خطبه های نماز جمعه – ۳ آبان ۱۳۹۸

اندازه فونت :
۱۳۹۸/۰۸/۰۳
  • خطبه(اول):
  • موضوع:الف:تقوا نگهبان انسان در مقابل گناه است
  • عَنْ مَوْلانا عَلِیٍّ(ع):
  • اِعْلَـمُوا اَنَّ مِلاکَ أَمـْرِکُـمْ اَلدّینُ وَ عِصْمَتَکُمْ اَلتَّقْوی(۱)
  • بدانید که پایه و اساس کار شما دین است و نگهبان شما در برابر گناه و آلودگی تقوا است
  • نقش دین در زندگی بشر:
  • اگر آیات و روایات قرآن را مورد توجه جدی قرار بدهیم نقش سازنده و سرنوشت ساز دین در زندگی بشر کاملا مشخص می شود بطوریکه امیرمؤمنان(ع) می فرماید لاحَیاهَ اِلّا بِالدّین(۲)زندگی جز با دینداری نیستو یا می فرماید:اَلـدّیـنُ عِـزٌّ(۳)دین عامل عزت است
  • و علت و ریشه مخالفت و مبارزه انسانهای لائیک و ظالمان و ستمگران بر بشریت با دین این است که دین با آنان که مخل امنیت زندگی بشر هستند مبارزه می کند بطوریکه قرآن می فرماید:
  • فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احــْصـُرُوهُـمْ وَ اقْـعُـدُوا لَـهُمْ کُـلَّ مـَرْصـَدٍ(۴)
  • مشرکان را هر کجا یافتید بکشید و آنان را دستگیر کنید و به محاصره درآورید و در هر کمین‏گاهى به کمین آنان بنشینید
  •  
  • ب:خیر در قرآن و روایات
  • از جمله واژه های ارزشی که در آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) روی آن بسیار تأکید شده است واژه خیر است از جمله محورهای مطرح شده بیان مصادیق خیر است
  • ۱-مبارزه و جهاد در راه خداوند
  • کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُـرْهٌ لَکُـمْ وَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ(۵)
  • حکم جهاد بر شما نوشته شده و حال آنکه بر شما ناگوار و ناپسند است و چه بسا شما چیزی را ناپسند می پندارید و آن برای شما خیر است
  • ۲-تقوا و پرهیزکاری
  • لِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ(۶)
  • لباس پرهیزگاری (برای شما)بهتر است
  • ۳-توبه از گناهان
  • فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ(۷)
  • اگر توبه کنید برای شما بهـتر اسـت
  • ۴-امت اسلامی
  • کُنْتُـمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخـْرِجَـتْ لِلنَّاسِ(۸)
  • شما بهترین امتی بودید که برای انسانها آفریده شدید
  • ۵-بهترین مردم
  • در ضمـن بخشی از روایات بهتـرین مردم با ویژگی هایی معرفی شده بعنوان نمونه چند مورد را یادآوری می کنم
  •  
  • سودرسانی به مردم:
  • امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • خَـیْـرُ النّاسِ مَنْ نَـفـَعَ النّاسَ(۹)
  • بهترین مردم کسی است که به مردم سود رساند
  •  
  • سخاوتمندی:
  • امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • خَیْرُ النّاسِ مَنْ کانَ فـی یُسْرِهِ سـَخِیّاً(۱۰)
  • بهترین مردم کسی است که در برخورداری سخاوتمند باشد
  •  
  • پاکی از شهوت:
  • امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • خَیْرُ النّاسِ مَنْ طَهَّرَ مِنَ الشَّهَواتِ نَفْسَهُ(۱۱)
  • بهترین مردم کسی است که نفس خویش را از شهوات پاک سازد
  •  
  • بی اعتناترین به دنیا:
  • از امیرمؤمنان(ع) سوال شد بهترین مردمان در پیشگاه خداوند کیانند؟
  • در پاسخ فرمود:
  • أَخـْوَفـُهُمْ لِلهِ                        
  • خداترس ترین آنها
  • وَاَعـْمَلُـهـُمْ بِالـتـَّقْـوی         
  • پای بند ترین آنها به تقوی
  • وَ اَزْ هَدُهُمْ فِی الدُّنْیا(۱۲)    
  • و بی اعتناترین آنان به دنیا
  •  
  • خطبه(دوم):
  • موضوع: الف:فهرست مناسبتها
  •  
  • ۱-روز ۴ آبان مصادف با روز وقف
  • ۲-روز ۲۸ صفر روز رحلت خاتم الانبیاء حضرت محمد بن عبدالله(ص) ۱۱ق(۱۳)
  •    و روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) در ۵۰ ق(۱۴)
  • ۳-روز ۳۰ صفر سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) ۲۰۳ق(۱۵)
  • ۴-روز اول ربیع الاول سالروز هجرت رسول خدا(ص) از مکه به مدینه مبدأ تاریخ هجری(۱۶)
  • لیله المبیت(خوابیدن امیرمؤمنان(ع) در جای پیامبر(ص)(۱۷)
  • روز نوجوان و بسیج دانش آموزی
  •  
  • توضیح:
  • دو ماه محرم و صفر نسبت به رسولخدا(ص) و خاندان او در طول تاریخ توأم با مصائب متعدد بوده و در این دو ماه چندین حادثه تلخ و دلخراش علیه اهل بیت(ع) اتفاق افتاده است از قبیل:
  • ۱-شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای او در کربلا
  • ۲-به اسیری بردن فرزندان رسولخدا(ص) به مدت ۴۰ روز
  • ۳-به شهادت رساندن امام زین العابدین(ع) توسط امویان
  • ۴-تحمیل جنگ صفین بر امیرمؤمنان(ع) به وسیله معاویه
  • ۵-شهادت دردناک زید فرزند امام زین العابدین(ع) به وسیله امویان
  • ۶-رحلت جانسوز پیامبر بزرگوار در روز ۲۸ صفر
  • ۷-شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) در سال ۵۰ق
  • ۸-شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۲۰۳
  •  
  • ب:عصمت انبیا و ائمه(ع)
  • عصمت یکی از ویژگی های برجسته انبیا و ائمه(ع) می باشد با توجه به شبهه افکنی های وهابیان و روشنفکران لائیک و عوامل استکبار در فضای مجازی در زمینه عصمت ضرورت دارد در حد فرصت کوتاه خطبه دوم به دلایل عقلی و نقلی عصمت انبیا و ائمه(ع) اشاراتی داشته باشیم
  • که در واقع یک نوع عرض ارادت به ساحت مقدس رسولخدا(ص) و دو امام بزرگوار حسن مجتبی و علی بن موسی الرضا نیز می باشد
  •  
  • معنی عصمت:
  • ۱-در لغـت به مـعنای حفظ و نگـهداشتن و مانع شدن و پیشگیری از ناملایمات است(۱۸)
  • ۲-در اصطلاح، به نیرویی در وجود انسان گفته مـی‌شود که دارنده آن را با قدرت داشتن بر انجام از گناه، خطا و اشتباه باز می‌دارد(۱۹)
  •  
  • یادآوری:
  • شیعه معتقد است که پیامبر باید از همه‌ی گناهان، چه صغیره و چه کبیره، چه عمدی و چه سهوی، چه پیش از نبوت و چه پس از آن، معصوم باشد(۲۰)این اعتقاد در ارتباط با ائمه(ع) نیز وجود دارد
  •  
  • دلایل عقلی عصمت:
  • الف:هدف اصلی از بعثت پیامبران، راهنمایی بشر به سوی حقایق و وظایفی است که خدای متعال برای انسان‌ها تعیین فرموده است
  • حال اگر چنین نمایندگان و سفیرانی به دستورات الهی پایبند نباشند و خودشان بر خلاف محتوای رسالتشان عمل کنند، مردم دیگر به گفته‌هایشان اعتماد لازم را پیدا نمی‌کنند و در نتیجه هدف از بعثت انبیا به طور کامل تحقق نخواهد یافت؛ بنابراین، حکمت و لطف الهی اقتضا می کند که پیامبران، افرادی پاک و معصوم از گناه باشند
  • این دلیل، عصمت پیامبر را نسبت به هر گناهی، چه کبیره و چه صغیره، چه عمدی و چه سهوی، چه پیش از بعثت و چه پس از آن اثبات می‌کند؛ زیرا کوچک‌ترین گناه سهوی، هر چند پیش از بعثت رخ داده باشد، به‌اندازه‌ی خود، پیامبر را لکه دار کرده و به همان مقدار از اعتماد مردم می‌کاهد
  •  
  • ب:افزون بر این پیامبران وظیفه دارند به تزکیه، تربیت و راهبری مردم اقدام نمایند؛ آن هم تربیتی همگانی که شامل آماده‌ترین و برجسته‌ترین افراد جامعه نیز بشود و چنین مقامی‌ در خور کسانی است که خودشان به عالی‌ترین مدارج کمال انسانی رسیده باشند و این همان مقام «عصمت» است
  •  
  • افزون بر این، اساساً نقش رفتار مربی در تربیت دیگران، از نقش گفتار او بسیار مهمتر است و کسی که از نظر رفتار، نقص‌ها و کمبودهایی داشته باشد، سخنانش تاثیر مطلوب را ندارد؛ پس هنگامی‌ هدف الهی از بعثت پیامبران، به عنوان مربیان  جامعه به طور کامل تحقق می‌یابد که آن‌ها از هر گونه لغزشی در گفتار و کردار مصون باشند
  • دلایل نقلی عصمت:
  • عصمت انبیاء و ائمه(ع) از تعداد زیادی از آیات و روایات استفاده می شود لکن به دلیل محدودیت فرصت به ترجمه چند روایت کوتاه اکتفا می کنیم
  • ۱-امام رضا(ع) فرمود:           
  • فَهُوَ مَعصومٌ مُؤَیَّدٌ، مُوَفَّقٌ مُـسَدَّدٌ، قَـد أَمـِنَ الـْخَطایا وَالزَّلَلَ وَالعِثارَ ، یـَخُصُّهُ اللّه ُ بِذلِکَ لِیَکونَ حُجَّتَهُ عَلى عِبادِهِ، وَشاهِدَهُ عَلى خَلْقِهِ(۲۱)
  • پس امام معصوم است و تأیید و تقویت شده و توفیق یافته و استوار گشته(از جانب خدا)از هر گونه خطا و لغزش و اشتباه در امان است خداوند این خصوصیت را به او بخشید تا حجت او بر بندگانش و گواه او بر آفریدگانش باشد
  •  
  • ۲-امام صادق(ع) فرمود:
  • نَحْنُ تَراجِمَهُ اَمْرِاللهِ ،نَحْنُ قَوْمٌ مَعْصُومُونَ(۲۲)
  • ما(ائمه) ترجمان فرمان خداوندیم ما جماعتی معصوم هستیم
  • ۳-امام رضا(ع) فرمود: 
  • اَلْاِمامُ:اَلْمُطَهَرُ مِنَ الذُّنُوبِ وَالْمُبَرَّأُ عَنِ الْعُیُوبِ(۲۳)
  • امام علیه السلام از گناهان پاک بوده و از عیب ها برکنار می باشد
  • ج:تقابل بین حق و باطل با مذاکره حل نمی شود
  • یکی از ویژگی های برجسته رسول خدا(ص) در معرفی دین اسلام در مقابل دشمنان سرسخت خود یعنی کفار و مشرکان قاطعیت و سازش ناپذیری او بود که در برابر پیشنهاد آنان به وسیله حضرت ابوطالب که به پیامبر وعده حل مشکلات اقتصادی و مالی دادند و به قول امروزی ها قول برداشتن تحریم ها به رسول خدا ارائه کردند ولی او در پاسخ فرمود
  • لَوْ وَضَعُوا اَلشَّمْسَ فِی یَمِینِی، وَ اَلْقَمَرَ فِی شِمَالِی مَا أَرَدْتُهُ، وَ لَکِنْ یُعْطُونَنِی کَلِمَهً یَمْلِکُونَ بِهَا اَلْعَرَبَ، وَ یَدِینُ لَهُمْ بِهَا اَلْعَجَمُ، وَ یَکُونُونَ مُلُوکاً فِی اَلْآخِرَهِ
  • فَقَالَ لَهُمْ أَبُو طَالِبٍ ذَلِـکَ،فَقَالُوا: نَعَمْ، وَ عَشْرَ کَلِمَاتٍ
  • فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اَللَّهِ (ص): «تَـشْهَدُونَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وَ أَنِّی رَسُولُ اَللَّهِ»
  • فَقَالُوا: نَدَعُ ثَلاَثَ مِائَهٍ وَ سِتِّینَ إِلَـهاً، وَ نَـعْـبُـدُ إِلَـهـاً وَاحِـداً؟(۲۴)
  •  
  • اساساً تعارض میان حق و باطل یک سنت الهی است که با مذاکره قابل حل نیست و خداوند مـی فـرماید:
  • وَکَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ(۲۵)
  • ایـنچنین در برابر هـر پیامبری، دشمنی از شـیاطین انس و جـنّ قرار دادیم؛
  • پی نوشت:
  • (۱)شرح نهج البلاغه ۲۰/۱۵۳        
  • (۲)بحار الانوار/مجلسی ج۷۷ص۴۱۸                             
  • (۳) بحار الانوار/مجلسی ج۷۸ص۷۹                              
  • (۴)سوره توبه آیه شریفه ۵
  • (۵)سوره بقره آیه ۲۱۶                                                
  • (۶)سوره اعراف آیه شریفه ۲۶                                                      
  • (۷)سوره توبه آیه شریفه ۳            
  • (۸)سوره آل عمران آیه شریفه ۱۱۰                              
  • (۹)غرر الحکم ۵۰۰۱
  • (۱۰)غررالحکم ۵۰۲۷                                                                  
  • (۱۱)غررالحکم ۵۰۲۶                                                  
  • (۱۲)بحار الانوار/مجلسی ج۷۰ ص ۳۷۸
  • (۱۳)وقایع الایام /محدث قمی ص ۲۵۵                
  • (۱۴) انساب الاشراف/بلاذری ج۳ص۵۵-۸۸           
  • (۱۵) وقایع الایام/محدث نوری ص۲۵۸                      
  • (۱۶) وقایع الایام/محدث قمی ص۲۵۴
  • (۱۷) کتاب الاحتجاج/طبرسی ج۱ص۱۶۰             
  • (۱۸)لغت نامه دهخدا واژه عصمت                    
  • (۱۹)راهنما شناسی آیت الله مصباح ص۱۲۱
  • (۲۰)مع الشیعه الامامیه فی عقائدهم/سبحانی، ص۳۰    
  • (۲۱)اصول کافی/کلینی ج۱ص۲۰۳                                                              
  • (۲۲)اصول کافی/کلینی ج۱ ص ۲۶۹                                       
  • (۲۳)اصول کافی/کلینی ج۱ص۲۰۰
  • (۲۴) البرهان فی تفسیر القرآن , جلد ۴ , صفحه ۶۴۴                                
  • (۲۵)سوره انعام آیه شریفه ۱۱۲

سوال خود را مطرح کنید :