خطبه های نماز جمعه – ۲۹ شهریور ۱۳۹۸

اندازه فونت :
۱۳۹۸/۰۶/۲۹
  • خطبه(اول):
  • موضوع:الف:ورع هم وزنی ندارد
  • عن مولانا علی(ع):
  • شَیْئانِ لایُوازِنُهُما عَـمَلٌ حُسْنُ الْوَرَعِ وَالْاِحْسانِ اِلَی الْمُؤْمِنیـنَ(۱)
  • دو چیز است که هـیچ عملی با آنها برابری نمی کند ورع نیکو و نیکو کردن به مؤمنان
  • ب:خدمت به بندگان خدا
  • از جمله ارزشهای اخلاقی حسن تعاضد،تعاون و خدمت کردن به بندگان خداوند بویژه به بندگان مؤمن و صالح او می باشد از سیره و تعالیم اهل بیت(ع) استفاده می شود که پس از ادای فرایض بالاترین وسیله تقرب به خداوند متعال خدمت کردن به خلق الله است
  • ۱-تشویق به خدمت
  • سولخدا(ص) فرمود:
  • اَلْـخَلْـقُ عِیالُ اللهِ فَاَحَبُّ الْخَلْقِ اِلَـی اللهِ مَـنْ نَفَعَ عِیالَ اللهَ وَاَدْخَلَ عَلی اَهْلِ بَیْتٍ سُرُوراً(۲)
  • مردم عائله و جیره خوار خدایند محبوب ترین آنها نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و خانواده ای را خوشحال کند
  •  
  • رسولخدا(ص) فرمود:
  • دَخَلَ عَـبْـدٌ اَلْـجَنَّهَ یَغُـضُّ مِـنْ شُوکٍ کانَ عَلی طَریقِ الْمُسْلِمینَ فَاماطَهُ عَنْهُ(۳)
  • بنده ای داخل بهشت شد در اثر اینکه شاخه خاری را از سر راه مسلمین برداشت
  • ۲-پاداش رفع حوائج
  • رفع حوائج اخروی:
  • امام صادق(ع) فرمود:
  • مَنْ قَضی لِاَخیهِ الْمُؤْمِنِ حاجَهً قَضَی اللهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ مِأَهَ اَلْفِ حاجَهٍ أَوَلِها اَلْجَنَهُ(۴)
  • کسی که یکی از خواسته های برادر دینی خود را برآورد خداوند عالم در روز قیامت صد هزار خواسته او را بر می آورد که نخستین آنها ورود بر بهشت است
  •  
  • معادل عبادت عمر:
  • رسولخدا(ص) فرمود:
  • مَنْ قَضـی لِاَخیـهِ الْـمُـؤْمِـنِ حاجَهً کانَ کَمَنْ عَبَدَ دَهْرَهُ(۵)
  • کسیکه نیاز برادر دینی خود را برآورد مانند کسی است که تمام عمر خود را عبادت کرده است
  • ۳-نتیجه بی تفاوتی در حوائج
  • محرومیت از بهشت
  • امام صادق(ع) فرمود:
  • مَنْ کانَتْ لَهُ دارٌ فَاحْتاجَ مُؤْمِنٌ اِلی سُکْناها فَمَنَعَهُ اِیّاها قالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ:
  • کسیکه خانه ای دارد و مؤمنی به اقامت در آن نیازمند باشد با این حال او را محروم کند خدای متعال به ملائکه خطاب می کند
  • یا مَلائِکَتی بَخِلَ عَبْدی بِسُکْنی الدّارِ الدُّنْیا وَ عِـزَّتـی وَ جَـلالی لایـَسْکـُنُ جِنانـی اَبَداً(۶)
  • ای ملائکه من به عزت و جلالم قسم که او به خاطر بخل ورزیدنش هرگز ساکن بهشت من نخواهد شد
  • خطبه(دوم):
  • موضوع: الف:فهرست مناسبتها
  •  
  • ۱- ۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس-رحلت مرحوم شیخ طوسی(۴۶۰ق)
  • ۲-اول مهر آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس-انفجار حرمین سامرا(۱۴۲۷ق)
  • ۳-سوم مهر ۲۵ محرم شهادت امام زیـن العـابدین(ع)به قولی-تهاجم نظامی و تجاوز کارانه آمریکا به کشور افغانستان(۲۰۰۱م)
  • ب:حکم دفاع در اسلام
  • دفاع ۸ ساله ملت ایران علیه تهاجم حزب بعث ،ارتجاع و استکبار یکی از مصادیق بارز دفاع در دین مقدس اسلام بود که در سال ۵۹ به ملت ایران تحمیل شد و ۸ سال طول کشید
  • خداوند می فرماید:
  • أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عـَلَـى نَـصْرِهِمْ لَـقَدِیـرٌ(۷)
  • به کسانیکه جنگ بر آنان تحمیل گردیده اجازه جهاد داده شد چرا که مورد ستم قرار گرفته اند و خدا بر یاری شان تواناست
  •  
  • رسولخدا(ص) فرمود:
  • مَنْ قُتِلَ دُونَ مالِهِ فَـهُوَ شَهـیدٌ(۸)
  • هر کس به خاطر دفاع از مالش کشته شود شهید است
  •  
  • امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • اللهَ اللهَ فِی الْجِهادِ بِاَ مْوالِکُـمْ وَ اَنْفُسِکُمْ وَاَلْسِنَتِکُمْ فی سَـبیلِ اللهِ(۹)
  • خدا را خدا را در جهاد کردن با ثروت و اموالتان و نفس هایتان و همچنان با زبانتان در راه خداوند
  •  
  •  
  • رسولخدا(ص) فرمود:
  • اِنَّ اللهَ یُبْغِضُ رَجُلاً یُدْخَلُ عَـلَـیْـهِ فـی بـَیـْتِـهِ وَلا یُـقاتِل(۱۰)
  • خدا دشمن می دارد کسی را که در خانه اش به او حمله شود ولی در دفاع از خود نجنگد
  •  
  • ج:علل غیبت امام عصر(عج)
  • از جمله موضوعاتی که هم در قالب شبهه و هم بصورت سؤال نوعاً مطرح می شود این است که علل غیبت امام زمان چیست؟و امامی که غایب است چه فایده ای می تواند برای جامعه داشته باشد؟
  • جواب:
  • این پرسش را باید در دو محورزیـر مــورد بــررسـی قـرار داد
  • ۱-علل و یا فلسفه غیبت امام عصر(عج)
  • ۲-فواید وجودی امام غایب(عج)
  •  
  • الف:علل غیبت امام عج
  • ۱-سری است از اسرار الهی
  • رسولخدا(ص) خطاب به جابر مى فرماید:
  • یا جابِرُ! اِنَّ هذَ الْأَمْـرَ اَمْـرٌ مِنْ أَمْـرِ اللهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللهِ،مَطْوِّىٌ عَنْ عِبادِهِ فَاِیّاکَ وَالشَّکَ فـى أَمـْرِ اللهِ فـَهـُوَ کـُفـْرٌ(۱۱)
  • اى جابر! (غیبت امام زمان) سرّى از اسرار الهى مى باشد که بر بندگان پوشیده است. مبادا در امر خدا شک کنى، چرا که تردید در امر خدا کفر است.
  • ۲-آزمایش مردم
  • پیامبر(ص) فرمود:
  • ذاکَ الَّذى یَغیبُ عَنْ شیعَتِهِ وَ اَوْلِیائِهِ غیْبَهً، لا یَثْبُتُ فیها عَلَى الْقَوْلِ بِاِمامَتِهِ اِلّا مَنْ اِمْـتَحَنَ اللهُ قَـلْبَـهُ لِلْاْیـمانِ(۱۲)
  •  او (امام زمان(علیه السلام)) کسى است که از یاران و شیعیانش غایب مى شود، غیبتى که در آن کسى در اعتقاد به امامت حضرت ثابت نمى ماند، مگر کسى که خدا قلبش را به ایمان آزموده باشد.
  •  
  • امام حسین(ع) مى فرماید:
  • لَـهُ غیبَهٌ یَـرْتَدُّ فـیـها اَقـْوامٌ وَ یَثْبُتُ عَلَى الدّینِ فیها آخَرُونَ(۱۳)
  • براى امام مهدى (عج) غیبتى است. در این غیبت برخى از دین برمى گردند و برخى ثابت قدم مى مانند.
  •  ۳-آزادى از بیعت طاغوتان
  • امام حسن مجتبى(ع) فرمود:
  • ما مِنّا اَحَدٌ اِلّا وَ یَقَعُ فـى عُنُقِهِ بـیعـَهٌ لِطاغِیـَهِ زَمانِـهِ اِلّا الْقائِـمَ الَّذى یُصَلّـى رُوحُ اللهِ عیسَى بْـنِ مَرْیَـمَ خـَلْفَـهُ
  • هر کدام از ما (امامان اهل بیت(ع) ) در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوت هاى زمان را از روى تقیه به عهده گرفته ایم، مگر امام مهدى(ع) که عیسى بن مریم به امامت آن حضرت نماز مى گذارد
  • فَاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُخْفى وِلادَتَهُ وَ یُغَیِّبُ شَـخْصَهُ لَئَلّا یَکُونَ لِاَحَدٍ فى عُنْقِهِ بیعَهٌ(۱۴)
  • خداوند ولادت او را مخفى نگه داشت و براى او غیبتى در نظر گرفت، تا زمانى که قیام مى کند بر گردنش بیعت حاکمى نباشد.
  •  
  •  
  • ۴-حفظ جان امام مهدى (عج)
  • امام محمدباقر(ع)فرمود:
  • اِنَّ لِلْقائِـمِ غِـیبَهٌ قـَبْلَ أَنْ یَـقُومَ، قالَ: قُلْتُ: وَ لِـمَ؟ قالَ: یَـخافُ(۱۵)
  • براى قائم ما (امام مهدى(ع)) قبل از آن که به پاخیزد غیبتى است.راوى پرسید: براى چه؟ حضرت فرمود: به جهت این که ترس از کشته شدن او وجود دارد.
  • تذکر:
  • ترس ایشان از کشته شدن نه به خاطر ترس از جان خویش اسـت که این خاندان از مرگ هراسـی نداشتند؛ بلکه هراس ایشان به این دلیل است که با کشته شدنش نتواند وظیفه‌ای که خداوند جهت گسترش عدل در تمام زمین بر عهده او گذاشته را به خوبی به پایان برساند
  •  
  • پی نوشت:
  • (۱)غرر الحکم/آمدی ۳۸۳                                                           
  • (۲)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۱۶۴                              
  • (۳)سفینه البحار /محدث قمی ج۵ ص۲۹۲
  • (۴)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۱۹۳                                                              
  • (۵)امالی/شیخ طوسی ص ۴۸۱،                                    
  • (۶)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۲۶۷
  • (۷)سوره حج آیه شریفه ۳۹                                                         
  • (۸)دعائم الاسلام ج۱ص۳۹۸                                                        
  • (۹)نهج البلاغه نامه ۴۷
  • (۱۰)عیون اخبار الرضا/صدوق ج۲ ص۲۸                                                                                                                                 
  • (۱۱)بحار الانوار/مجلسی ج۵۱ ص ۷۳
  • (۱۲) کمال الدین /شیخ صدوق ج۲ص۴۸۲                                                                                                                            
  • (۱۳)بحار الانوار/مجلسی ج۳۶ ص ۲۵۰                                                                                                                                         
  • (۱۴)منتخب الاثر/گلپایگانی ص۱۰۱                                                                                                                                                        
  • (۱۵)بحار الانوار/مجلسی ج۵۱ ص ۱۳۲
  •                
  •  

سوال خود را مطرح کنید :