی در وجود انسان گفته مـی‌شود که دارنده آن را با قدرت داشتن بر انجام از گناه، خطا و اشتباه باز می‌دارد
  • و در ادامه دو مورد از ادله عقلی عصمت را به ترتیب زیر بیان کردند
  • الف:هدف اصلی از بعثت پیامبران، راهنمایی بشر به سوی حقایق و وظایفی است که خدای متعال برای انسان‌ها تعیین فرموده است
  • حال اگر چنین نمایندگان و سفیرانی به دستورات الهی پایبند نباشند و خودشان بر خلاف محتوای رسالتشان عمل کنند، مردم دیگر به گفته‌هایشان اعتماد لازم را پیدا نمی‌کنند و در نتیجه هدف از بعثت انبیا به طور کامل تحقق نخواهد یافت؛ بنابراین، حکمت و لطف الهی اقتضا می کند که پیامبران، افرادی پاک و معصوم از گناه باشند
  • این دلیل، عصمت پیامبر را نسبت به هر گناهی، چه کبیره و چه صغیره، چه عمدی و چه سهوی، چه پیش از بعثت و چه پس از آن اثبات می‌کند؛ زیرا کوچک‌ترین گناه سهوی، هر چند پیش از بعثت رخ داده باشد، به‌اندازه‌ی خود، پیامبر را لکه دار کرده و به همان مقدار از اعتماد مردم می‌کاهد
  • ب:افزون بر این پیامبران وظیفه دارند به تزکیه، تربیت و راهبری مردم اقدام نمایند؛ آن هم تربیتی همگانی که شامل آماده‌ترین و برجسته‌ترین افراد جامعه نیز بشود و چنین مقامی‌ در خور کسانی است که خودشان به عالی‌ترین مدارج کمال انسانی رسیده باشند و این همان مقام «عصمت» است
  • افزون بر این، اساساً نقش رفتار مربی در تربیت دیگران، از نقش گفتار او بسیار مهمتر است و کسی که از نظر رفتار، نقص‌ها و کمبودهایی داشته باشد، سخنانش تاثیر مطلوب را ندارد؛ پس هنگامی‌ هدف الهی از بعثت پیامبران، به عنوان مربیان جامعه به طور کامل تحقق می‌یابد که آن‌ها از هر گونه لغزشی در گفتار و کردار مصون باشند
  • خطیب در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به ادله نقلی عصمت پیامبران و ائمه اظهار داشت امام رضا(ع) می فرماید پس امام معصوم است و تأیید و تقویت شده و توفیق یافته و استوار گشته(از جانب خدا)از هر گونه خطا و لغزش و اشتباه در امان است خداوند این خصوصیت را به او بخشید تا حجت او بر بندگانش و گواه او بر آفریدگانش باشد
  • و در روایت دیگر فرمود:امام علیه السلام از گناهان پاک بوده و از عیب ها برکنار می باشد
  • و از امام صادق(ع) نقل شده فرمود ما(ائمه) ترجمان فرمان خداوندیم ما جماعتی معصوم هستیم
  • تقابل بین حق و باطل با مذاکره قابل حل نیست
  • حجت الاسلام شکوری در پایان خطبه دوم اظهار داشت یکی از ویژگی های برجسته رسول خدا(ص) در معرفی دین اسلام در مقابل دشمنان سرسخت خود یعنی کفار و مشرکان قاطعیت و سازش ناپذیری او بود که در برابر پیشنهاد آنان به وسیله حضرت ابوطالب که به پیامبر وعده حل مشکلات اقتصادی و مالی دادند و به قول امروزی ها قول برداشتن تحریم ها به رسول خدا ارائه کردند ولی او در پاسخ فرمود
  • اگر آفتاب را در دست راست و ماه را در دست چپ من قرار بدهید برایم مهم نیست ولکن در یک کلمه از من اطاعت بکنید و در نهایت مالک عرب شده و عجم ها از آیین شما پیروی نمایند و سلطان آخرت باشید مشرکان در پاسخ گفتند یک کلمه سهل است ده کلمه خواهیم گفت .پیامبر فرمود بر وحدانیت خداوند و رسالت من گواهی دهید مشرکان پاسخ دادند این امکان ندارد که ما ۳۶۰ خدا را رها سازیم و از یک خدا پیروی کنیم خطیب در آخر گفت اساساً تعارض میان حق و باطل یک سنت الهی است که با مذاکره قابل حل نیست و خداوند مـی فـرماید:وَکَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ(ایـنچنین در برابر هـر پیامبری، دشمنی از شـیاطین انس و جـنّ قرار دادیم؛)

سوال خود را مطرح کنید :