خطبه های نماز جمعه – ۱ آذر ۱۳۹۸

اندازه فونت :
۱۳۹۸/۰۹/۰۱
  • خطبه(اول):
  • موضوع:الف:ورع از ویژگی های برجسته مؤمن
  • قال رسول الله(ص):
  • خَمْسٌ لایَجْتَمِعْنَ اِلّا فی مُـؤْمِنٍ حَقّاً یُوجِبُ اللهُ لَهُ بِـهِـنَّ الْجَنَّهَ
  • پنج چیز است که فقط در مؤمن جمع می شود که خدا به واسطه ی آن بهشت را بر او واجب می کند
  • الـنـُّورُ فِـی الْـقَـلـْبِ 
  • نورانیت و روشنی دل
  • وَالْفِقْهُ فِی الْاِسْلامِ
  • فهم عمیق دین اسلام
  • وَالْوَرَعُ فِـی الـدّیـنِ
  • ورع داشتن در دین
  • وَالْـمَوَدَّهُ فِی النّاسِ 
  • دوست داشتن مردم
  • وَ حُسنُ السَّمْتِ فی الْوَجْهِ(۱) 
  • دارا بودن بر خوشرویی
  • توضیح:
  • مؤمنی که ویژگی های پنجگانه فقط در وجود او امکان جمع شدن دارد کیست؟برای شناخت مؤمن لازم است معنی ایمان را بدانیم
  • رسولخدا(ص) فرمود:
  • اَلْایمانُ مَعْرِفَهٌ بِالْقَلْبِ وَاِقْرارٌبِاللِّسانِ وَ عَـمـَلٌ بِالْأَرْکـانِ(۲)
  • یعنی ایمان عبارت از شناخت قلبی،اقرار زبانی و عمل با جوارح است
  •  
  • آثار ایمان:
  • آرامش،اجتناب از گناه،دوری از تهمت،تلاش در اصلاح جامعه،بصیرت ،پرداخت خمس،بیزاری از دشمنان ،تحکیم و تثبیت دین ،جلب رضایت خداوند(۳)
  • ب:مقدمات تزکیه نفس(۲)
  • مباحث جلسه گذشته:
  • ۱-تزکیه نفس یکی از ارزشهای اخلاقی است
  • ۲-هدف از علم اخلاق تزکیه نفس است
  • ۳-تعریف تهذیب و تزکیه نفس
  • ۴-مقدمات و روشهای تهذیب نفس
  • ۵-دوری جستن از افراد آلوده یکی از مقدمات تزکیه نفس
  •  
  • ۲-کنترل چشم و گوش
  • بخش مهمی از گناهانی که موجب سقوط صاحب خود می شوند گناهان مربوط به دو عضو مهم جسم انسان یعنی چشم و گوش است لذا در آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) روی این دو عضو بسیار تأکید شده است
  • خداوند می فرماید:
  • إِنَّ السَّمْـعَ وَالْبـَـصَـرَ وَالْـفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا(۴)
  • گوش چشم و دل همه مورد سؤال و پرسش قرار خواهند گرفت
  •  
  • توضیح:
  • از این آیه شریفه جایگاه و نقش اساسی گوش،چشم و دل کاملاً روشن و مشخص می گردد که خداوند از تمامی آنها پرسش خواهد کرد
  • باز خداوند می فرماید:        
  • قُلْ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبـْصَارَ وَالْأَفْـئِـدَهَ قَـلـِیلًا مَا تَـشـْکـُرُونَ(۵)
  • بگو او کسی است که شما را آفرید، و برای شما چشم و گوش و قلب قرار دارد اما کمتر سپاسگزاری می‏کنید
  •  
  • توضیح:
  • خداوند در این آیـه شریفه از سـه نعمت بزرگ خود نام برده است
  • الف:نعمـت گوش السَّمْعَ بعنـوان وسیـله آگاه شدن از نتیجه افکار و اندیشه های دیگران
  • ب:نعمت چشم وَالْأَبْصَارَ وسیله مشاهده حـقایق عالم هـستی و تجربه اندوزی
  • ج:نعمت دل وَالْأَفْئِدَهَ وسیله اندیشیدن در علوم عقلی
  • یعنی تمامی ابزار شناخت و ارتباط با دیگران در اختیار بشر قرار گرفته است لکن قَلِیلًا مَا تَشْکُرُونَ سپاسگزاران کم اند
  • هشدارها:
  • در روایات متعدد در مورد چـشم و گوش هشدار داده شده از قبیل:
  • ۱-امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • أَلْعُیُونُ مَصائِدُ الشَّیْطانِ(۶) 
  • چشم ها صیدگاه شیطانند
  •  
  • ۲-امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • غُـضّـُوا أَبْـصـارَکُـمْ تَرَوْنَ الْعَجائِبَ(۷)
  • چشمان خود را کنترل کنید تا شگفتی های عالم را ببینید
  • ۳-امام صادق(ع) فرمود:
  • فَرَضَ اللهُ عَلی السَّمْع  
  • خدا بر گوش واجب کرده
  • أَن یَتَنَزَّهَ عَنِ الْاِسْتِماعِ اِلـی مـا حـَرَّمَ اللهُ
  • از گوش دادن به آنچه خدا حرام کرده دوری کند از آنچه خدا نهی کرده
  • وَ أَنْ یُعْرِضَ عَمّا لا یَحِلُّ لَهُ مِمّا نَـهَی اللهُ عـَزَّوَجَـلَّ عـَنْـهُ
  • و اینکه اعراض کند از هر آن چیزی که بر وی حلال نیست و خدای عزوجل از او نهی کرده است
  • وَالْاِصْغاءِ اِلی ما اَسْخَطَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ(۸)
  • خدا را ناخشنود کند و خشمگین کند گـوش ندهـد
  • خطبه(دوم):
  • موضوع: الف:فهرست مناسبتها
  • ۱-روز ۲۵ ربیع الاول      
  • روز رحلت فقیه نامدار شیعه سید مرتضی علم الهدی(۴۳۶ق)
  • ۲-روز ۲۶ ربیع الاول      
  • روز صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه (۴۱ق)
  • ۳-روز ۲۹ ربیع الاول      
  • روز رحلت آیت ا.. سید محسن حکیم(۱۳۹۰ق)
  • ۴-روز ۵ آذرماه             
  • روز تشکیل بسیج به فرمان حضرت امام ره(۱۳۵۸ش)
  • ۵-روز ۲۹ ربیع الاول      
  • روز تأسیس دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه در قاهره(۱۳۶۶ق)
  • ب:علل صلح امام حسن(ع)
  • یکی از مظلومیتهای امام حسن مجتبی(ع) موضوع متارکه جنگ و یا به تعبیر معروف صلح با معاویه می باشد که مدام مورد پرسش و نقد در طول تاریخ قرار گرفته است و بعضاً پرسش بصورت مقایسه است که چرا امام حسین(ع) قیام کرد ولی امام حسن صلح نمود؟لذا ضروری می دانم در این زمینه چند علت را یادآوری کنم
  • ۱-فقدان شرایط
  • برای مبارزه و شهادت در راه دین شرایطی وجود دارد لذا هر کشته شدن شهادت محسوب نمی شود بعضاً در جنگها تعداد زیادی کشته می شوند لکن برای این کشته شدن هیچ ثمره عملی مثبت مترتب نمی شود لذا امام حسن(ع) می فرماید:
  • وَلَوْ لا ما أَتَیْتُ لَما تُرِکَ مِنْ شیعَتِنا عَلـی وَجْهِ الْأَرْضِ أَحـَدٌ اِلّا قُـتِلَ(۹)
  • اگر این صلح را انجام نمی دادم تمامی پیروانم در کره زمین کشته می شدند(در حالی که این کشته شدن حاصلی نداشت)
  •  
  • ۲-قیام حاکم یا معترض
  • قیام امام حسین(ع) در برابر یزید بعنوان قیام یک معترض علیه یک حاکم ستمگر بود و شعارش نیز این فرمایش رسولخدا(ص) بود که فرمود:مَنْ رأی سلطاناً جائراً… ولی امام مجتبی(ع) خود حاکم بود در برابر یک معترض از رعیت بنام معاویه لذا این فرق بسیار مهم است
  • ۳-بی نتیجه بودن جنگ
  • میان معاویه و یزید فرقهای زیادی وجود داشت یزید یک جوان بی تجربه ،مشروبخوار ،عیاش ،فاسق و میمون باز بود و همه نیز او را با این خصوصیات می شناختند لکن معاویه فردی کارکشته ،سیاسی ،حیله گر و فریب کار بود و ظواهر را رعایت می کرد در حدی که در جنگ صفین بوسیله قرآن سرنیزه کردن حکمیت را بر امیرمؤمنان تحمیل کرد لذا جنگ با چنین شخصی بی حاصل و همراه با شکست و بی نتیجه بود لذا امام مجتبی(ع) خطاب به یاران معترض می فرماید:
  • سَخَتْطُمْ عَلَیَّ بـِجَهْلِکُمْ بِوَجْهِ الْـحِکْمَهِ فیه(۱۰)
  • شما بخاطر ناآگاهی به راز صلح بر من خشمگین شده اید
  • ۴-تحت فشار بودن
  • یک فرق اساسی میان شرایط عصر امام مجتبی با سید الشهدا این بود که امام حسین(ع) برای بیعت با یزید تحت فشار بود چون یزید طی نامه ای از ولید بن عتبه والی خود در مدینه خواسته بود از امام بیعت بگیرد لذا مروان بن حکم در تحریک والی برای گرفتن سریع بیعت به او گفت:
  • اِحْـبِـسِ الـرَّجـُلَ فـَلا یَـخْـرُج مِـنْ عِنْدِکَ حَتّی یُبایِعَ اَوْ تَضْرِبَ عُنُقَهُ(۱۱)
  • چنین فشاری برای امام مجتبی(ع) وجود نداشت والا شرایط فرق می کرد
  • ج:توهین اشرار به شعور ملت ایران
  • در ارتباط با حوادث اخیر در بعضی از شهرهای ایران به دنبال متعادل سازی قیمت بنزین به نفع اقشار آسیب پذیر جامعه گفتنیهای لازم گفته شد و مقام معظم رهبری و سران قوا و سایر مدیران مربوطه توضیحات لازم را ارائه کردند و رسانه ملی و سایر رسانه ها با زیبایی تمام شفاف سازی کردند در عین حال چند نکته را لازم به یادآوری می دانم
  •  
  • ۱-عقل و شرع حکم می کند مردم به مدیرانی که خود انتخاب کرده اند اعتماد داشته باشند اگر قرار باشد در هر تصمیمی بویژه تصمیمات مهمی که سران قوا اتخاذ کرده اند عده ای موضع منفی بگیرند و زمینه نقش آفرینی دشمنان را فراهم سازند سنگ روی سنگ بند نمی شود
  •  
  • ۲-اکنون کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریمهای استکبار در شرایط ویژه قرار دارد و لذا ضروری است آحاد مردم جهت مدیریت شرایط موجود و عبور از مشکلات مدیران را یاری کنند در عین حال نقد و انتقادات سازنده نیز داشته باشند
  •  
  • ۳-در این حوادث دو نکته جای توجه و تأمل دارد
  • الف:حمایت علنی و جدی آمریکا ،رژیم اشغالگر قدس،عربستان سعودی آدم کش ،منافقان تروریست ،خانواده منحوس پهلوی و سایر ضد انقلاب خارج نشین از اغتشاشگران
  •  
  • ب:اقدامات جنایتکارانه و ضد انسانی عده ای معدود اغتشاشگر که هیچ مسلمان معتقد بر مبانی دینی و اصول اخلاقی به خود اجازه نمی دهد این اقدامات را مرتکب شود از قبیل:
  • ۱-سوزاندن مغازه ها و خانه های مردم و غارت اموال آنان
  • ۲-آتش زدن مساجد ، حسینیه ها و سوزاندن قرآن
  • ۳-تیراندازی به مردم و کشتن انسانهای بی گناه
  •  
  • در پایان لازم می دانم از نیروی انتظامی ،نیروهای امنیتی ،بسیج مردمی و سایر مجموعه هایی که در مدیریت اغتشاشات نهایت تلاش و بزرگواری را از خود نشان داده و شهدایی نیز تقدیم کردند سپاس لازم را داشته باشم و انتظار این است که قوه قضاییه با اغتشـاشگران طبق مقررات برخورد جدی و سریع داشته باشد
  •  
  • پی نوشت:
  • (۱)کنزالفوائد/کراجکی ج۲ ص ۱۰                                                   
  • (۲)عیون اخبار الرضا ج۱ ص ۱۶۶                                                 
  • (۳)فرهنگ قرآن ج۵ص۴۵۸ الی۴۷۳
  • (۴)سوره اسراء آیه شریفه ۳۶                                                                                                 
  • (۵)سوره ملک آیه شریفه ۲۳        
  • (۶)غررالحکم/آمدی ۸۰۵                                                            
  • (۷)مستدرک الوسایل ج۱۴ ص ۲۶۹                                  
  • (۸)اصول کافی/کلینی ج۲ص۳۵
  • (۹)بحار الانوار/مجلسی ج۴۴ص۲
  • (۱۰)بحار الانوار/مجلسی ج۴۴ص۲                                                                                    
  • (۱۱)الارشاد/شیخ مفید ج۲ ص ۴۳

سوال خود را مطرح کنید :