حجت الاسلام شکوری با حضور در جلسه زیارت عاشورای جمعی از علمای تبریز طی یک سخنرانی ضمن تقدیر و سپاس از اجتماع بخاطر زیارت عاشورا اظهار داشت زیارت عاشورا را ابن قولولیه در کامل الزیارات و شیخ طوسی در المصباح المتهجد با ۶ سند نقل کرده اند و در تمامی ادوار علمای شیعه به آن […]

حجت الاسلام شکوری با حضور در جلسه زیارت عاشورای جمعی از علمای تبریز طی یک سخنرانی ضمن تقدیر و سپاس از اجتماع بخاطر زیارت عاشورا اظهار داشت زیارت عاشورا را ابن قولولیه در کامل الزیارات و شیخ طوسی در المصباح المتهجد با ۶ سند نقل کرده اند و در تمامی ادوار علمای شیعه به آن عمل کرده اند لذا از نظر اعتبار بسیار قوی و محکم است و نقد ابن غضایری در رجال خود در ارتباط با بعضی از راویان از ناحیه فقها پاسخ داده شده است

حجت الاسلام شکوری در ادامه سخنان خود با اشاره به تاریخچه حوزه های علمیه در آذربایجان اظهار داشت تقریبا از قرون اولیه ورود دین مقدس اسلام به آذربایجان حوزه های علمیه در چند شهر آذربایجان مدام دایر بوده است از قبیل تبریز ،زنجان ،قزوین ،اردبیل و خوی

وی ادامه داد بیشترین رونق مدارس علمیه آذربایجان در دوران صفویه بوده بطوریکه در آن عصر در تبریز از ۶ مدرسه و در خوی از ۴ مدرسه علمیه نام برده شده است

مسئول مدارس علمیه خوی اظهار داشت سیر نزولی حوزه های آذربایجان از آغاز حاکمیت قاجاریه شروع شد و تا پایان عصر پهلوی ها استمرار پیدا کرد و از جمله اقداماتی که آنان علیه حوزه های علمیه و دین در منطقه انجام دادند عبارت بود از دین زدایی از جامعه ،غصب کردن مدارس علمیه ،تصاحب کردن موقوفات ،خلع لباس روحانیت ،جلوگیری از عزاداری اهل بیت و راه اندازی جریان های روشنفکری سکولار

وی در ادامه گفت نوع رهبران و اعضای مؤثر جریان چپ مارکسیستی در ایران از آذربایجان بوده است از قبیل دکتر تقی ارانی ،خلیل ملکی ،تقی زاده،حیدر عمواوغلی ،جعفر پیشه وری ،غلام یحیی دانشیان ،عبدالرحیم طالبوف ،صمد بهرنگی ،موسی خیابانی و…

وی ادامه داد و در کنار این جریان های انحرافی و اقدامات مخرب و ضد دین چند اتفاق دیگر نیز در سیر نزولی حوزه های علمیه نقش داشتند از قبیل جنگ های متعدد ایران و عثمانی ها ،جنگ های ایران و روس ،اعلان خودمختاری فرقه دموکرات در آذربایجان ،شرارت های متجاوزین منطقه ای از قبیل اکراد ،بابیه ،شیخیه و ذهبیه و تبعید یا مهاجرت نوع دانشمندان در این حوادث

حجت الاسلام شکوری در ادامه گفت در عین حال نباید از یک نقطه کلیدی غفلت کرد و آن عنایات ویژه مراجع تقلید حوزه علمیه نجف به منطقه آذربایجان بود که نوعاً شاگردان زبده و فقیه خویش را به شهرهای مختلف آذربایجان به ویژه تبریز اعزام می کردند تا در برابر ستم گری ها و انحرافات به مبارزه بپردازند از جمله آن مراجع حضرات آیات سید مهدی بحرالعلوم ،وحید بهبهانی ،شیخ جعفر کاشف الغطا ،شیخ مرتضی انصاری ،آخودن خراسانی و شیخ محمد حسین نائینی بودند

امام جمعه خوی در ادامه سخنان خود اظهار داشتند نوع علما از شرایط موجود حاکم بر علمای بلاد و مدارس علمیه گله مند هستند البته یادآوری این نکته لازم است که مقایسه کردن شرایط موجود با ادوار گذشته تاریخ زیاد مناسب نیست چون شرایط فعلی با گذشته بسیار فرق کرده است و باید روحانیت و حوزه های علمیه شرایط جدید را مدیریت بکنند و از جمله ضرورت هایی که پیش پای روحانیت شیعه وجود دارد عبارتند از

۱-شناخت و پذیرش شرایط موجود حاکم بر حوزه های علمیه و روحانیت و برنامه ریزی علمی برای مدیریت شرایط موجود

۲-ضرورت پرداختن به فقه حکومتی بصورت جدی و گروهی در مدارس علمیه به ویژه حوزه علمیه قم

۳-آمادگی کامل مدارس علمیه برای پاسخگویی به شبهات گسترده در طول تحصیلات علمی و پژوهشهای مجموعه های حوزوی

وی گفت اگر در روزگار یعلامه میرحامد حسین پیدا می شد که عبقات را بنویسد و یا علامه شهید قاضی شوشتری احقاق الحق را بنویسد و یا علامه امینی که الغدیر را بنویسد امروز باید دهها جلد کتاب جهت پاسخگویی به شبهات جدید وهابیان و غربیان و مرتدها بنویسند

۴-طراحی سازمان جدید برای روحانیت کشور و این کار می تواند از روحانیت آذربایجان با محوریت تبریز آغاز گردد چون این ظرفیت در این منطقه وجود دارد به شرط توجه و اقدام

۵-تجدید نظر در مدیریت مدارس علمیه و متون درسی و آموزشی

۶-سازماندهی تبلیغات اسلامی و برنامه ریزی دقیق برای آن

۷-تخصصی کردن تمامی علوم اسلامی