خطبه(اول): موضوع:الف:تقوا و اخلاص عامل پذیرش اعمال انسان است   عَنْ مَولانا علیٍّ (ع): صِفَتانِ لا یَقْبَلُ اللهُ سُبْحانَهُ الْأعْمالَ إلّا بِهـما: التُّـقـی وَ الْاِخـلاصَ (۱) دوصفت است که خداوند سبحان اعمال را جز با وجود آنها نمی پذیرد. عبارتند از : تقوا و اخلاص.   توضیح: هفته گذشته در مورد صفت اول یعنی تقوا […]

خطبه(اول):

موضوع:الف:تقوا و اخلاص عامل پذیرش اعمال انسان است

 

عَنْ مَولانا علیٍّ (ع):

صِفَتانِ لا یَقْبَلُ اللهُ سُبْحانَهُ الْأعْمالَ إلّا بِهـما: التُّـقـی وَ الْاِخـلاصَ (۱)

دوصفت است که خداوند سبحان اعمال را جز با وجود آنها نمی پذیرد. عبارتند از : تقوا و اخلاص.

 

توضیح:

هفته گذشته در مورد صفت اول یعنی تقوا با بهره گیری از آیات و روایات توضیحات لازم ارائه گـردید اکنون به توضیح صفت دوم یعنی اخلاص می پردازیم

 

ب: جایگاه و نقش اخلاص

در آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) مباحث بسیاری در زمینه اخلاص مطرح شده است و در کتب اخلاقی ، عرفانی، فلسفی و فقهی نیز به موضوع اخلاق از ابعاد مختلف پرداخته شده است

ما در این فرصت محدود چند عنوان از عناوین گسترده اخلاص را به صورت اختصار مطرح می کنیم . از قبیل: تعریف اخلاص، جایگاه اخلاص، نشانه های اخلاص، فواید و ثمرات اخلاص و درنهایت اشاره به موانع اخلاص.

 

۱-تعریف اخلاص

راغب اصفهانی در مورد معنی اخلاص می نویسد:

اخلاص در لغت:

فـَحَقیقَهُ الْاِخْلاصِ:اَلتَّبَری عَنْ کُلِّ مادُونَ اللهِ تَعالی(۲)

حقیقت اخلاص عبارت است از دوری جـسـتن از غـیر خـداونـد

 

اخلاص در روایات:

رسول خدا(ص) فرمود:

ما بَلَغَ عَبْدٌ حَقیقَهَ الْاِخْلاصِ حَتّی لا یُحِبَّ اَنْ یُحْمَدَ عَلی شَیْءٍ مِنْ عَمَلِهِ

انسان به حقیقت اخلاص نمی رسد مگر اینکه تمجید و ستایش مردم را برای کارهای خود دوست نداشته باشد(۳)

۲-جایگاه اخلاص

امام صادق(ع) فرمود:

مـا أنـعَمَ اللّه ُ عَـلـى عَـبْدٍ أجَـلَّ مِنْ أنْ لا یَکونَ فی قَلْبِهِ مَعَ اللّه ِ عَزَّ وَ جَلَّ غَیرُهُ

خداوند به هیچ بنده اى نعمتى بزرگتر و ارزنده تر از این نداده است که در دل او با خداوند عزّ و جلّ غیر خدا نباشد.

۳-نشانه های اخلاص

در روایات اسلامی برای اخلاص و شناختن انسان های مخلص نشانه‌های بسیاری ذکر شده که موارد زیر از جمله آنهاست:

۱-پاکـی دل، سالـم بـودن اعـضا و جـوارح، زیادی خیر و مأمون بودن دیگران از شرّ او(۴)

۲-یکسان بودن ظاهر و باطن و کردار و گفتار (۵)

۳-دوری جستن انسان از گناه و آلودگی ها(۶)

۴-دارا بودن برصفت ویژگی زهد(۷)

۵-ناامیدی از غیرخدا و نترسیدن از چیزی غیر از گناهان (۸)

۶-از غیر خدا در مورد اعمالش انتظار تعریف نداشتن(۹)

 

۴-فواید و ثمرات اخلاص

باز در روایات برای اعمال خالصانه و مخلصانه آثار و ثمرات بسیاری ذکر شده است که از جمله آن‌ها موارد زیر هستند:

۱-بصیرت و نورانیت دل انسان مخلص(۱۰)

۲-خضوع ما سوى اللّه در برابر انسان مخلص(۱۱)

۳-کفایت امر و درمانده نشدن در کار‌ها(۱۲)

۴-سعادت و کامیابى انسان مخلص(۱۳)

۵-به کمال رسیدن عبادت انسان(۱۴)

۵-موانع اخلاص

در آیات قرآن و روایات اهل بیت موانع متعددی برای اخلاص بیان شده است به دلیل محدودیت فرصت به صورت فهرست به مواردی از آن اشاره می کنیم:

۱-حب و بغض جاهلانه

۲- علاقه به شهرت و مقام دنیوی

۳-علم زدگی و مدرک گرایی

۴-دلبستگی به مادیات دنیا

۵-ریا کاری

۶-پیروی از هوای نفس

 

امیر مومنان(ع) فرمود:

کَیْفَ یَسْتَطیعُ الْإخْلاصَ مَنْ یَغْلِبُهُ الهَوی(۱۵)

چگونه توانایی اخلاص دارد کسی که هوای نفس به او غالب است.

 

۷-آرزو های دور و دراز

امیرمومنان(ع) فرمود:

قَـلِّلِ الْآمالَ تَخْلُصْ لَـکَ الْأعـمالُ(۱۶)

آرزوهارا کم کن تا اعمال تو خالص گردد

 

۸-رفاه زدگی

خداوند می فرماید:

فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ(۱۷)

این مردم مشرک چون به کشتی نشینند (و به دست امواج خطر افتند در آن حال) تنها خدا را به اخلاص کامل در دین می‌خوانند، و چون از خطر دریا به ساحل نجاتشان رساند (باز به خدای یکتا) مشرک می‌شوند

 

خطبه(دوم):

موضوع:الف:فهرست مناسبتها

۱-روز شنبه ۷ مهر و ۱۹ محرم

حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه به طرف شام(۶۱ق)

روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس ۸ ساله

۲-روز دوشنبه ۹ مهر و ۲۱ محرم

روز همبستگی و هم دردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی

 

۳-روز سه شنبه ۱۰ مهر و۲۲ محرم

رحلت شیخ الطائفه شیخ طوسی موسس حوزه علمیه نجف(۴۶۰ق)

۳-روز چهارشنبه ۱۱ مهر و۲۳ محرم

فاجعه انفجار و تخریب حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در سامرا توسط تروریست های مزدور(۱۴۲۷ق ۳ اسفند۱۳۸۴)

 

 ب:نقش اُسرای کربلا

در ارتباط با رسالت و نقش آفرینی اُسرای کربلا در طول دوران اسارت لازم است در دو محور مطالبی را به صورت فهرست یادآوری کنیم:

مشکلات اُسرا

اسیران کربلا در طول دوران اسارت با چند مشکل اساسی مواجه بودند که به مواردی از آنها به ترتیب اشاره می کنیم:

۱-مشکلات متعدد روحی و جسمی اُسرا

۲-تهدیدات جانی اُسرا به دلیل جیره بندی غذا

۳-بیماری امام زین العابدین(ع)

۴-برخورد های خشن ساربانان و نگهبانان

۵-مشخص نبودن اهداف دشمن از اسارت

۶-نگاه تحقیر آمیز مردم به اُسرا در آبادی ها

۷-تبلیغات منفی امویان علیه شهدای کربلا

نقش آفرینی اُسرا:

اسیران کربلا به ویژه حضرت زینب(س) و امام زین العابدین(ع) در طول دوران اسارت نقش های مهمی را ایفا نمودند که به عنوان نمونه مواردی را اشاره می کنیم:

۱-تبیین و تشریح ماهیت فاجعه طفّ در قالب خطبه و سخنرانی

۲-جلوگیری از تحریف حماسه عاشورا از طریق افشاء مظالم و جنایات کوفیان و اُمویان در سرزمین کربلا

۳-بیان فضایل اهل بیت(ع) و معرفی خویش به ویژه در خطبه هـای بـازار کـوفه و مسجد امـوی شام

۴-تحقیر عبیداله ابن زیادو یزید در افکار عمومی از طریق برخورد قاطـع در مجلس کوفه و شام

۵-بیدار ساختن مردم غفلت زده دوشهرکوفه و شام با تبیین اهداف حماسه عاشورا و افشای امویان

 

ج: روز بزرگداشت فرماندهان شهید

هفتم مهرماه به مناسبت شهادت جمعی از فرماندهان رشید قوای مسلح نظام اسلامی ایران، روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نامگذاری شده است.

در هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰ سانحه‌ای برای هواپیمای سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رخ داد که منجر به سقوط هواپیما گردید و طی آن سرداران رشید اسلام

سرتیپ سیدموسی نامجو وزیر دفاع وقت ، شهید یوسف کلاهدوز قائم مقام فرمانده سپاه وقت ، سرتیپ جواد فکوری مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک، سرلشکر ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش و محمدعلی جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر به همراه دهها تن از مجروحین جنگ که برای مداوا در حال انتقال به تهران بودند، به شهادت رسیدند.

 

د: رحلت شیخ طوسی(ره)

شیعه حوزه علمیه هزار ساله نجف را مدیون او است.عظمت علمی شیخ در حدی بود که اکنون پس از هزار سال نظریات و مبانی فقهی، اصولی، رجالی، حدیثی، تفسیری و کلامی وی در مراکز علمی و به ویژه حوزه های علمیه مورد استناد قرار می گیرد.

 

مرحوم بحرالعلوم در حق او می فرماید:

امامُ الفِرقَهِ بَعدَ الأئِمَّهِ المَعصومینَ(ع) وَ عِمادَ الشّیعَهُ الإمامـیَّه فِـی کُـلِّ ما یَـتَعَلَّـق بِالـمَـذهَبِ وَالـدّین(۱۸)

 

مرحوم وحید بهبهانی می نویسد:

فُضَلاءُ تلامِذَتِهِ الذّینَ کانوا مُجتَهِدینَ یَزیدوُنَ ثَلاثَ مأه فاضِلٍ مِنَ الخاصَّهِ و مِنَ العامَّهِ لا یُحصی(۱۹)

 

هـ : فاجعه انفجار و تخریب حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع)

حرمین عسکریین به وسیله گروه های تکفیری ۲ بار تخریب شد. تخریب اول روز چهارشنبه ۲۳ محرم ۱۴۲۷ق و۳ اسفند سال۱۳۸۴ حدود ساعت ۷ صبح توسط تکفیریان کوردل وابسته به القاعده شاخه عراق به رهبری ابومُصعَب زرقاوی صورت گرفت.

تخریب دوم در ۲۷ جمادی الاولی سال ۱۴۲۸ق و ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۳ بامداد که تروریست ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان بمب گذاری نمودند. آنان در ساعت ۹ صبح دست به ۲ انفجار زدند. در انفجار اول گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم گلدسته سمت راست حرم به طور کامل تخریب شدند.(۲۰)

حمله داعش: در ۱۶خرداد سال ۹۳ حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرمین عسکریین صورت گرفت که با مقاومت مردم و نیرو های امنیتی عراق خنثی شد.(۲۱)

 

بازسازی:

عملیات بازسازی حرم امامین عسکریین(ع) در شهریور ۱۳۹۴ش به پایان رسید. به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران، این عملیات، شامل چندین فاز است از جمله ساخت

گنبد و طلاکاری آن، ساخت و نصب گریو گنبد، کاشی کاری، آیینه‌کاری، معرق‌کاری و سنگ‌کاری داخل حرم. صندوقچه‌های قبور امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع)، نرجس خاتون و حکیمه دختر امام جواد نیز طی دو سال کار در شیراز ساخته شد

در همین راستا ساخت شش درب‌ طلا شامل چهار درب ورودی اصلی و دو درب ورودی داخل رواق‌ها نیز به اتمام رسیده است

 

و: تحلیلی بر ترور اهواز

براساس دیدگاه برخی از کارشناسان سیاسی حادثه ترور کور اهواز یک پیش برنامه برای حضورترامپ در شورای امنیت بود و چنین عملیاتی قطعا بدون اطلاع سازمان سیا آمریکا و عربستان نبوده و گروه های تروریستی معمولا مورد حمایت آمریکا، انگلستان، اسرائیل و برخی اعراب هستند

این اقدامات چیزی را تغییر نمی دهد، ملت ایران یک تجاوز گسترده ۸ ساله را تجربه کرده و این در حالی بود که آمریکا، اروپا و ارتجاع عرب حامی صدام بودند و همه نوع سلاح در اختیار او قرار دادند، ولی موفق نشدند.

این ترورها به غیر از افزایش نفرت مردم از تروریست ها اثر دیگری ندارد و پول های عربستان و امثال آن نمی تواند تاثیری در صلابت نظام ایران داشته باشد.

لذا با وجود تلاش و سرمایه گذاری دشمنان، این حرکات کورکورانه ثبات نظام را برهم نمی زند و ما به یاد داریم سازمان منافقین بیش از ۱۷ هزار نفر را ترور کردند و با وجود این ترورها، نظام به پیشرفت خودش ادامه می دهد.(۲۲)

پی نوشت:

(۱) تصنیف غرر الحکم / ص۱۵۵                                   

(۲) المفردات /راغب اصفهانی ماده (خلص)              

(۳)بحار الانوار/مجلسی ج۷۲ ص۳۰۴

(۴) تحف العقول/ابن شعبه حرّانی ص۲۱.      

(۵) نهج البلاغه/ نامه ۲۶     

(۶) بحارالأنوار/مجلسی ج۷۴، ص۲۱۵

(۷) نقطه‌‏هاى آغاز در اخلاق عملى‏/ ص۴۲۰   

(۸) نقطه‌‏هاى آغاز در اخلاق عملى‏/ ص۴۲۱   

(۹) اصول کافی/ج۲، ص۱۶، ح۴

(۱۰) عیون اخبارالرّضا/شیخ صدوق ج ۲ ص ۶۹               

(۱۱) بحارالأنوار/ مجلسی ج۶۷ ص۲۴۸          

(۱۲) بحارالأنوار/مجلسی ج۸۲، ص۱۳۶

(۱۳) غررالحکم و دررالکلم/ص۱۵۵، ح۲۸۹۵                  

(۱۴) مجموعه ورام/ج۲ص۱۰۹                                                                                                                                                                       

(۱۵) غررالحکم/آمدی ج۲ ص۵۵۳                               

(۱۶) غرر الحکم/آمدی ح۱۱۵-۲۹۰۶            

(۱۷)سوره مبارکه عنکبوت/آیه شریفه ۶۵                                                       

(۱۸)حیاه الشیخ طوسی/آغابزرگ تهرانی ص۱۹              

(۱۹)معجم رجال حدیث/ خویی ج۱۶ ص۲۶۲

(۲۰)تخریب زیارت گاه های اسلامی/ ص۳۰                  

(۲۱)روزنامه اطلاعات/ ۱۷خرداد ۱۳۹۳

(۲۲)یادداشت های شخصی از منابع