خطبه های نماز جمعه – ۲۶ مهر ۱۳۹۸

اندازه فونت :
۱۳۹۸/۰۷/۲۶
  • خطبه(اول):
  • موضوع:الف:آثار زیانبار ستمگری
  • عَنْ علی بن موسی الرضا(ع):
  • اَلّلهُمَّ اِنَّ ظُلْمَ عِبادِکَ قَدْ تَمَکَّنَ فی بِلادِکَ حَتّى
  • خداوندا ظلم کردن بندگانت در سرزمین های تو پابرجا گشته است به طوریکه
  • أَماتَ الْعـَدْلَ      
  • عدالت را می رانده
  • وَقَطَعَ السُّبُـلَ      
  • و راه ها را بریده
  • وَمـَحَقَ الْـحَقَّ     
  • حق را نابود ساخته
  • وَأَبْطَلَ الصِّدْقَ    
  • و راستی را از بین برده
  • وَأَخـْفـَى الْـبـِرَّ     
  • نیک رفتاری را پنهان ساخته
  • وَأَظْهـَرَ الـشَّـرَ      
  • و بدی را آشکار ساخته
  • وَأَهْمَلَ التَّقْوى(۱)   
  • تقوا را مورد غفلت قرار داده
  • توضیح:
  • این آثار زیانبار ظلم و ستم بندگان نسبت به یکدیگر از زبان امام علی بن موسی الرضا(ع) مربوط به دوران آن بزرگوار بوده که اینهمه گستردگی و تنوع نداشت لذا اکنون که قتل و غارت و بیدادگری بصورت روزه و بصورت سازمان یافته علیه ملل مظلوم بویژه بر مسلمانان روا داشته می شود چه باید گفت؟
  • ب:رفق و مدارا با مردم(۱)
  • در ضمن خـطبه اول هـفته گذشـته مـباحث زیـر در ارتباط با موضوع رفق و مدارا با مردم مطرح گردید
  • ۱-معنی رفق و مدارا
  • ۲-جایگاه رفق و مدارا
  • اکنون ادامه بحث را پی می گیریم
  • برکات و ثمرات مدارا:
  • در بخشی از روایات برای مدارا با مردم برکات و ثمراتی بیان شده است بعنوان نمونه مواردی را یادآوری می کنم
  • ۱-مدارا برکت است
  • رسولخدا(ص) فرمود:
  • اِنَّ فِی الرِّفْقِ الزِّیادَهُ وَالْبَرکَهُ وَ مَنْ یُحْرَمُ الرِّفْقَ یُحْرَمُ الْخَیْرَ(۲)
  • در ملایمت فزونی و برکت است و کسیکه از ملایمت محروم باشد از خیر محروم شده است
  •  
  • ۲-مدارا رمز موفقیت است
  • امام صادق(ع) فرمود:
  • مَنْ کانَ رَفیقاً فی أَمْرِه نالَ مأیُریدُ مِنَ النّاسِ(۳)
  • هر کس که ملایمت داشته باشد به آنچه از مردم می خواهد دست پیدا خواهد کرد
  •  
  • امام حسین(ع) فرمود:
  • مَنْ اُحْجِمَ عَنِ الرَّأیِ وَ عَیِیَتْ بِهِ الْحِیَلُ کانَ الرِّفْقُ مِفْتاحَهُ(۴)
  • هر که فکرش به جایی نرسد و در چاره یابی در ماند ملایمت کلید گشایش مشکل او باشد
  • ۳-مدارا همراه ایمان است
  • امام باقر(ع) فرمود:          
  • مَنْ قُسِمَ له الرّفْقُ قُسِمَ لَهُ الْایمانُ(۵)
  • هر که را ملایمت قسمت شود ایمان نیز قسمت شود
  • باز آن بزرگوار فرمود:
  • اِنَّ لِکُلِّ شَیْءٍ قُفلاً وَ قُفْلُ الْایمانِ الرِّفْقُ(۶)
  • برای هر چیزی قفلی وجود دارد و قفل ایمان ملایمت کردن است
  • خطبه(دوم):
  • موضوع: الف:فهرست مناسبتها
  •  
  • ۱-روز ۲۰ صفر
  • اربعین شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش(۷)
  • روز ورود جابر و اسیران کاروان حسینی به کربلا(۸)
  • ۲-روز ۱ آبان
  • رحلت مشکوک حاج آقا مصطفی خمینی ره
  • روز آمار و برنامه ریزی
  • ب:قصاص در اسلام(۲)
  • در خطبه هفته گذشته مباحث مقدماتی مربوط به قصاص در اسلام مطرح گردید و از چند مورد از شبهات غربیان و وابستگان در آنان در فضای مجازی نام برده شد که در این جلسه به پاسخ آنها می پردازیم
  • ۱جنایتی که قاتل مرتکب شده از بین بردن یک انسان است دین اسلام همان کار را بنام قصاص تکرار می کند؟
  • پاسخ:
  • از بین بردن و حذف کردن افراد مزاحم و خطرناک گاهی بهترین وسیله برای رشد و تکامل اجتماع بوده و حتی این امر بصورت یک امر اصلی درآمده بطوریکه برای سالم ماندن تمام بدن عضوی که فاسد است از بین می برند و این امر در تمامی پدیده های جهان جاری است
  •  
  • ۲-قـصاص حـس انتـقام جویی را بیـشتر می کنـد لـذا بایـد کارهای ناپسند را از طریق تربیت صحیح از میان برداشت؟
  • پاسخ:
  • تشریع قصاص هیچگونه ارتباطی با انتقام جویی ندارد زیرا انتقام جویی فرونشاندن آتش غضب به خاطر یک مسأله شخصی است در حالی که قصاص به منظور پیشگیری از تکرار ظلم و ستم بر اجتماع است و هدف آن عدالت خواهی و حمایت از سایر افراد بی گناه جامعه می باشد
  •  
  • ۳-آدم کشی از انسان سالم سر نمی زند حتما قاتل از نظر روانی مبتلا به بیماری است و باید معالجه شود قصاص نمی تواند دوای چنین بیماری باشد
  • پاسخ:
  • بطوریکه قبلا نیز اشاره گردید حکم قصاص برای غیر افراد دیوانه است و اگر جنون و دیوانه بودن قاتل ثابت شود دیگر حکم قصاص برای او نیست
  •  
  • ۴-بهتر این است که قاتلان را به جای قصاص زندانی کنیم و با کار اجباری از وجود آنها به نفع اجتماع استفاده کنیم و جامعه را از شر آنان محفوظ نگه داریم؟
  • پاسخ:
  • حکم قصاص برای حفظ حیات عمومی اجتماع و پیشگیری از تکرار قتل و جنایت است مسلما زندان نمی تواند اثر قابل توجهی در این زمینه داشته باشد به همین دلیل در کشورهایی که اعدام لغو شده در مدت کوتاهی آمار قتل و جنایت فزونی گرفته بخصوص اگر حکم زندانی افراد در معرض بخشودگی و آزادی باشد که در این صورت جنایتکاران با فکری آسوده تر و خیالی راحت تر دست به جنایت می زنند(۹)
  •  
  • ج:اربعین حسینی(ع)
  • به دلیل محدودیت فرصت چند مورد را به صورت اجمال در ارتباط با اربعین حسینی یادآوری می کنم
  • الف:در مورد زیارت اربعین سه متن و دستور وجود دارد
  • ۱-روایت معروف امام حسن عسکری(ع)
  • ۲-متن زیارت جابر و عطیه در روز اربعین
  • ۳-روایت صفوان بن مهران از امام صادق(ع)
  •  
  • ب:زائرین اربعین
  • از دیدگاه سید بن طاووس ،ابن نما ، طریحی و مرحوم محدث قمی در روز اربعین آل الله به زیارت اربعین نایل شدند و سر مبارک شهدا را به بدنها ملحق ساختند و زائرین گروه های زیر بودند۱-جابربن عبدالله انصاری و عطیه ۲-جماعه من بنی هاشم ۳-رجال من آل الرسول(ص)۴-نساء ذلک السّواد ۵-اسیران آل الله
  •  
  • ج:شیوه اسارت آل الله
  • مرحوم ابن طاووس در کتاب الاقبال نقل می کند امام باقر(ع) فرمود:از پدرم علی بن الحسین از شیوه به اسیری بردن یزید آنان را پرسیدم در پاسخ فرمود:
  • حَمَلَنی عَلی بَعیرٍ یَظْلُعْ بِغَیْرِ وِطاءٍ                      
  • مرا بر شتری لنگ و بی جهاز سوار کرده بودند
  • وَ رَأْسُ الـْحُـسَیْنِ(ع) عَلی عَلـَمٍ 
  • و سر حسین(ع) بر بالای علمی بود
  • وَ نِسْوَتُنا خَلْفی عَلی بِغالٍ اَکُفّ
  • و زنانمان پشت سر من بر شتران بدون پالان سوار بودند
  • وَالْفارِطَهُ خَلْفَنا وَحَوْلَنا بِالرِّماحِ
  • و مأموران همراه نیز پشت سر و گرداگرد ما بودند
  • اِنْ  دَمَعَتْ مِنْ اَحَدِنا عَیْنٌ قُرِعَ رَأْسُهُ بِالرُّمْحِ
  • اگر یکی از ما گریه می کرد با نیزه به سرش می کوبیدند
  • حـَتّـی اِذا دَخـَلْـنا دِمِشـْقَ صاحَ صـائِــحٌ یا اَهْلَ الشّامِ هؤُلاءِ سَبایا اَهْلِ الْبَیْتِ الْمَلْعُونَ(۱۰)
  • حتی وقتی وارد شام شدیم ندا دهنده ای ندا داد ای مردم شام اینان اسیران اهل بیت ملعون هستند
  • د:عزاداری اهل بیت(ع)در کربلا
  • فَوافُوا فی وَقْتٍ واحِدٍ وَ تَلاقُوا بِالْبُکاءِ وَ الْحُزْنِ وَالْلَّطْمِ وَ اَقامُوا الْمَآتِمَ الْمُقْرِحَهِ لِلْاَکْبادِ، وَاجْتَمَعَتْ اِلَیْهِمْ نِساءُ ذلِکَ السَّوادِ وَ اَقامُوا عَلی ذلِکَ اَیّاماً(۱۱)
  • همگان در یک زمان به عزادارى و نوحه سرایى پرداختند و سوگوارى جگرسوزى بر پا نمودند، و زنان آن آبادى نیز با ایشان به عزادارى پرداختند و چند روز در کربلا اقامت کردند
  •  
  • ه:زبان حال اربعینیان حسینی
  • أَلسَّلامُ عَلَى الْقَتیلِ الْمَظْلُومِ      
  • سلام بر آن کشته مظلوم،
  • أَلسَّلامُ عَلى الْمُرَمَّلِ بِالدِّماءِ      
  • سلام بر آن شهید آغشته به خون
  • أَلسَّلامُ عَلَى الرَّضیـعِ الصَّغیرِ،    
  • سلام بر آن شیر خوارِ کوچک،
  • أَلسَّلامُ عَـلَى الاَبْدانِ السَّلیبَهِ،
  • سلام بر آن بدن هاى برهنه شده،
  • أَلسَّلامُ عَـلَى الْأَعْضاءِ الْمُقَطَّعاتِ
  • سلام بر آن اعضای قطعه قطعه شده
  • أَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَدَّلینَ فِى الْفَلَواتِ،
  • سلام بر آن به خاک افتادگان در بیابان ها،
  • أَلسَّلامُ عَلَى الْمَدْفُونینَ بِلا أَکْفان،
  • سلام بر آن دفن شدگانِ بدون کفن،
  • أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُفَرَّقَهِ عَنِ الاَبْدانِ،
  • سلام بر آن سرهاى جدا شده از بدن،
  • و:برکات همایش بین المللی اربعین
  • ۱-خنثی شدن توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان
  • ۲-انعکاس جهانی فضایل و فرهنگ اهل بیت(ع)
  • ۳-بوجود آمدن انقلاب روحی در نوع زائران
  • ۴-تحکیم وحدت میان دو ملت کشورهای ایران و عراق
  • ۵-گرایش روز افزون آزادیخواهان جهان به فرهنگ اهل بیت(ع)
  • ۶-تفسیر عملی چندین واژه ارزشی دین اسلام از قبیل:
  • ولایت،ایثار،تواضع،محبت،عشق،شیـعه،اخلـاص،عـبودیت،زهد،عزت،عرفان،هنر اسلامی،خلاقیت،همگرایی،ایمان،تولی و تبری
  •  
  • خطبه در خبرگزاریها:
  • فارس
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • تابناک
  • ایکنا
  • پی نوشت:
  • (۱)بحار الانوار/مجلسی ج۹۱ ص ۱۱۸
  • (۲)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۱۱۹                              
  • (۳)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۱۲۰                                              
  • (۴)بحار الانوار/مجلسی ج۷۸ص۱۲۸
  • (۵)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۱۱۸                              
  • (۶)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۱۱۸              
  • (۷)وقایع الایام/محدث قمی ص۲۵۲                              
  • (۸)لهوف/سید بن طاووس ص ۲۲۵
  • (۹) تفسیر المیزان و نمونه ذیل تفسیر آیه ۱۷۹ سوره بقره
  • (۱۰)الاقبال/ابن طاووس ج۳ ص ۸۹
  • (۱۱)لهوف/سید بن طاووس ص ۲۶۴             

سوال خود را مطرح کنید :