خطبه های نماز جمعه – ۴ بهمن ۱۳۹۸

اندازه فونت :
۱۳۹۸/۱۱/۰۴
  • خطبه اول:
  • موضوع:الف:اصول پرهیزکاری
  • عن الصادق(ع):
  • وَالـْمُتَوَرِّعُ یَحْتاجُ اِلی ثَـلاثَهِ اُصـُولٍ
  • صاحب ورع و تقوا به سه اصول احتیاج دارد
  • اَلصَّفْحِ عَنْ عَثَراتِ الْخَلْقِ أَجْمَع
  • از آزار رسانی به بندگان اعراض کند
  • وَ تـَرْکِ خَـطــیـئـَتِـهِ فِـیـهِمْ
  • دنبال افشای اسرار و غیبت مردم نباشد
  • وَاسْـتِـواءِ الْـمـَدْحِ وَالــذَّمِ(۱)
  • ستایش و سرزنش مردم در نظر او مساوی باشد
  • توضیح:
  • بر اساس مفاد این روایت و آیات و روایات متعدد دیگر هر سه اصل مذکور یعنی آزار مردم ،افشاء اسرار و غیبت آنان و متأثر شدن از مدح و ذم چندین نتیجه تلخ در جامعه به دنبال دارد
  • ۱-قطع ارتباط در میان آحاد جامعه
  • ۲-به فرهنگ تبدیل شدن سوءظن
  • ۳-بوجود آمدن نزاع و اختلاف
  • ۴-قطع شدن برکات الهی از جامعه
  • ۵-میدانداری شیطان و حزب او در جامعه
  •  
  • ب:اخلاق عمومی(۲)
  • در جلسه گذشته ضمن توضیح در مورد تقسیمات اخلاق به فردی و اجتماعی یا عمومی در ارتباط با دوستی با مردم بعنوان یکی از مصادیق اخلاق اجتماعی باستناد به روایات توضیحات لازم ارائه گردید اکنون ادامه بحث را پی می گیریم
  • ۲-اعتذار(پوزش خواهی)
  • از جمله مصادیق اخلاق عمومی و اجتماعی اعتذار یعنی پوزش خواهی است در روایات به موضوع اعتذار از جهات مختلف پرداخته شده است بعنوان نمونه چند مورد را یادآوری می کنم
  • الف:اجتناب از موجبات اعتذار
  • امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • اِیّاکَ وَ ما تَعْتَذِرُ مِنْهُ فَاِنَّهُ لایُعْتَذَرُ مِنْ خَیْرٍ(۲)
  • زنهار از کاری که به سبب آن پوزش بخواهی چرا که از کار خوب پوزش خواهی نمی شود
  • در نامه خود به حارث همدانی نوشت:
  • وَاحْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ اِذا سُئِلَ عَنْهُ صاحِبُهُ أَنکَـرَهُ أَوْ اِعْتَذَرَ مِنْهُ وَلا تَجْعَلْ عِرْضَکَ غَرَضاً لِنِبالِ الْقَوْلِ(۳)
  • از هر کاری که اگر از کننده آن درباره اش بازخواست شود انکارش کند و یا پوزش بخواهد بپرهیز و آبروی خود را آماج تیرهای سخن مردمان قرار مده
  •  
  • ب:تشویق به پذیرش عذر
  • امیرمؤمنان(ع) فرمود:
  • أَعـْقـَلُ الـنـّاسِ أَعـْذَرُهـُمْ لِـلـنّـاسِ(۴)
  • خردمندترین مردم عذر پذیرترین آنها از مردم است
  •  
  • امام زین العابدین(ع) فرمود:
  • وَ اِنْ شَـتَمکَ رَجُلٌ عَنْ یـَمینِکَ ثُمَّ تَحَوَّلَ اِلـی یَـسارِکَ وَاعـْتَـذَرَ اِلَـیکَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ(۵)
  • اگر مردی از سمت راست به تو ناسزا گفت و سپس به سمت چپت آمد و عذر خواست عذرش را بپذیر
  • ج:نهی از عدم پذیرش عذر
  • رسولخدا(ص) فرمود:
  • أَلا اُنَبِّئُکمْ بِشـَرٍّ النّاسِ؟قالـُوا:بَـلـی یا رَسُـولَ اللهِ قال:مَنْ أَبْغَضَ النّاسَ وَ أَبْغَضَهُ النّاس
  • آیا شما را از بدترین مردم خبر ندهم؟گفتند چرا ای رسولخدا(ص) فرمود:کسیکه با مردم دشمنی کند و مردم نیز با او دشمن باشند
  • ثُمَّ قالَ:أَلا اُنبّئکُمُ بِشـَرٍّ مِـنْ هـذا؟
  • سپس فرمود:آیا شما را به بدتر از این خبر ندهم؟
  • قالُوا بَلـی یا رَسُولَ اللهِ
  • گفتند چرا ای رسولخدا(ص)
  • قالَ:اَلَّذی
  • فرمود کسیکه
  • لایَـقْـبَـلُ عـَثـَرهً  
  • هیچ لغزشی را نمی پذیرد
  • وَ لا یَقْبَلُ مَعْذِرَهً  
  • و هیچ عذری را نمی پذیرد
  • وَلا یَغْفِرُ ذَنْباً(۶)
  • و هیچ گناهی را نمی بخشد
  •  
  • خطبه(دوم):
  • موضوع:الف:فهرست مناسبتها
  • ۱-رحلت محمد بن عثمان عَمری دومین نائب خاص حضرت ولی عصر عج ۲۹ جمادی الاولی سال ۳۰۵ ق
  • ۲-امضای قرارداد ننگین کمپ دیوید بین اسرائیل و مصر در سال ۱۹۸۷م
  • ۳-رحلت حضرت آیت ا.. فاضل لنکرانی ۱ جمادی الثانی ۱۴۲۸ق
  • ۴-تحصن روحانیون در دانشگاه تهران در اعتراض به جلوگیری دولت بختیار از ورود امام ره ۷ بهمن ۵۷
  • ۵-شهادت مظلومانه حضرت صدیقه کبری(ع) به روایت ۹۵ روز و آغاز فاطمیه دوم ۳ جمادی الثانی سال ۱۱ ق(۷)
  • ب:انتخابات و هشدارها
  • تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در تمامی حوادث و اتفاقات مهم نظام جمهوری اسلامی نقش آفرینی کرده و تا توانسته به ملت ایران آسیب رسانده است در نوع انتخابات تلاش کرده بوسیله عوامل خود و انسانهای غافل و پیرو هوای نفس نقش آفرینی مردم را زیر سوال ببرد
  • لذا مقام معظم رهبری در نوع انتخابات در این زمینه به مردم ،مسئولان و نامزدها هشدار داده است چند نمونه را یادآوری می کنیم:
  • ۱-هوشیاری نسبت به بحران سازی مصنوعی دشمن
  • ۲-مواظبت از اخلال ایادی دشمن در انتخابات
  • ۳-پرهیز از اتهام زنی به افراد ردّ صلاحیت شده
  • ۴-مراقبت از به قدرت رسیدن خود باختگان در مقابل غرب
  • ۵-جلوگیری از انشقاق و اختلاف پس از انتخابات
  • ۶-پرهیز از ناامید کردن مردم از شرکت در انتخابات(۸)
  •  
  • ج:مروری بر بیانیه گام دوم(۲)
  • در جلسه قبلی مطرح گردید محورهای کلی بیانیه گام دوم را می توان در سه محور زیر خلاصه و تبیین کرد دستاوردهای کلان،ظرفیتهای موجود ،وظایف و مأموریتها
  •  
  • هر کدام از این سه محور وظایف و رسالتهای سنگینی را بر دوش ما می گذارد که بطور اجمال این وظایف عبارتند از:
  • ۱-حفظ و نگهداری دستاوردها
  • ۲-شناسایی و تقویت ظرفیتها
  • ۳-محقق ساختن مأموریتها
  • باز در جلسه گذشته ۷ مورد از دستاوردهای کلان در گام اول یعنی چهل سال گذشته مورد اشاره اجمالی قرار گرفت اکنون ادامه بحث را با پرداختن به ظریفیت ها پی می گیریم
  • ۲-ظرفیتها
  • ۱-شعارهای جهانی،فطری،درخشان و همیشه زنده انقلاب اسلامی
  • ۲-قابلیت طی شدن فاصله ی میان بایدها و واقعیتها توسط جمهوری اسلامی
  • ۳-نگاه و روحیه انقلابی
  • ۴-عمل و مدیریت جهادی
  • ۵-تجربه ها و عبرتهای گذشته
  • ۶-نیروی انسانی متعدد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی
  • ۷-فهرست طولانی فرصتهای مادی کشور(۹)
  • د:ضرورت مرزبندی با دشمن
  • مقام معظم رهبری مدظله العالی بارها به مردم و کارگزاران نظام توصیه فرموده و هشدار داده اند که با دشمنان مرزبندی داشته باشید این موضوع بقدری مهم و نقش آفرین است که حضرت فاطمه(ع) می فرماید:
  • شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أَهْـلِ الْـجَـنّـَهِ وَ کـُلِّ مُحبّینا وَ مُوالی أَوْلِیائِنا وَ مُؤادی أَعْدائِنا(۱۰)
  • شیعیان ما از بهترین های اهل بهشت هستند همچنین تمام دوست داران ما و دوستان دوستان ما
  • خود آن حضرت بر مبنای ولایت امیرمؤمنان(ع) مرزبندی داشت لذا یک وصیت مهم و سیاسی تکان دهنده به امیرمؤمنان(ع) داشتند مبنی بر اینکه:
  • ۱-مریضی او را از مردم مدینه مخفی نگه دارد
  • ۲-اجازه ندهد مردم مدینه با وی ملاقات کنند
  • ۳-اجازه ندهد ستم کنندگان به وی در تشییع او حضور داشته باشند
  • ۴-تجهیز و تدفین او بصورت شبانه و به دور از چشم مردم باشد
  • ۵-محل دفت او از مردم مخفی نگه داشته شود(۱۱)
  • توضیح:
  • از مفاد و محتوای مواضع سیاسی آن حضرت پس از رحلت پدر بزرگوارش بویژه از مفاد وصیت نامه او به امیرمؤمنان(ع) کاملا استفاده می شود کـه آن بزرگوار از مسلمانان و هیئت حاکمه کاملا ناراضی و غضـبناک بوده اسـت.
  • در این زمینه چند سوال بی پاسخ وجود دارد و آن اینکه:
  • ۱-مسلمـانان مدینه کـه متشـکل از مهاجرین و انصار بودند و مدام در محضر رسول خـدا(ص) بودنـدو سفارشـات آن حضـرت را نسـبت به خانـدان خویـش بویـژه دختـربزرگوارشان حضرت فاطمه(س)استماع میکردند چرا فراموش کردند و از خاندان پیامبر خود دفاع نکردند
  •  
  • ۲-و چرا فرمایشات پیامبر را در فضایل حضرت فاطمه(س) فراموش کردند ؟ و در برابر ستم و غصب حقوق فاطمه زهرا(س) سکوت مرگبار اختیار کردند؟
  •  
  • ۳-و چرا به استمداد حضرت فاطمه(س) از مهاجر و انصار در زمینه حمایت از خلافت امیرمؤمنان(ع) پاسخ مثبت ندادند ؟
  • پی نوشت:
  • (۱)مستدرک الوسایل/محدث نوری ج۱۱ ص ۲۷۱
  • (۲)بحار الانوار/مجلسی ج۷۱ ص۳۶۹                                                            
  • (۳)نهج البلاغه نامه ۶۹                                                       
  • (۴)غررالحکم ۲۹۸۸
  • (۵)بحار الانوار/مجلسی ج۷۸ص۱۴۱
  • (۶)من لایحضره الفقیه ج۴ ص ۲۰۱
  • (۷)مسار الشیعه/شیخ مفید ص ۳۶                      
  • (۸)اخلاق انتخاباتی ص۱۷۷-۱۹۴                 
  • (۹)بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی                                               
  • (۱۰)بحار الانوار/مجلسی ج۶۸ ص ۱۵۵
  • (۱)جلاء العیون / شبر ج۱ ص۲۱۷ و بحار الانوار ج۴۳ ص۱۸۷
  •  

سوال خود را مطرح کنید :