قال الصادق(ع):(درباره یاران امام مهدی) رِجالٌ کانَ قُلُوبُهُمْ زُبُرَ الـْحَدیدِ لایَشُوبُها شَکٌّ فی ذاتِ اللّهِ…  یَدْعُونَ بِالشَّهادَهِ یَتَمَنَّوْنَ اَنْ یُقْتَلُوا فـی سَـبـیلِ اللّهِ(۱) مردانی که گویا دلهایشان پاره های آهن است. غبار تردید در ذات مقدس خدای, خاطرشان را نمی آلاید…. برای شهادت دعا میکنند و آرزومند کشته شدن در راه خدایند   مقدمه: موضوع […]

قال الصادق(ع):(درباره یاران امام مهدی)

رِجالٌ کانَ قُلُوبُهُمْ زُبُرَ الـْحَدیدِ لایَشُوبُها شَکٌّ فی ذاتِ اللّهِ…  یَدْعُونَ بِالشَّهادَهِ یَتَمَنَّوْنَ اَنْ یُقْتَلُوا فـی سَـبـیلِ اللّهِ(۱)

مردانی که گویا دلهایشان پاره های آهن است. غبار تردید در ذات مقدس خدای, خاطرشان را نمی آلاید…. برای شهادت دعا میکنند و آرزومند کشته شدن در راه خدایند

 

مقدمه:

موضوع بحث بیان ویژگی های یاران و موافقان حضرت مهدی و همچنین معرفی مخالفان آن بزرگوار با استناد به روایات اهل بیت(ع) است

 

لازم به یادآوری است که تمامی انبیاء و مصلحان الهی هسته های اصلی نهضت خویش را با آزمایش برگزیده اند و هیچ فردی را بدون آزمون مورد پذیرش قرار ندادند .این مطلب یک موضوع مهمی است که باید مورد توجه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی به ویژه دولت قرار بگیرد

الف:ویژگی های موافقان و یاران مهدی عج

در روایات متعدد وارده از رسولخدا(ص) و ائمه هدی(ع) ویژگی های بارز و برجسته ای برای موافقان و یاران امام عصر عج مطرح شده است به عنوان نمونه مواردی را به ترتیب زیر یادآوری می کنیم

 

۱-توحید و خدامحوری

امام صادق(ع) در مورد آنان می فرماید:

رِجالٌ کانَ قُلُوبُهُمْ زُبُرَ الـْحَدیدِ لایَشُوبُها شَکٌّ فی ذاتِ اللّهِ…  یَدْعُونَ بِالشَّهادَهِ یَتَمَنَّوْنَ اَنْ یُقْتَلُوا فـی سَـبـیلِ اللّهِ

مردانی که گویا دلهایشان پاره های آهن است. غبار تردید در ذات مقدس خدای, خاطرشان را نمی آلاید…. برای شهادت دعا میکنند و آرزومند کشته شدن در راه خدایند

۲-بصیرت و آگاهی

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

لایـَحْمِلُ هـذَا الْـعـَلَـمْ اِلّا اَهْلُ الْبَصَرِوَالصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواقِعِ الْحَقَّ(۲)

این عَلَم را برندارد مگر آن کس که بینا و شکیبا باشد و داند که حق در کجا است

۳-عبادت و بندگی

امام باقر(ع) می فرماید:      

حَتّی اِذا صَعِدَ النَّجَفَ قالَ لِاَصْحابِهِ; تَعَبَّدُوا لَیْلَتَکُمْ فَیَـبیـتُونَ بَیْـنَ راکِـعٍ وَساجِدٍ یَـتَـضـَرَّعُونَ اِلَـی اللّهِ(۳)

چون بر فراز نجف بر آید, به یاران خطاب کند. امشب را به عبادت به روز آورید آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند و به درگاه خدا تضرّع می کنند

۴-حافظان حدود خدا

امیرمؤمنان(ع) می فرماید:

یاران با این شرائط با امام شان بیعت می کنند که:

۱-دست پاک باشند و پاکدامن                            ۱۱-راهی را ناامن نکنند                      

۲-زبان به دشنام نگشایند                                  ۱۲-درامانت خیانت نکنند                   

۳-خون کسی را, به ناحق نریزند                         ۱۳-پیمان شکن نباشند                         

۴- به سکونتگاه مردم هجوم نبرند                       ۱۴- احتکار نکنند                  

۵-کسی را به ناحق نیازارند                                 ۱۵-پناهنده را نکشند                           

۶- بر مرکبهای ممتاز سوار نشوند                        ۱۶- فراریان را دنبال نکنند                 

۷-لباسهای فاخر نپوشند                                     ۱۷-مجروح را نکشند

۸-مسجدی را خراب نکنند                                    ۱۸-ساده زیست باشند

۹-بر مردم راه نبندند                                             ۱۹-در راه خدا به شایستگی جهاد کنند(۴)

۱۰-به یتیم ستم روا ندارند                                   

 

 

۵-دارا بودن بر شجاعت

امام باقر(ع) می فرماید:

کَاَنّی اَنْظُرُ اِلَیْهِمْ مُصَعّـَدینَ مِنْ نـَجـَفِ الْکُوفَهِ …کانَ قُلُوبُهُمْ زُبُرَالْحَدیدِ یَسیرُ الرُّعْبُ اَمامَهُ شَهْراً وَخَلْفَهُ شَهْراً(۵)

گویا, آنان را می نگرم, سیصد و اندی مرد بر بلندای نجف کوفه ایستاده انددلهایی چون پولاد دارند. در هر سو, تا مسافت یک ماه راه, ترس بر دلهای دشمنان سایه می افکند

۶-اطاعت و فرمانبری

رسولخدا(ص) فرمود:

کَدّادُونَ مـُجِدّونَ فی طاعَتِهِ(۶)

تلاش گر و کوشا در پیروی از اویند

۷-ایثار و از خود گذشتگی

در روایات, از یاران مهدی عج چنین تعبیر شده است:

کَاَنَّـما رَبّا هُمْ اَبٌ واحِدٌ وَاُمٌ واحِدَهٌ قُلُوبُهُمْ مـُجْتَمِعَهٌ بِالـْمَحـَبَّهِ وَالنَّصیـحَـهِ(۷)  

گویا یک پدر و مادر آنان را پروریده اند. دلهای آنان از محبت وخیرخواهی به یکدیگر آکنده است

۸-زهد و ساده زیستی

امام صادق(ع) در برابر پافشاری دوستان برای قیام و شتاب در خروج قائم فرمود:

ما تَسْتَعْجِلُونَ بِخُرُوجِ الْقائِمِ, فَوَاللّهِ ما لِباسُهُ اِلّا الْغَلیظَ وَلاطَعامُهُ اِلّا الْـجَـشْبَ وَما هُـوَاِلّا السَّیْـفُ وَالـْمَـوْتُ تَـحْتَ ظِلَّ السَّیْـفِ(۸)

چرا در خروج قائم شتاب می ورزید. به خدا سوگند, لباسش درشت و غذایش ناچیز است. زندگی در حکومت او, جنگیدن است و مرگ در سایه شمشیر

۹-داشتن نظم انضباط

امیرمؤمنان(ع) آنان را این گونه می ستاید:

کَاَنّی اَنْظُرُاِلَیْهِمْ وَالـزِّیُ واحـِدٌ وَالْـقَـدُّ واحِدٌ وَالـْجَمالُ واحِدٌ وَالِّلباسُ واحِدٌ(۹)

گویا آنان را می نگرم, زی وهیأتی یکسان, قد و قامت برابر, در جمال و برازندگی همانند وهم لباسند.

ب:مخالفان امام عصر عج

ابتدا لازم به یادآوری است که مخالفان امام در مخالفت خود در دو مرحله اقدام می کنند:

الف: اخلال در مقدمات انقلاب جهانی

ب: تلاش در نابودی آن بعد از پیروزی

 

و باز لازم به ذکر است که مخالفان بر دو گروه هستند

۱-کسانیکه از ابتدا با آن بزرگوار به مخالفت می پردازند

۲-اشخاصی که ابتدا موافق بوده لکن بعداً به مخالفت می کنند

امام صادق(ع) فرمود:

اِذا خَرَجَ الْقائِمُ (عج) خـَرَجَ مـِنْ هذَا الْاَمْر مَنْ کانَ یُری مِنْ اَهْلِهِ(۱۰)

زمانیکه قائم (عج) قیام می فرماید عده ای از کسانیکه به نظر میرسید موافق آن بزرگوار بودند علیه او مبارزه می کنند

۱-مشرکان و کافران

امام صادق (ع) فرمود:

اذا خَرَجَ الْقائِمُ لَمْ یَبْقَ مُشْرِکٌ بِاللهِ الْعَظیمِ وَ لا کافِرٌ اِلّا کَرِهَ خُروجَهُ(۱۱)

یعنی زمانیکه آن حضرت قیام می کنند همه مشرکان و کافران به مخالفت می پردازند

۲-منافقان دو چهره

امام باقر (ع) می فرماید:

وقتی امام به کوفه می رسد۱۰ هزار نفر در خـارج کـوفه بـا ایشان به  جـنـگ مـی پــردازنــد

ثُمَّ یَدْخُلُ الْکـُوفَـهَ فَیَـقْتُلُ بِهـا کُلَّ مُـنافِـقٍ مُـرْتـابٍ وَ یَـهْـدِمُ قُصُورَها(۱۲)      

یعنی سپس داخل کوفه شده و تمامی منافقین را به قـتل رسـانـده و قـصـرهـایـشـان را نـابود می سازد

۳-جمود اندیشان

از امام صادق (ع) روایت شده فرمود:

اِنَّ قائِمَنا اِذا قامَ إسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النّاسِ أَشَدَّ مِمّا إِسْتَـقْـبَـلَهُ رَسولُ اللهِ (ص) مِـنْ جُهالِ الْـجاهِلـیَّـهِ قُـلْتُ: وَ کَیْـفَ ذا کَ؟

آزردگیهایی که مهدی ما از سوی نادانان روزگار خود متحمل می شود, بیش از زحماتی است که به پیامبر از جاهلان زمان خود وارد شده گفتم: و چگونه؟

 

قالَ: إِنَّ رَسولَ اللهِ (ص) اَتَـی النـّاسَ وَ هُمْ یَعْبُدونَ الْـحـِجارَهَ وَالصُّخُورَ وَالْعیدانَ وَالْـخُشُـبَ الُـمَـنْـحُوتَهَ

فرمود: پیامبر در زمانی که به سوی مردم آمد آنها سنگ و صخره و چوب های تراشیده شده را می پرستیدند

وَ إِنَّ قائِـمَنا اِذا قـامَ اَتَـی النَّـاسَ وَ کـُلُّـهُـْم یَتَأَوَّلُ عَـلَـیْـهِ کـِتـابَ اللهِ وَ یَـحْـتَجُّ عَلَیْهِ بِهِ(۱۳)

ولی هنگامی که قائم ما می آید تمامی مردم کتاب خدا را علیه او استفاده و تأویل می کنند و بوسیله قرآن به مبارزه و مجادله با او می پردازند

۴-راحت طلبان

امام صادق (ع) فرمود:

إنما جُعِلَتِ التَّقیهُ لِیُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ فَـاِذا بَلَـغَـتِ التَّقیهُ الدَّمَ فَلا تَقِیَهَ وَ أَیْمُ اللهِ دُعـیـتُمْ لِـتـَنْصُرونا لَقُلْتُمْ لا نَفْعَلُ إِنَّما نـَتَّـقـی …

فلسفه تشریع تقیه, حفظ خونهاست. اگر تقیه, به مرز خون رسد, جای تقیّه نیست. به خدای سوگند, اگر شما برای یاری ما دعوت شوید, خواهید گفت: ما درتقیه هستیم و نمی توانیم شما را یاری دهیم. همانا تقیه از پدران و مادران برایتان عزیزتر است

وَ لُـو قَـدْ قامَ الْقائِمُ مـَا احْتاجَ اِلی مُسائِـلـَتِـکُـمْ عَـنْ ذلکِ وَ لَأَقامَ فی کَثیرٍ مِنْکُمْ مِنْ أَهْلِ النِّفاقِ حَدُ اللهِ(۱۴)

. اگر قائم ما بپاخیزد, به یاوه گوییهای شما گوش نخواهد داد و در حق بسیاری از شما مردم منافق, حدود خداوند را جاری خواهد ساخت

پی نوشت:

(۱) بحارالانوار/مجلسی, ج۵۲ ص ۳۰۸

(۲)نهج البلاغه خطبه ۱۵۰              

(۳)بحار الانوار/مجلسی ج۷ ص ۵۳                 

(۴)الملاحم والفتن/ابن طاووس ۱۴۹               

(۵)بحار الانوار/مجلسی ج۵۲ ص ۳۴۳

(۶)عیون اخبار الرضا/صدوق ج۱ ص ۶۳         

(۷)الزام الناصب ج۲ ص ۲۰          

(۸)کتاب الغیبه /نعمانی ص ۲۳۳                      

(۹)الملاحم والفتن ص ۱۴۸

(۱۰) میزان الحکمه/ری شهری  ج ۲ ص ۳۵۲                  

(۱۱) البرهان فی تفسیر القرآن ج ۲ ص۱۲۱                     

(۱۲) بحار الانوار / علامه مجلسی ج ۵۲ ص ۳۳۸

(۱۳) کتاب الغیبه / نعمانی ص ۲۹۷                                                                                                                  

(۱۴) وسایل الشیعه / حر عاملی ج ۱۱ ص ۴۸۳

موضوع: موافقان و مخالفان امام عصر عج

مکان:مسجد دانشگاه آزاد اسلامی

مناسبت: جشن نیمه شعبان سال  ش۹۷