خطبه های نماز جمعه – ۱۲ مهر ۱۳۹۸

اندازه فونت :
۱۳۹۸/۰۷/۱۲
  • خطبه(اول):
  • موضوع:الف:ضرورت تقوا در برخورد با مردم
  • عَنِ العسکری(ع):
  • مَنْ لَمْ یَتَّقِ وُجُوهَ النّاسِ لَـمْ یَتَّقِ اللهَ(۱)
  • کسیکه در برابر مردم تقوا و حیا نداشته باشد تقوای خداوند را ندارد
  • توضیح:
  • حیا در انسان یکی از ویژگی ها و خصلت های مهم است و نقش اساسی بازدارندگی از گناه و آلودگی را دارد بطوریکه امیرمؤمنان(ع) می فرماید:سَبَبُ الْعِفَهِ اَلْحَیاءُ(۲)
  • رسول خدا(ص) می فرماید:
  • لَمْ یَبْقَ مِنْ اَمْثالِ الْاَنْبِیاءِ(ع) اِلّا قَوْلُ النّاسِ اِذا لَمْ تَسْتَحْیِ فَاصْنَعْ ما شِئْتَ(۳)
  • از مثلهای پیامبران جز این سخن مردم بر جای نمانده است که وقتی حیا نداشتی هر کاری می خواهی بکن
  •  
  • انواع حیاء:
  • در ضـمـن روایـات مـتعـدد انـواع حیاء به ترتیب زیر بیان شده است
  • ۱-حیا از خداوند که ناظر اعمال انسانهاست
  • ۲-حیا از پیامـبر(ص) و ائمـه(ع) کـه اعمال انسانها بر آنان عرضه می شود
  • ۳-حیاء از ملائکه که همراه انسان ها بوده و اعمال آنان را می نویسـند
  • ۴-حیاء از مردم
  • ۵-حیاء از خویشتن
  • ب:رفق و مدارا با مردم
  • رفق و مدارا با مردم از جمله ویژگی های برجسته اخلاقی است که در روایات اهل بیت روی آن بسیار تأکید شده است بطوریکه رسولخدا(ص) می فرماید:
  • أَمَـرَنی رَبّی بِـمُـداراهِ النّاسِ کـَما أَمـَرَنی بِأَداءِ الْفَرائِضِ(۴)
  • پروردگارم همان گونه که مرا به انجام واجبات فرمان داده به مدارا کردن با مردم نیز فرمان داده است
  • معنی رفق و مدارا:
  • مرحوم علامه مجلسی در معنی مدارا و رفق می نویسد:رفق یعنی نرم خویی ،ترک زور و خشونت در سخن و عمل در برابر مردم در تمام حالات چه اینکه از طرف مردم خلافی نسبت به انسان سر بزند یا نه(۵)
  •  
  • جایگاه مدارا و رفق:
  • امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفهوَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً(۶)می فرماید:
  • أَیْ لِلنّاسِ کُلِّهِمْ مُؤمِنِهُمْ وَ مـُخالِفِهِمْ
  • با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به زبان خوش سخن بگویید
  • أمّا المؤمِنونَ فَیَبْسُطُ لَهُمْ وَجْهَهُ
  • اما با مؤمنان باید گشاده رو بود
  • وَ أمّاالْمُخالِفونَ فَیُکَلِّمُهُمْ بِالْمُداراهِ
  • و اما با مخالفان باید به نرمی و مدارا سخن گفت
  • لاِجْتِذابـِهِمْ اِلیَ الاْیـمانِ 
  • تا بسوی ایمان کشیده شوند
  • فَاِنَّهُ بِأَیْسَرَ مِنْ ذلِک یَکُفُّ شُرُورَهُمْ عَـنْ نَفْسِهِ وَ عَـنْ اِخـْوانِهِ الـمُؤمِنیـنَ(۷)
  • و کمترین ثمرش این است که خود و برادران مؤمنش را از گزند آنان مصون می دارد
  • خطبه(دوم):
  • موضوع: الف:فهرست مناسبتها
  •  
  • ۱-روز ۱۳ مهر روز نیروی انتظامی
  • ۲-روز ۱۴ مهر ۷ صفر شهادت امام مجتبی به نقل شیخ مفید و شهید ثانی
  • رحلت آیت ا.. مرعشی نجفی-هجرت حضرت امام ره به پاریس
  • ۳-روز ۱۵ مهر ۸ صفر وفات صحابی بزرگوار سلمان فارسی-رحلت آیت ا.. خویی
  • ۴-روز ۱۶ مهر ۹ صفر-شهادت صحابی بزرگوار عمار یاسر در جنگ صفین
  •  
  • ب:قصاص در اسلام
  • همه می دانیم که یکی از دستورات صریح دین اسلام که در آیات قرآن و روایات مورد تأکید قرار گرفته است و در کتب فقهی فرق اسلامی در طول تاریخ مورد تجزیه و تحلیل جدی قرار گرفته موضوع قصاص است و فلسفه و حکمت آن در کتب مربوطه بازیبایی تمام تشریح شده است
  • لکن در طول تاریخ بویژه در عصر ما مدام مورد انتقاد و شبهه دشمنان اسلام و بعضی از روشنفکران غیر مذهبی و اخیراً مورد تهاجم کشورهای استکباری و عوامل آنان در فضای مجازی قرار گرفته است و در ابتدای پیروزی جریان سیاسی ملی گرایی و جبهه ملی علیه لایحه قصاص اعلان راهپیمایی کردند که موضع گیری قاطع رهبر کبیر انقلاب را به دنبال داشت
  •  
  • چند نمونه از شبهات:
  • ۱-جنایتی که قاتل مرتکب شـده از بیـن بردن یـک انسـان است دین اسلام همان کار را بنام قصاص تکرار می کند؟
  • ۲-قصاص حس انتقام جویی را بیشتر می کند لذا باید کارهای ناپسند را از طریق تربیت صحیح از میان برداشت؟
  • ۳-آدم کشی از انسان سالم سر نمی زند حتما قاتل از نظر روانی مبتلا به بیماری است و باید معالجه شود قصاص نمی تواند دوای چنین بیماری باشد
  • ۴-بهتر این است که قاتلان را به جای قصاص زندانی کنیم و با کار اجباری از وجود آنها به نفع اجتماع استفاده کنیم و جامعه را از شر آنان محفوظ نگه داریم؟
  •  
  • پاسخ:
  • قبل از پرداختن به پاسخ هر کدام از ایرادات پنجگانه بصورت مستقل لازم است چند مطلب مقدماتی که در نوع شبهات مطرح است یادآوری شود
  • الف:مصالح جامعه مقدم بر مصالح فرد
  • در احکام دین اسلام و همچنین در تمامی قوانین اساسی و ادیان مصالح کل جامعه مقدم بر مصالح فرد است لذا صدور احکام بر این مبنی صورت می پذیرد لذا اگر در جایی مصالح فرد با مصالح کل مردم جامعه تعارض پیدا کرد مصالح کل مقدم بر مصالح فرد است بعنوان مثال وقتی در بخشی از بدن انسان غده سرطانی پیدا شد آنجا را می برند تا کل بدن مبتلا نشود و آسیب نبیند
  •  
  • ب:اسلام مخالف افراط و تفریط است
  • در جوامع غیر اسلامی در طول تاریخ نسبت به مسئله مجازات مجرمان افراط و تفریط وجود داشته و دارد بعضاً اتفاق افتاده که در برابر قتل یک نفر دهها نفر کشته شده اند
  •  
  • لکن دین مقدس اسلام اولیای مقتول را بـین سـه امـر مخـیر ساخـته اسـت
  • ۱-حق قصاص کردن قاتل
  • ۲-حق بخشیدن بدون اخذ خون بها
  • ۳-حق بخشیدن با اخذ خون بهاء
  •  
  • ج:دیوانه قصاص ندارد
  • از نظر اسلام قصاص در مورد قاتلانی است که از نظر روانی سالم باشند در نتیجه اگر دیوانه بودن قاتل ثابت گردد قصاص ندارد
  •  
  • ج:مظلومیت های نیروی انتظامی
  • بطوریکه بارها مطرح شده نیروی انتظامی گسترده ترین ،سنگین ترین ،سخت ترین و طاقت فرساترین مأموریت ها را در داخل شهرها و مرزها بر عهده دارد که یکی از بارزترین آنها حفظ امنیت است در این زمینه نیروی انتظامی در عین حفظ ابهت ،قدرت و شهامت تحت فرماندهی فرمانده کل قوا مظلومیت های متعددی را متحمل شده است از قبیل:
  • ۱-توهین های فضای مجازی از طریق عوامل استکبار بصورت روزمره
  • ۲-هتک حرمت از طریق خلافکاران و قانون گریزان جامعه
  • ۳-تحت فشار قرار گرفتن از طریق جریان های سیاسی
  • ۴-تحمل بی مهری های بعضی از خودی ها
  • ۵-پرداخت هزینه کوتاهی و کم کاری بعضی از مجموعه های دیگر
  •  
  • نیروی انتظامی در انجام وظایف و رسالت های خویش در دوران دفاع مقدس ۸۵۰۰ شهید ،۱۲ هزار جانباز ،۲ هزار آزاده تقدیم کرده و بعد از جنگ نیز تاکنون در راه انجام مأموریت ها ۵ هزار شهید تقدیم کرده است
  • د:پیاده روی و زیارت اربعین
  • در کتب حدیثی شیعه برای زیارت اباعبدالله الحسین(ع) برکات و پاداش های خارق العاده ای بیان شده است به عنوان نمونه چند مورد را بصورت فهرست یادآوری می کنیم:
  • ۱در امان خداوند بودن(۸) 
  • ۲زائر خدا محسوب شدن(۹)                               
  • ۳رفع حاجات و دفع پریشانى(۱۰)      
  • ۴زیاد شدن عمر و روزی(۱۱)                                               
  • ۵آمرزش گناهان زائر(۱۲)                   
  • ۶محسوب نشدن ایام زیارت از عمر زائر(۱۳)     
  • ۷حفاظت زائر در دنیا و آخرت(۱۴)                    
  • ۸عنایت و توجه سیدالشهدا(ع)(۱۵)   
  • ۹به دنبال داشتن خیر و برکت زیاد(۱۶)            
  • ۱۰برابرى زیارت قبر حسین (ع) با حج(۱۷)      
  • ۱۱غرق شدن زائر در رحمت الهى(۱۸)
  • ۱۲دعاى معصومین براى زائر(۱۹)
  • ۱۳تجلى پیدا کردن خداوند بر زائر(۲۰)
  • ۱۴به سعادت رسیدن زائر(۲۱)
  • ۱۵تأثیر زیارت در روز عاشورا(۲۲)
  • ۱۶قرار گرفتن در جوار پیامبر و على و فاطمه(۲۳)
  • ۱۷تأثیر زیارت در روز قیامت(۲۴)
  • ۱۸رهایى از شداید روز قیامت(۲۵)
  • ۱۹نجات پیدا کردن از آتش جهنم(۲۶)
  • ۲۰ثبت شدن نام زائر در اعلى علیین(۲۷)
  • عدم غفلت از بازسازی عتبات:
  • عزیزان باید توجه داشته باشند پرداخت پول برای تعمیرات و بازسازی عتبات عالیات یکی از توفیقات و نعمات الهی است که نصیب ملت ایران شده است لذا از این موضوع نباید غفلت کنیم
  •  
  • رسول خدا (ص) خطاب به امیرمؤمنان(ع) می فرماید:
  • یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ جَعـَلَ قـَبـْرَکَ وَ قُبُورَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الـْجَنَّهِ
  • ای ابا الحسن! حق تعالی قبر تو را و قبرهاى فرزندان تو را بقعه هاىی از بقعه های بهشت قرار داده است
  • وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِتـَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّهَ وَ الْأَذَى فِیکُمْ فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّهً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ
  • و به درستى که حق- تعالى- دلهاى برگزیدگان خلق را مشتاق و محبّ شما گردانیده است که مشقتها و آزارها خواهند کشید در راه محبّت شما؛ و ایشان عمارت کنندگان قبور شمایند و بسیار به زیارت قبور شما خواهند آمد از جهت رضاى خدا و محبّت رسول او
  • أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّهِ یَا عَلِیُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ(۲۸)
  • یا على! ایشان مخصوصانند به شفاعت من و ایشان در حوض کوثر بر من وارد خواهند شد و در بهشت، ایشان به زیارت من خواهند آمد. یا على! هر که معمور و آبادان دارد قبور شما را و تعاهد آن کند به پاکیزگى و بوى خوش و تعظیم و تکریم، چنان باشد که یارى کرده باشد حضرت سلیمان را بر بناى بیت المقدس
  • پی نوشت:
  • (۱)بحار الانوار/مجلسی ج۶۸ ص ۳۳۶                                           
  • (۲)غرر الحکم/آمدی ۵۵۲۷                                         
  • (۳)عیون اخبار الرضا /صدوق ج۲ ص ۵۶
  • (۴)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۱۱۷              
  • (۵)مرآه العقول /مجلسی ج۸ ص ۲۳۳                  
  • (۶)سوره بقره آیه شریفه ۸۳          
  • (۷)بحار الانوار/مجلسی ج۷۵ ص ۴۰۱
  • (۸)ثواب الاعمال شیخ صدوق , ص ۱۱۶                  
  • (۹)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۲۸۱   
  • (۱۰)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۳۳۷   
  • (۱۱) منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه, ص ۲۸۹        
  • (۱۲)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۲۹۵       
  • (۱۳)وسائل الشیعه , شیخ حر عاملى , ج ۱۰ ص ۳۲۲    
  • (۱۴)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۲۴۷  
  • (۱۵)بحارالانوار , علامه مجلسى , ج ۱۰۱ ص ۱۶                      
  • (۱۶)سفینه البحار, محدث قمى , ج ۱ ص ۵۶۵                      
  • (۱۷)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۳۰۶        
  • (۱۸)وسائل الشیعه , شیخ حر عاملى , ج ۱۰ ص ۳۲۴      
  • (۱۹)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۳۲۸ 
  • (۲۰)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۲۰۴        
  • (۲۱)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۳۴۶       
  • (۲۲)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۲۹۲
  • (۲۳)وسائل الشیعه , شیخ حر عاملى , ج ۱۰ ص ۳۳۱      
  • (۲۴)وسائل الشیعه , شیخ حر عاملى , ج ۱۰ ص ۲۳۰       
  • (۲۵)بحارالانوار , علامه مجلسى , ج ۴۴ ص ۲۳۵
  • (۲۶)منتخب کامل الزیارات , ابن قولویه , ص ۲۷۸        
  • (۲۷)وسائل الشیعه , شیخ حر عاملى , ج ۱۰ ص ۳۲۴        
  • (۲۸) وسائل الشیعه /حر عاملی ج : ۱۴ ص : ۳۸۳
  •            
  •  

سوال خود را مطرح کنید :