خطبه(اول): موضوع:الف:تقوا داشته باشید و فریب دنیا را نخورید قال الله تبارک و تعالی: یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ… فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا(۱) ای مردم از پروردگارتان پروا بدارید و زنهار تا زندگی دنیا فریب تان ندهد توضیح: معنی ساده تقوا عبارت است از اجتناب و پرهیز از اموری که بر انسان ضـرر دارد و […]

خطبه(اول):

موضوع:الف:تقوا داشته باشید و فریب دنیا را نخورید

قال الله تبارک و تعالی:

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ… فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا(۱)

ای مردم از پروردگارتان پروا بدارید و زنهار تا زندگی دنیا فریب تان ندهد

توضیح:

معنی ساده تقوا عبارت است از اجتناب و پرهیز از اموری که بر انسان ضـرر دارد و دارای اقـسامـی اسـت از قبـیل:

الف:تقوا داشتن در برابر عقاید فاسد و انحرافی از قبیل شرک ،کفر،بدعـت ،انـکار ضـروریات دیـن اسلام

ب:تقوا داشتن در برابر اخلاق رزیله و صفات خبیثه که هر کدام ضررهای متعدد دنیـوی و اخـروی دارد

ج:تقوا داشتن در مقابل محرمات،گناهان و آلودگیها که هر کـدام مجازات و عـقوبت خاص خودش را دارد

  

ب:نظم و انضباط در فرهنگ اهل بیت(ع)

از جمله موضوعات مهم ارزشی و اخلاقی که در روایات اهل بیت(ع) مورد عنایت ویژه قرار گرفته و پیروان خود را به رعایت کردن آن در تمامی شئون روزمره زندگی بسیار توصیه و سفارش فرموده اند رعایت کردن نظم و انضباط در زندگی است

جایگاه نظم:

برای رسیدن به نقش اساسی و جایگاه والای نظم در زندگی بشر همین قدر کافی است که دانشمندان فلسفه و علمای کلام برای اثبات وجود خداوند و وحدانیت او از برهان نظم بهره می گیرند و می گویند

نظم حاکم بر عالم هستی و قوانین موجود در تمامی پدیده های هستی اعم از کوچک و بزرگ بهترین دلیل و گواه بر وجود و وحدانیت خداوند می باشند از قبیل:نظم موجود در آفرینش و گردش شب و روز و یا نظم حاکم بر خورشید ،ماه و ستارگان یا نظم جاری در آفرینش پرندگان و انواع حیوانات و …

نظم بخشی فلسفه امامت:

در بخشی از روایات اهل بیت(ع) ایجاد نظم و انضباط در میان مردم فلسفه تشریع امامت و رهبری شمرده شده است

۱-امیرمؤمنان(ع) فرمود:

فَــرَضَ اللهُ …الْاِمـامـَهَ نِـظـامـاً لِـلاُمّـَهِ(۲)

خداوند امامت را برای نظم بخشی بر امت واجب فرموده است

۲-حضرت فاطمه(ع)

در بخشی از خطبه فدکیه خود چنین فرمود:

فـَجـَعـَلَ…طاعَـتَـنا نِـظاماً لِـلْـمِـلَّـهِ(۳)

خداوند پیروی کردن از خاندان پیامبر(ص) را برای نظم یافتن ملت قرار داده است

مصادیق نظم:

در مرحله خارج و عمل برای نظم و انضباط مصداقهای متعددی وجود دارد از جمله آنها نظم در گفتار است که باید مورد توجه جدی گویندگان ،خطیبان جمعه و سخنرانان اجتماعات و مبلغان دینی قرار بگیرد

۱-امیرمؤمنان(ع) فرمود:

أَحْسَنُ الْکَلامِ   

زیباترین کلام

مازانَـهُ حُـسـْنُ النِّـظامِ وَ فَـهِمَـهُ الْـخـاصُّ وَالـْعامُّ(۴)

و سخن آن است که به زیبایی نظم آراسته باشد و خاص و عام آن را بفهمند

۲-باز امیرمؤمنان(ع) فرمود:

أَحْـسَـنُ الْکَـلامِ مـا لا تَــمُــجّــُهُ الْآذانُ وَلا یُتـْعـِبُ فَـهْمـُهُ الْأَفْـهامَ(۵)

یعنی بهترین سخن آن است که گوشها از شنیدن آن آرزده نشوند و فهمیدن آن اندیشه ها را به رنج نیندازد

توضیح:

از دو کلام کوتاه امیرمؤمنان(ع) چند نکته مهم و اساسی در زمـینه سخـن گـفتـن بـا دیگـران بـرداشـت مـی شود

الف:بر گـوینـدگـان لازم  و ضروری اسـت بـا بـهره گیـری از کـلمـات و جملات زیـبا و      موزون کلام خویش را به شنوندگان برساند

 ب:بر گویندگان لازم است از پراکنده گویی ،بدون مطالعه و تحقیق حرف زدن و تـکرار مکررات جداً اجتناب و خودداری نمـاینـد

 ج:طولانی ساختن سخنرانی و خطبه ،یک نواخت حرف زدن و استفاده از واژه های غیر مأنوس و اصـطلاحـات پیچـیده علمی و غیر علمی موجب رنجش خاطر شنوندگان می شود(۶)

خطبه(دوم):

موضوع: الف:فهرست مناسبتها

۱-روز دوشنبه ۱۷ دیماه

  • اجرای توطئه انگلیسی کشف حجاب توسط رضاخان(۱۳۱۴ش)

  • شهادت حماسی شهدای هویزه(۱۳۵۹ش)

۲-روز چهارشنبه ۱۹ دیماه

  • قیام خونین حوزه علمیه قم(۱۳۵۶ش)

ب:هدف انگلستان از کشف حجاب

در ارتباط با موضوع کشف حجاب بوسیله نوکر بی اختیار انگلستان یعنی رضاخان در سال ۱۳۱۴ش تاکنون مطالب زیادی گفته و نوشته شده است ضروری دیدم در این فرصت محدود تحلیل یکی از جاسوسان وقت انگلستان را به نقل از کتاب تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد یادآوری کنم او می گوید:

زنان مسلمانان دارای حجاب محکم هستند نفوذ فساد در میان آنان ممکن نیست…به هر وسیله ای که شده باید آنان را از حجاب خارج ساخت و بی حجابی را در میان مسلمانان رایج نمود ابتدا برای گول زدن آنان برای اینکه حجاب را کنار بگذارند باید به آنان تفهیم کرد که حجاب بصورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست چادر لباس قدیمی ایرانیان قبل از اسلام بوده و عبا لباسی است که خلفای عباسی برای زنان مسلمان رسم کرده اند و این یک لباس اسلامی نیست خواه ناخواه وقتی زنها از حجاب خارج شوند مردها و جوانان فریفته می شوند در نتیجه فساد در کانون خانواده رخنه می کند برای اجرا باید اول سعی کرد زنان غیر مسلمان در کشورهای اسلامی را از حجاب خارج کرد تا زنان مسلمان نیز از آنان پیروی کنند(۷)

ج:نوزده دیماه دفاع از مرجعیت بود

به دنبال رحلت مشکوک فرزند امام مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در نجف یک حرکت خودجوش در نوع شهرهای ایران در حمایت از حضرت امام ره و علیه رژیم طاغوت به وجود آمد و مجالس گرامیداشت آن مرحوم در مساجد شهر ها و رهبری روحانیت برگزار گردید

 لذا رژیم از این حرکت عصبانی گردید و از جمله اقدامات احمقانه ای که انجام داد روز ۱۷ دی ماه سال ۵۶ یک مقاله توهین آمیز به نام استعمار سرخ و سیاه علیه حضرت امام در روزنامه اطلاعات چاپ کردند به نام احمد رشیدی مطلق

این اقدام موجب گردید ۱۹ دی ماه حوزه علمیه قم و بازار تعطیل گردید و مردم و طلاب به منازل مراجع و شخصیت های برجسته علمی حرکت کردند از جمله مراجع مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بود چنین فرمود:

 انا لله و انا الیه راجعون ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و برفقه و اجتهاد خبر دار شدیم اینها اشتباه می کنند اینها فکر نکنند ما دیگر سکوت کرده ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر میداریم و اینها باید بدانند که اگر سر نیزه راحتی به زیر گلوی ما بگذارند ما حرفمان را می‌زنیم(۸)

چهلم حماسه قم تبریز قیام کرد و به دنبـال آن چـهلم های دیگری به وجود آمـد تا بـه پـیـروزی انـقلاب منـجـر شـد

توضیح:

با توجه به حرکت ۱۹ دی ماه سال ۵۶ ضروری دیدم مقداری در ارتباط با قیام های شیعه در طول تاریخ اشاراتی داشته باشم تا دو مطلب زیر هرچه بهتر روشن گردد

الف:چرا استعمارگران غربی و اروپایی این همه از انقلاب اسلامی می ‌ترسند و درنهایت علیه ارزش های انقلابی سمپاشی می کنند و رسانه ها و ضد انقلاب را وادار می سازند تا این همه علیه نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن فحاشی کنند

 

ب:از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نوع جریان های روشنفکری غیر مذهبی ،گروهک های کمونیستی و التقاطی،نویسندگان ضد انقلاب و سلطنت طلب خارج نشین و نویسندگان غربی و اروپایی تلاش می‌کنند برای انقلاب اسلامی ایران ریشه ها و علل و انگیزه های غیر دینی بسازند

 

می توان با قاطعیت تمام و با استدلال و اقامه دلیل و برهان اثبات کرد تمامی نهضت ها و قیام هایی که بعد از حماسه عاشورا از ناحیه شیعیان در طول تاریخ به وجود آمده است همه آنها ریشه دینی و اعتقادی داشته بلکه علت العلل آنها دین و اعتقاد بوده و سایر علت ها در مرحله بعدی قرار داشتند به عنوان نمونه تعدادی از این قیام‌ها را به صورت فهرست یادآوری می‌کنیم

۱-قیام توابین در کوفه                                                   

۲-قیام مختار در کوفه                                                    

۳-قیام محمد بن عبدالله از علویان در مکه و مدینه            

۴-قیام حسین بن علی از علویان در حجاز                         

۵-یحیی ابن عبدالله در ری و طبرستان                             

۶-قیام ادریس بن عبدالله در مصر و مراکش                      

۷-قیام محمد بن ابراهیم از علویان در کوفه                      

۸-قیام محمد بن قاسم در خراسان                                   

۹-قیام حسن بن زید در طبرستان                                     

۱۰-قیام محمد دیباج در مکه                                           

۱۱-انتفاضه شعبانیه در عراق

۱۲-انقلاب ۱۹۲۰ عراق

۱۳-انتفاضه صد صفر عراق

۱۴-انقلاب مشروطه در ایران

۱۵-نهضت تنباکو در ایران

۱۶-قیام ۱۵ خرداد ایران

۱۷-قیام مسجد گوهرشاد مشهد

۱۸-قیام میرزا کوچک در شمال

۱۹-قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز

۲۰-قیام تنگستانی ها در بوشهر

۲۱-قیام فداییان اسلام

۲۲-انقلاب اسلامی ایران

                                            

یادآوری:

بعضی از قیامهای تاریخی شیعه منجر به پیروزی و تشکیل دولت شدند ولو در منطقه محدود و مدت کوتاه و یا این که زمینه را برای تشکیل دولت شیعه برای دیگران فراهم می ساختند از قبل دولت‌های:

۱-علویان در طبرستان

۲-آل بویه در ایران

۳-ایلخانان مغول در ایران

۴-سربداران در ایران

۵-قراقویونلوها در ایران

۶-صفویان در ایران

۷-فاطمیان در مصر

خطبه در خبرگزاریها:

فارس

تابناک

باشگاه خبرنگاران جوان

 

پی نوشت:

(۱)سوره لقمان آیه شریفه ۳۳       

(۲)شرح نهج البلاغه /ابن ابی الحدید ج ۱۹ ص ۸۶

(۳)الاحتجاج/طبرسی ج۱ ص ۲۵۸

(۴)غررالحکم/آمدی ۳۳۰۴                                                          

(۵)غرر الحکم/آمدی ۳۳۷۱                                                         

(۶)یادداشت های شخصی

(۷)تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد ص ۷۶

(۸)ویژه نامه ۱۹ دی ص ۲