احکام: مسئلهٌ ۱: کسی که عقیده اش این است که روزه برای او ضرر ندارد اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه بر وی ضرر داشته باید قضای آن روز را بجا آورد    مسئله ۲: کسی کـه مـی دانـد روزه بـرای او ضـرر نـدارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه […]

احکام:

مسئلهٌ ۱:

کسی که عقیده اش این است که روزه برای او ضرر ندارد اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه بر وی ضرر داشته باید قضای آن روز را بجا آورد

 

 مسئله ۲:

کسی کـه مـی دانـد روزه بـرای او ضـرر نـدارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد

 

مسئله ۳:

کسی که یقین یا گمان دارد روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر بگیرد صحیح نیست

مباحث زکات فطره:

در کتب فقهی موضوعات متعددی در مورد زکـات فـطـره مـطـرح شـده اسـت از قـبـیل:

۱-وجوب زکات فطره

مرحوم سید محمد کاظم یـزدی در عـروه الـوثـقـی می نـویـسد:

وَ هِـیَ واجِـبـَهٌ اِجـْماعاً مـِنَ الْـمُسْـلِـمیـنَ(۱)

پرداخت زکات فطره واجب است با اجماع مسلمانان

۲-فواید زکات فطره

در کتب روایی و فقهی فـوایـد متعـددی برای زکات فطره بیان شده است از قبیل:

الف:موجب دفع مرگ می شود

امام صادق(ع) به وکیل خود فرمود:

اِذْهَبْ فَاَعْطِ مِنْ عِیالِنَا الْفِطْرَهَ أجْمَعِها وَ لا تَدَعْ مِنْهُمْ اَحَداً فَاِنَّکَ اِنْ تَرَکْتَ مِنْهُمْ اَحَداً تَخَوَّفْتُ عَلَیْهِ الْفَوْتَ قُلْتُ فَمَا الْفَوْتُ؟قالَ:اَلْمَوْتُ(۲)

برو از ناحیه همه عیال ما فطره پرداخت کن و کسی از آنها را باقی مگذار چون در این صورت من از فوت می ترسم گفتم فوت چیست فرمود مرگ است

 

ب:موجب قبول روزه می شود

امام صادق(ع) فرمود:

اِنَّ مِنْ تَمامِ الصَّوْمِ اِعْطاءُ الزَّکاتِ(یعنی زَکاتُ الْفِطْرَهِ)کَما اَنَّ الصَّلاهَ عَلَی النَّبِیِّ(ص)مِنْ تَمامِ الصَّلاهِ لِاَنَّهُ مَنْ صامَ وَ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکاهَ فَلا صَوْمَ لَهُ اِذا تَرَکَها مُتَعَمِّداً(۳)

تمامیت روزه با پرداخت زکات فطره است بطوریکه تمامیت نماز با درود فرستادن به پیامبر است هر که روزه بگیرد و به صورت عمدی پرداخت زکات فطره نکند روزه اش پذیرفته نیست

ج:موجب سود بردن مؤمنین می شود

در روایت هشام بن حکم از امام صادق(ع) وارد شده فرمود:

اَلـتَّمْرُ فـِی الْفـِطْرَهِ اَفْـضَـلُ مـِنْ غَیْـرِهِ لِاَنَّـهُ اَسْـرَعُ مَنْفَعَهً وَ ذلِکَ اَنَّهُ اِذا وَقَعَ فِی یَدِ صاحِبِهِ اَکَلَ مِنْهُ(۴)

پرداخت خرما در زکات بهتر است چون سود او سریعتر است وقتی در دست صاحبش قرار می گیرد می تواند از آن بخورد

  

د:موجب آمرزش گناهان می شود

مرحوم صدوق در کتاب ثواب الاعمال روایت کرده

رسول خدا(ص) فرمود:

مَنْ صامَ شَهـْرَ رَمَـضانَ وَ خَتَـمَهُ بِصَـدَقَـهٍ وَ غَدا اِلَی الْمُصَلّی بِغُسْلٍ رَجَعَ مَغْفُوراً لَهُ(۵)

 

تذکر:

بَناءً عَلی اِرادَهِ الْفِطْرِ مِنَ (الصَّدَقَه)کَما فَهِمَهُ صاحِبُ الْوَسائِلِ بِقَرینَهِ نَقْلِهِ فی بابِ وُجُوبِ زَکاتِ الْـفِطْـرَهِ

شرایط وجوب زکات فطره:

۱-مکلف بودن

لذا بر کودکان و دیوانه ها و ولی آنها واجب نیست که از نـاحیـه آنـان زکـات فـطـره پـرداخـت نمایـد

۲-در حالت اغما نبودن

بر کسیکه موقع حلول ماه شوال در حالت اغما و بیهوشی بوده پرداخت زکات واجـب نیسـت

۳-حر و آزاد بودن

بدین جهـت بر کسی کـه ممـلـوک و عـبـد دیگری است پرداخت زکات واجب نیـست

۴-توان مالی داشتن

یعنی در طول سال مایحتاج خود و خانواده خویش را داشته باشد به عبارت دیگر کسب و درآمد داشته باشد بدین جهت پرداخت فطره بر فقیر واجب نیست

پی نوشت:

(۱)عروه الوثقی ج۴ص۲۰۱                         

(۲)وسائل الشیعه ج۴ص۲۲۸         

(۳)من لا یحضره الفقیه ج۲ص۱۸۳                               

(۴)وسایل الشیعه ج۶ ص۲۴۴

(۵)وسایل الشیعه ج۶ ص ۲۲۲