خطبه های نماز جمعه مورخه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

اندازه فونت :
۱۳۹۹/۱۱/۲۴

خطبه اول:

موضوع : الف: اسلام لباس متقین است

 

 

عَنْ مَولانا علّی (ع) :فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى شَرَعَ اَلْإِسْلاَمَ وَ سَهَّلَ شَرَائِعَهُ لِمَنْ وَرَدَهُ وَ أَعَزَّ أَرْکَانَهُ لِمَنْ حَارَبَهُ وَ جَعَلَهُ جُنَّهً لِمَنْ صَبَرَ وَ لِبَاساً لِمَنِ اِتَّقَى(۱)

خدای تبارک و تعالی اسلام را تشریع کرد و دستور های آن را برای هرکس که مسلمان شود آسان کرد و ارکانش را برای هرکس که با آن نبرد کند شکست ناپذیر ساخت و آن را برای هر کس که شکیبا باشد سپر و برای هرکس که تقوا ورزد لباس قرار داد

 

ب: نیکوکاری در اسلام

یکی از مباحث مهم و ارزشمند اخلاق عمومی در معارف دینی بحث نیکوکاری است که در کتب روایی و اخلاقی تحت عنوان : احسان، البرکه ، البِرّ ، النعمه و فعل المعروف مطرح شده است از جمله موضوعاتی که در زمینه نیکوکاری در روایات مطرح شده است عبارتند از:

۱-مراتب نیکوکاری۲-علائم و نشانه های نیکوکار۳-مراتب نیکی کردن۴-فرمان به نیکی با یکدیگر۵-کمال نیکی۶-آثار و برکات نیکوکاری

 

 

نشانه های نیکوکار:

شناخت معیار های نیکوکاری بسیار مهم است چون در جوامع دیدگاه ها و برداشت های متفاوت و قضاوتهای متضادی وجود دارد بدین جهت در روایات ویژگی های نیکوکار از دیدگاه اسلام بیان شده است یک مورد را ترجمه میکنم     

عَن رسول الله (ص):

أَمَّا عَلاَمَهُ اَلْبَارِّ فَعَشَرَهٌ      

    نشانه های نیکوکار ده چیز است

۱-یـُحِـبُّ فِـی اَللَّهِ          

برای خدا دوست می دارد

۲-وَ یُبْغِضُ فِی اَللَّهِ         

برای خدا دشمنی می ورزد

۳-وَ یُصَاحِبُ فِی اَللَّهِ       

برای خدا همراه می شود

۴-وَ یُفَارِقُ فِی اَللَّهِ          

برای خدا جدا می شود

۵-وَ یَغْضَبُ فِی اَللَّهِ         

برای خدا خشم می گیرد

۶-وَ یَرْضَى فِی اَللَّهِ          

برای خدا خشنود می شود

۷-وَ یَعْمَلُ لِلَّهِ            

و برای خدا کار می کند

۸-وَ یَطْلُبُ إِلَیْهِ           

خداجو است

۹-وَ یَخْشَعُ لِلَّهِ…         

در برابر خدا خاشع و ترسان است

۱۰-وَ یُحْسِنُ فِی اَللَّهِ(۲)       

و برای خدا احسان و نیکی می کند

 

خطبه دوم:

موضوع: الف : مناسبت های هفته جاری

۱-اوّل رجب میلاد امام محمد باقر (ع) ۵۷ ق(۳)

۲- سوم رجب شهادت امام علی النقی (ع) ۲۵۴ ق(۴)

۳- ۲۹ بهمن سالگرد قیام مردم تبریز بمناسبت چهلم شهدای ۱۹ دی قم۱۳۵۶ ش

 

ب: اعلان وفاداری ملت ایران

دهه فجر انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم ملّت ایران روز ۲۲ بهمن سال ۹۹ حماسه دیگری خلق کردندخداوند بر اساس وعده خود وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ(۵) بخاطر صداقت ،ایثارگری ، وفادری و مجاهدت در راه اسلام ملت ایران بر تمامی صحنه ها به یاری مردم ایران برخاسته است از قبیل :اعطای صبر و شکیبایی در عبور از بحرانها ، شکست دادن استکبار جهانی در تمامی توطئه های ۴۲ ساله ، پیروزی در برابر تمامی فتنه های داخلی و رسوا سازی دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای مردم ایران

 

ج: جایگاه ماه رجب

امام موسی بن جعفر (ع) فرمود:

رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اَللَّهُ فِیهِ اَلْحَسَنَاتِ وَ یَـمْحُو فِیهِ اَلسَّیِّئَاتِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ اَلنَّارُ مَسِیرَهَ سَنَهٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلاَثَهَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّهُ(۶)

 

 

د:مجازات آموزش دانش گمراه کننده

عَنِ الباقِرِ (ع):

مَنْ عَلَّمَ بَابَ ضَلاَلٍ کَانَ عَلَیْهِ مِثْلُ أَوْزَارِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لاَ یُنْقَصُ أُولَئِکَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَیْئاً(۷)

هر کس دانش گمره کننده آموزش دهد همانند گناه کسانیکه به آن عمل می کنند برای او نیز نوشته می شود بدون آنکه از گناهان آن افراد چیزی کم شود

 

توضیح:از ابتدای گسترش دین مقدس اسلام تاکنون علل و عوامل متعددی موجب گشته تا جریانهای متعدد انحرافی در حوزه های مختلف علوم کلامی ، عرفانی ، اخلاقی و فقهی بوجود آمده و گسترش پیدا کند از قبیل :معتزله ، اشاعره ، خوارج ، مرجئه ، اهل حدیث ، صوفیه ، وهابیه ، سلفیه ، اخباریه ، شیخیه؛ بابیه ، بهائیه ، التقاطیه و …

 

گروه های زیر در بوجود آمدن جریانهای انحرافی در جوامع اسلامی نقش اساسی داشتند :مسیحیان ، یهودیان ، خلفای جور ، پادشاهان ستمگر ، دانشمندان دنیاپرست و استعمار گران غربی و شرقی

پی نوشت :

(۱)کافی جلد ۲ صفحه ۱۲۸                                                                                                                             

(۲)تحف العقول ص ۲۱                                                                                                                                  

(۳) وفیات الاعیان جلد۵ صفحه ۲۴۲

(۴) مسارّ الشیعه / شیخ مفید صفحه ۵۸

(۵)سوره حج آیه ۴۰                                                                                           

(۶)من لا یحضره الفقیه ج۲ ص ۴۱۲

(۷) تحف العقول ص ۲۹۷

سوال خود را مطرح کنید :