زکات از دیدگاه اسلام

اندازه فونت :
۱۳۹۷/۱۲/۰۶

عَن الصادق(ع):

اِذا مُنِـعَتِ الـزَّکاهُ ظَـهَـرَتِ الْــحاجَـهُ(۱)

هرگاه مردم زکات را نپردازند، نیازمندی آشکار می گردد.

 

جایگاه زکات:

پیشوایان اسلام زکات را از ضروریات دین و منکر آن را کافر دانسته اند: روزی امام صادق(ع)آداب و نحوه اخذ زکات را که در نامه ۲۵ نهج البلاغه نیز آمده است، از قول امیرمؤمنان(ع) نقل نمود سپس گریه کرد و فرمود:به خدا سوگند! حرمت ها را شکستند و به کتاب خدا و سنت پیامبرش عمل نکردند(۲)

رسول خدا (ص) سوگند یاد کرد که:

جز مشرک کسی در مورد پرداخت زکات خیانت نمیـکند.(۳)

 

و در حدیث دیگر فرمود:

ای مردم! زکات اموال خود را بپردازید که هر کس زکات نپردازد، برای او نه نمازی است و نه حجی و نه جـهـادی(۴)

   از آیات قرآن نیز به دست می آید کـه زکـات در تمام ادیان الهی وجود داشته؛ چنان کـه حضـرت عیسی (ع) وقتی در گهواره به سخن آمد و فرمود:

وَ أَوْصانِی بِالصَّـلاهِ وَ الـزَّکاهِ ما دُمْـتُ حـَیًّا(۵)

خداوند مادامی که زنده هستم مرا به نماز و زکات سفارش کرده است.

حضرت موسی (ع) نیز خطاب به بنی اسرائیل می فرماید:

«أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ(۶)

نماز را به پا داشته و زکـات بپـردازیـد.

آثار پرداخت زکات:

۱-زکات موجب زیادی روزی است

در قرآن می خوانیم:

یَـمـْـحَــقُ اللَّهُ الـرِّبا وَ یُـرْبِـی الــصّــَدَقـاتِ(۷)

خداوند ربا را محو می کند، ولی صدقات را رشد می دهد

 

در روایات زیادی می خوانیم.

اَلـزَّکـاهُ تـَزیـدُ فِـی الـرِّزْقِ(۸)

زکات روزی انسان را زیاد می کنـد.

۲-زکات بیمه کردن مال است

امام کاظم (ع) فرمود:

حـَصـِّنُوا اَمْـوالَکُـمْ بِالـزَّکـاهِ(۹)

اموال خود را از طریق زکات بیمه کنـید.

۳-زکات وسیله تقرب به خداوند

امام صادق(ع)فرمود:

اِنَّ الزَّکاهَ جُعِلَتْ مَعَ الصَّلاهِ قُرْباناً لِاَهْلِ الْاِسْلامِ(۱۰)

خداوند زکات را همراه با نماز، وسیله تقرب مسلمین به خود قرار داد.

۴- راه رسیدن به رحمت های الهی

خداوند می فرماید:

«إِنِّی مَعَکُـمْ لَئِـنْ أَقَـمْتـُمُ الـصَّلاهَ وَ آتَیْتُـمُ الزَّکاهَ وَ آمَنْتـُمْ بِـرُسُــلِـی(۱۱)

اگر شما نماز را به پا دارید و زکات را پرداخت کنید و به پیامبران من ایمان آورید، قطعاً من با شـما هسـتم.

۵- مایه فرو نشاندن غضب الهی

حضرت علی(ع)می فرماید:

اللهَ اللهَ فِی الزَّکاهِ. فَاِنَّها تُطْفِیءُ غَضَبَ رَبِّکُـمْ(۱۲)

شما را به خدا، شما را به خدا درباره زکات (دقت کنید)، که البته زکات غضـب پـروردگـار را فـرو می نـشـاند.

۶- شرط حلال شدن روزی

امام صادق (ع) فرمود:

  فَاَدّوا إِلَی اللهِ حَقَّ ما رَزَقَکُمْ یُطیبُ اللهُ لَکُمْ بَقِیَّتَهُ(۱۳)

حـــق آن چــه را کــه خـداونــد رزق شـمـا قـرار داده بپردازید، تا باقیمانده آن برای شما طیب و حلال گردد

۷- سبب قبولی نماز

پیامبر (ص) فرمود:

زَکُّـوا اَمْـوالَکُـمْ تـُـقْــبَـلُ صَـلاتـُکُـمْ(۱۴)

زکات اموال خود را بپردازید تا نمازتان قبول شود.

آثار نپرداختن زکات:

۱-تلف شدن اموال

امام صادق(ع)فرمود:

ما ضاعَ مالٌ فی بَرٍّ وَ لا بَحْرٍ اِلّا بِتَضْـیـیعِ الـزَّکاهِ(۱۵)

هیچ مـالی در خشـکی یـا دریـا ضـایع و تـلـف نمـی شـود، مـگر بـه خاطـر آن که زکـات آن پـرداخـت نـشده باشـد.

۲- اتلاف دو برابر

در روایات می خوانیم:

مَنْ مَنَعَ حَقَاً للهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَنْفَقَ فی باطِلٍ مِـثْلَـیـْهِ(۱۶)

کسی که حق خدا را نپردازد و در راه حق مال خود را صرف نکند، دو برابر آن مقدار را در راه باطل صرف خـواهـد کـرد.

۳- هزینه شدن مال در راه اشرار

رسول خدا (ص) فرمود:

مَنْ مَنـَعَ مالَهُ مِنَ الْاَخْـیارِ اِخْـتِــیـاراً صَرَّفَ اللهُ مالَهُ فِی الْاَشْرارِ اِضْطـِراراً(۱۷)

کسی که مال خود را اختیاراً از مصرف در راه خوبان باز دارد، خداوند مال او رادر راه اشرار بـا اجـبار صـرف خـواهـد نمـود.

۴-هزینه شدن مال در راه گناه

امام صادق(ع)فرمود:

وَ اعْلَـمْ اَنَّهُ مَــنْ لَـمْ یُـنـْفـِقْ فـی طـاعَـهِ اللهِ أُبْـتـُلِـیَ بِاَنْ یُـنْـفـِقَ فـی مَعْصِـیَـهِ اللهِ(۱۸)

آگاه باشید! کسی که مال خود را در راه اطاعـت خـداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود

۵-مبتلا شدن  به قحطی

رسول خدا (ص) فرمود:

لاتَزالُ اُمَّتی بـِخَیْـرٍ ما تَحابّوا وَ اَقامُوا الصَّلوهَ وَ اتُوا الزَّکـاهَ فَـاِذا لَـمْ یَـفـْعـَلـُوا ذلِک اِبْـتَـلـَوْا بِالْـقـَحـْطِ(۱۹)

امت من مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خـیر و سعادت به سر می برند، ولی اگر این گونه نباشند، گرفتار قـحـطی مـی شـونـد.

۶-بی برکت شدن زمین

رسول خدا (ص) فرمود:

اِذا مُنـِعـَتِ الـزَّکاهُ مَنَــعـَتِ الْاَرْضُ بَرَکاتـِها(۲۰)

هرگاه زکات پرداخت نشود، زمین برکات خود را از مردم باز می دارد.

۷- گسترش فقر

امام صادق(ع) فرمود:

اِذا مُنِـعَتِ الـزَّکـاهُ ظَـهَـرَتِ الْــحاجَـهُ(۲۱)

هرگاه مردم زکات ندهند، نیاز مردم آشـکار مـی گـردد.

۸- مرگ چهارپایان

امام رضا (ع) فرمود:

اِذا حُبِسَتِ الزَّکاهُ ماتَـتِ الـْمَواشـی(۲۲)

هر گاه زکـات پـرداخت نشود، چـهارپایان مـی میـرند.

پی نوشت:

(۱) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۵۸٫                                              

(۲) وافی/فیض کاشانی، ج ۱۰، ص ۱۵۶٫                                       

(۳) بحار الانوار /مجلسی ج ۹۶، ص ۲۹٫

(۴) مستدرک الوسایل/محدث نوری، ج ۱، ص ۵۰۷٫       

(۵) سوره مریم، آیه ۳۱٫                                                              

(۶) سوره بقره، آیه ۴۳٫

(۷) سوره بقره آیه ۲۷۶٫                                              

(۸) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۵۲ و ۶۹٫                                       

(۹) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۴۹٫

(۱۰) جامع الاحادیث، ج ۹،ص ۳۳٫                                             

(۱۱) سوره مائده، آیه ۱۲٫            

(۱۲) وسایل الشیعه/حر عاملی، ج ۶، ص ۱۰٫                   

(۱۳) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۵۳٫                                                            

(۱۴) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۲۹٫

(۱۵) فروع کافی/کلینی ، ج ۳، ص ۵۰۵٫                       

(۱۶)فروع کافی./کلینی  ج ۳، ص ۵۰۶٫        

(۱۷) بحار الانوار/مجلسی ، ج ۹۶، ص ۱۳۰٫                   

(۱۸) وسائل الشیعه/حر عاملی، ج ۶، ص ۲۵٫                                   

(۱۹) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۴۸٫            

(۲۰) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۵۲٫                                            

(۲۱) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۵۸٫

(۲۲) وسایل الشیعه، ج ۹، ص ۳۱٫                                                

مکان: مسجد روستای چاووشقلی

موضوع: زکات از دیدگاه اسلام

مناسبت: جلسه شورای زکات

سوال خود را مطرح کنید :