خطبه(اول): موضوع:الف:تقوا عامل نجات در قیامت است عن علی بن الحسین(ع): أَیُهَا النّاسُ اتَّقُوا الله وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ فَتَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ فی هذِهِ الدُّنْیا مِنْ خَیْرٍ مُحْضَرَاً وَما عَمِلَتْ مِنْ سوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَبَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً(۱) ای مردم تقوای الهی پیشه کنید و بدانید که بسوی خدا باز می گردید […]

خطبه(اول):

موضوع:الف:تقوا عامل نجات در قیامت است

عن علی بن الحسین(ع):

أَیُهَا النّاسُ اتَّقُوا الله وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ فَتَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ فی هذِهِ الدُّنْیا مِنْ خَیْرٍ مُحْضَرَاً وَما عَمِلَتْ مِنْ سوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَبَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً(۱)

ای مردم تقوای الهی پیشه کنید و بدانید که بسوی خدا باز می گردید و هر که در این دنیا عملی خیر انجام داده خواهد یافت و هر آنچه از اعمال زشت مرتکب شده است دوست خواهد داشت میان او و اعمال زشت فاصله زیادی می بود

توضیح:

روایت مطرح شده بخشی از مواعظ و نصایح امام زین العابدین(ع) بودکه هر جمعه در مسجد النبی(ص) مدینه مردم را موعظه می فرمود

ب:آداب نامگذاری

از جمله موضوعاتی که در فرهنگ اهل بیت(ع) مورد توجه جدی قرار گرفته است نامگذاری فرزندان است چون در تمامی عصرها بودند مسلمانانی که تحت تأثیر علل و عوامل مختلف اسامی غیر ارزشی بلکه بعضاً ضد ارزشی برای فرزندان خود انتخاب می کردند

پیامبر(ص) بقدری در مورد اسامی غیر ارزشی چه اسامی اشخاص چه اسامی آبادیها حساس بود که:

امام صادق(ع) می فرماید:

اِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ یُغَـیـِّرُ الْاَسْـماءَ الْقـَبـَیحـَهَ فـی الـرِّجـالِ وَالْبـُلـدانِ(۲)

رسولخدا(ص) اسامی زشت انسانها و شهرها را تغییر می دادند

امام کاظم(ع) فرمود:

اَوَّلُ ما یَـبـِرُّ الـرَّجُـلُ وَلَـدَهُ اَنْ یُـسَمِّـیَهُ بّـاسْـمِ حَسَنٍ(۳)

اولین خوبی مرد بر فرزند خویش این است که بر وی نام نیک انتخاب کند

معیار نام نیک:

در بعضی روایات معیار کلی برای انتخاب نام نیک و ارزشی بیان شده است

امام محمد باقر(ع) فرمود:

اَصْـدَقُ الْاَسماءِ ما سُـمـِّیَ بِالْـعـُبـُودِیَّهِ وَ اَفْــضــَـلُــهـا اَسْــمـاءُ الْاَنْــبــیـاءِ(۴)

راست ترین نامها نامی است که بوی بندگی دارد و برترین آنها نامهای انبیا (ع)هستند

برکات و مصادیق:

در روایات برای نام نیک برکات و مصادیقی بیان شده است

از جمله امام کاظم (ع) می فرماید:

لایَدْخُلُ الْفَقْرُ بَیْتاً فیه اِسْمُ مُحَمّدٍ اَوْ اَحْـمَدَ اَوْ علـیٍ اَوِ الـْحَـسـَنِ اَوِالْحُسَیْنِ اَوْ جَعَفَرٍ اَوْ طالِبٍ اَوْ عَبدِاللهِ اَوْ فاطِـمَهَ مِـنَ النِّساءِ(۵)

فقر وارد خانه ای نمی شود که در آن خانه نام محمد یا احمد یا علـی یـا حـسـن و حـسیـن وجعفر و طالب و عبدالله و فاطمه از نامهای زنان وجود داشته باشد

خطبه(دوم):

موضوع: الف:فهرست مناسبتها

روز شنبه ۲۳ ربیع الاول ۱۰ آذر

  • ورود حضرت معصومه(ع) به قم(۲۰۱ق)(۶)

  • شهادت آیت ا.. سید حسن مدرس(۱۳۱۶ش)

  • روز مجلس شورای اسلامی

روز دوشنبه ۲۲ آذر ۲۵ ربیع الاول

  • رحلت فقیه نامدار شیعه سید مرتضی علم الهدی(۴۳۶ق)(۷)

  • تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(۱۳۵۸ش)

روز سه شنبه ۲۶ ربیع الاول

  • صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه(۴۱ق)(۸)

 

ب:درسهای زندگی حضرت معصومه(ع)

حضرت معصومه (ع) طبق نقل مورخان و سیره نویسان در سال ۱۷۳ق در شهر مدینه متولد و در سال ۲۰۱ ق در شهر قم رحلت کردند(۹) در این مدت کوتاه عمر با برکت فضایل و مناقب بسیاری از آن بزرگوار نقل شده که برای شیعیان و پیروان اهل بیت به ویژه ایرانیان اسوه و الگو می باشند

۱-ولایتمداری

آن بزرگوار برای دیدار و بیـعـت با بـرادر بـزرگوار و امـام زمـان خویش با جمعی از علویان بسوی ایران و خراسان حرکت کردند(۱۰)

۲-ارزش دهی به شیعیان

بعد از درگیری کاروان با مأموران جنایتکار مأمون عباسی و شهادت عده ای از همراهان در ساوه به دلیل شهادت مردان کاروان از ادامه مسیر به سوی خراسان بازماندند لذا فرمودند مرا به شهر قم ببرید که از پدرم شنیده ام می فرمود:شهر قم مرکز شیعیان ماست(۱۱)

 

۳-عبادت و بندگی

در طول مدت اقامت ۱۷ روزه آن بزرگوار در شهر قم و در خانه یکی از شیعیان به نام موسی بن خزرج اشعری بزرگ خاندان اشعریان قم به عبادت خداوند می پرداختند که اکنون اطاق عبادت آنحضرت بنام بیت النور محل زیارت ارادتمندان اهل بیت می باشد(۱۲)

۴-تمجید ائمه(ع)

سه امام بزرگوار یعنی امام صادق(ع) امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در ارتباط با فضایل حضرت معصومه روایت نقل فرموده اند و پاداش زیارت ایشان در قم را بهشت وعده داده اند(۱۳)

ج:مدرس ره الگوی مجلسیان

به دلیل محدودیت فرصت چند ویژگی مرحوم آیت ا.. سید حسن مدرس را که می تواند الگو برای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ایران باشد بصورت فهرست یادآوری می کنم

۱-حراست و پاسداری از جایگاه نمایندگی و وکالت مردم

۲-مبارزه عملی با توطئه انگلستان که سیاست و دیانت از هم جداست

۳-مبارزه جدی و عملی با استعمار گران و حاکمان مستبد

۴-زندگی ساده و بدون پیرایه

۵-اتکاء به قدرت داخلی در تأمین امنیت کشور

۶-تأکید بر مصرف تولیدات و کالاهای داخلی

۷-دفاع از حقوق مردم در تمامی شرایط(۱۴)

 

د:صلح تحمیلی

از جمله مظلومیتهای امام حسن مجتبی(ع) صلح تحمیلی بر آن بزرگوار بود که در اثر خیانت یاران و حیله گری دشمنان اتفاق افتاد و همان یاران نادان بعداً امام را بخاطر پذیرش صلح مورد انتقاد قرار دادند

اوج مظلومیت امام حسن(ع) در این مصالحه از بندهای صلح نامه که مرحوم شیخ مفید نقل کرده کاملا روشن و مشخص است

۱-معاویه متعهد می شود به کتاب و سنت عمل نماید

۲-معاویه حق تعیین جانشین برای خود ندارد

۳-معاویه متعهد می شود از لعن بر امیرمؤمنان(ع) دست بردارد

۴-معاویه متعهد می شود خون و حقوق شیعیان را محترم بشمارد

۵-معاویه متعهد می شود خانواده شهدای جمل و صفین را حمایت مالی کند

۶-معاویه حق ندارد خود را امیرالمؤمنین بخواند(۱۵)

یادآوری:

بر اساس نقل مورخان از جمله ابن اثیر(۱۶) و طبری(۱۷) معاویه به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرد به جنایات خود علیه علویان و شیعیان همچنان استمرار بخشید و انسانهای وارسته ای همانند حجربن عدی را به شهادت رساند(۱۸)

ه:مواضع رهبری مدظله العالی

مقام معظم رهبری مدظله العالی روز چهارشنبه در دیدار با فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله موضوعاتی که مورد تأکید قرار دادند تکیه بر نیروی جوان بود تکیه بر نیروی انسانی جوان ،مؤمن و پرانگیزه کلید حل مشکلات در همه بخشهای کشور از جمله نیروهای مسلح است(۱۹)

توضیح:

لازم است به چند مورد از مبانی قرآنی و روایـی ضرورت بهره گیری از نیروی جوان اشاره کنیم

۱-خداوند در مورد حضرت یوسف می فرماید:

وَلَـمّـَا بَــلــَغَ أَشـُدَّهُ آتَـیـْنَاهُ حُکـْمًا وَعِـلْـمًا(۲۰)

وقتی به بلوغ و قوت رسید ما حکم ،نبوت و علم به او دادیم

بعضی از مفسران قرآن با استناد به آیه شـریفه ذیـل می فرمایند هدف از اشدّ بلوغ و رشد جسمی است

وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیـَتـِیـمِ إِلَّا بِالَّتِی هِـیَ أَحْسَنُ حَتَّـى یـبـْلـُغَ أَشُـدَّهُ(۲۱)

و به مال یتیم – جز به طریقی که بهترین طریق است – نزدیک نشوید تا به سرحد بلوغ برسد

۲-رسولخدا(ص) می فرماید:

ما بَعَثَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ نَبِیّاً اِلّا وَ هُوَ شابٌّ وَ لا أوتِیَ عالِـمٌ عِلْـماً اِلّا وَ هُـوَ شـابٌّ(۲۲)

خداوند عزوجل هیچ پیامبری را جز در جوانی مبعوث نفرمود و هیچ دانشمندی جز در جوانی دانش عطا نشد

خطبه در خبرگزاریها:

باشگاه خبرنگاران جوان

فاتر۲۴

تابناک

فارس

 

پی نوشت:

(۱)روضه کافی/کلینی ص ۷۲

(۲)وسایل الشیعه/عاملی ج۲۱ص۳۹۰ 

(۳)التهذیب/شیخ طوسی ج۷ص۴۳۷ 

(۴)فروع کافی/کلینی ج۶ص۱۸       

(۵)وسایل الشیعه/عاملی ج۲۱ص۳۹۶

(۶)مناسبات اسلامیه ص۱۸۷                           

(۷)وقایع الایام/محدث قمی ص ۲۸۵            

(۸)الارشاد/شیخ مفید ج۲ص۱۴

(۹)الحیات السیاسیه ملامام الرضا(ع) ص ۴۲۸                       

(۱۰)کتاب قم چاپخانه مجلس ج۱ص۲۱۳                 

(۱۱)الحیات السیاسیه ملامام الرضا ص۴۲۸

(۱۲)روزشمار تاریخ اسلام ص ۱۲۶-۱۲۷                               

(۱۳)پایگاه خبری آستان مقدس                                            

(۱۴)خبرگزاری صدا و سیما

(۱۵)الارشاد/شیخ مفید ج۲ص۱۴                               

(۱۶)الکامل فی التاریخ/ابن اثیر ج۳ص۴۰۵ 

(۱۷)تاریخ الامم والملوک/طبری  ج۶ص۹۵

(۱۸)سیره پیشوایان /مهدی پیشوایی ص ۱۱۸

(۱۹)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری           

(۲۰)سوره یوسف آیه شریفه  ۲۲                    

(۲۱)سوره اسرا آیه شریفه ۳۴            

(۲۲)فردوس الاخبار ۴/۳۷۲/۶۶۱۱