پاداش خدمت به زائرین امام حسین(ع)

اندازه فونت :
۱۳۹۷/۱۲/۰۵

عَنِ الصادق(ع):
مَنْ أَتی قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ عارِفاً بِحَقِّهِ کانَ کَمَنْ حَجَّ مائهَ حِجَّهٍ مَعَ رَسُولِ الله(ص)(۱)

کسیکه قبر امام حسین برود در حالی که به حق آن حضرت آگاه باشد مانند کسی است که صد مرتبه با رسول خدا حج به جا آورده باشد

 

مقدمه:
با توجه به اینکه این جلسه جهت تجلیل از خادمان زائرین اباعبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین تشکیل گردیده است لذا ضروری دیدم مطالبی را در این رابطه از کتاب کامل الزیارات مرحوم شیخ جعفر بن محمد قولویه محدث نامدار شیعه بیان کنم با یک مقدمه

جایگاه ابن قولویه:
یکى از خانواده هاى پرفضیلت که در قرن چهارم در قم مى زیسته و به نوبه خود خدمات ارزنده اى را به عالم اسلام و مکتب تشیع تقدیم داشته اند، خاندان «ابن قولویه» است از میان آنها شخصیت هاى بزرگ و والامقامى پرورش یافته اند؛ از جمله جعفر بن محمد قولویه قمی از این خاندان است که صاحب «کامل الزیارات» است

۱-مرحوم شیخ طوسى در حق او می نویسد: ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمى، شخصیتى مورد اطمینان و داراى تألیفات فراوان به تعداد ابواب فقهى مى باشد(۲)

۲-مرحوم علامه حلى می نویسد:ابوالقاسم(جعفر بن محمد بن قولویه قمى) از اصحاب ثقه و جلیل القدر در حدیث و فقه بوده است.(۳)

۳-مرحوم شیخ مفید می نویسد:خداوند شیخ مورد اعتماد ما، ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه را تأیید فرماید(۴)

 

عشق ملاقات با امام عصر عج:
مرحوم قطب راوندى از خود ابن قولویه نقل می کند که جهت دیدار با امام عصر عج موقع نصب حجر الاسود توسط قرامطه عازم حج شدم لکن در بغداد مریض شده و از سفر باز ماندم و فردی بنام ابن هشام به جای خود نایب گرفتم و نامه ای دادم که هر کس حجر الاسود را نصب می کند این نامه را به او بدهید و…(۵)

 

جایگاه کتاب کامل الزیارات:
مرحوم ابن قولویه کتاب های متعددی دارد به ویژه به تعداد موضوعات فقهی کتاب دارند که در میان همه آنها معروف ترین کتاب کامل الزیارات است کامل الزیارات از مهمترین منابع روایی شیعه و یکی از معتبرترین مراجع کتاب‌های روایی و دعا در شیعه است که در طول هزار سال که از زمان نگارش آن می‌گذرد پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه واقع شده

 

و روایات آن در منابع مهم روایی شیعه مانند المزار شیخ مفید، تهذیب و استبصار شیخ طوسی، کتب گوناگون ابن طاووس، المزار ابن مشهدی، بحارالانوار، وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل نقل شده و به آن‌ها استناد شده است(۶) علامه مجلسی می‌گوید: «کتاب کامل الزیارات از اصول معتبر و مشهور میان فقهای شیعه است(۷)

عناوین فصل‌ها:
کتاب کامل الزیارات شامل ۸۴۳ حدیث است که در ۱۰۸ باب آمده‌ و دارای عناوینی است که عبارتند از:
۱-ثواب زیارت حضرت رسول اکرم
۲-آداب و ثواب زیارت امیر مؤمنان
۳-آداب و ثواب زیارت امام حسن
۴-ثواب گریه و اقامه عزا بر امام حسین(ع) و چگونگی نماز و زیارت در حرم امام حسین
۵-شیوه زیارت حرم امام کاظم(ع) و امام جواد
۶-شیوه زیارت سائر ائمه اطهار
۷-زیارت مؤمنین
۸-زیارت امامزادگان

باب های مربوط به امام حسین(ع):
از باب ۱۶ تا باب ۹۸ یعنی ۸۲ باب مربوط به امام حسین(ع) می باشد و از میان این ابواب ۸۲ گانه حدود ۳۰ باب در ارتباط با پاداش زیارت قبر آن بزرگوار و سایر شهدای کربلا می باشد که ده ها روایت در این زمینه نقل شده است.

 

زیارت امام حسین(ع) و آمرزش گناهان:
باب ۶۲ از کتاب کامل الزیارات تحت این عنوان است که أَنَّ زِیارَهَ الْحُسَیْنِ(ع) تـَحِطُ الذُّنُوبَ(زیارت امام حسین گناهان را از بین می برد) در این باب ۸ روایت نقل شده است از جمله روایتی است که امام کاظم(ع) می فرماید:
أَدْنی ما یُثابُ بِهِ زائِرُ الْحُسِیْنِ بِشاطِیءِ الْفُراتِ اِذا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَه وَ وِلایَتَه أَنْ یُغْفَرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ ما تَأَخَّر(۸)

کمترین پاداش کسی که امام حسین(ع) را در کنار فرات زیارت می کند مشروط به اینکه حق و حرمت و ولایت آن حضرت را بشناسد این است که گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزند

سید بحرالعلوم به قصد تشرّف به حرم عسکریین در سامرا به راه افتاد. در بین راه در این اندیشه بود که چرا زیارت امام حسین (علیه السّلام) و گریه بر آن حضرت از چنان جایگاهی برخوردار است که برابر با پاداش هزار حج و عمره مقبول است و باعث آمرزش گناهان می‌گردد و بسیاری از ثواب‌های دیگر که قابل مقایسه با هیچ ثواب دیگری نیست

همان‌گاه شخص عربی سوار بر اسب به او رسید، و از علت اندیشه پرسید و بحرالعلوم توضیح داد آن سوار عرب فرمود: سید بحرالعلوم تعجب نکن! من پاسخت را با مثالی می‌دهم. سلطانی به همراه درباریانش به شکار رفت؛ در شکارگاه از همراهیانش عقب افتاد، راه را گم کرد، به سختی افتاد و بسیار گرسنه شد. به ناچار وارد خیمه پیرزن و پسر او شد که تمامی دارای آنها یک بز بوده که شیر او را دوشیده به سلطان داده و سپس سر آن را بریده و گوشتش را کباب کرده به سلطان خوراندن بدون اینکه او را بشناسند

لذا سلطان پس از بازگشت به شهر با اطرافیان خود مشاوره کرد که چه پاداشی به آن زن و پسرش بدهد هر کسی چیزی گفت لکن خود سلطان گفت هیچکدام اینها ارزش پاداش خدمت آنان را ندارد چون آنها همه داراییشان را که یک بز بوده برای من هزینه کردند لذا من هم باید همه چیزم را به آنها ببخشم

آن‌گاه سوار عرب به سید فرمود: جناب بحرالعلوم! حضرت سیدالشهداء (علیه السّلام) هر چه از جان، مال، اهل، عیال، خواهر، برادر، دختر، پسر، کوچک، بزرگ و در یک کلام هر چه داشت را در طبق اخلاص گذارد و در راه خداوند قربانی کرد، پس اگر خداوند به زائران و گریه کنندگان برای او، آن همه اجر و ثواب بدهد، نباید تعجب نمود(۹)

پاداش خدمت به زائرین حسینی:
یک نفر زائر یزدی به نام علی فلج زارچی حدود یک صـد سـال قبل به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) مشرف می شود که می گوید
یکی از نیمه های شب در هنگام رفتن به حرم، مشاهده کردم که پالان اسب شخصی به نام سید به گردن اسب گیر کرده و اسب در حال خفه شدن است ، در همان حالی که نیمه بدنم فلج بود به اسب کمک کردم و او را از مرگ حتمی نجات دادم.

پس از آن زمانیکه به کاروانسرا باز گشتم دیدم که هیچ کدام از دوستانم در کاروانسرا نیستند و به تنهایی با هر سختی بود خودم را به حرم رساندم.شخصی برای من اذن دخول حرم و زیارت خواند اعمال زیارت را انجام دادم و به محض اینکه آمدم به طرف دیگر بروم آن شخص به من گفت:اینجا نرو، چون اینجا جایگاه شهدا است و به آنها بی احترامی می شود،

من با شنیدن این حرف به سمت ضریح بازگشتم و به خواندن نماز مشغول شدم، در زمان خواندن نماز، حالت مکاشفه به من دست داد که در آن امام حسین(ع) نام زائران را یکی پس از دیگری می فرمود و حضرت ابوالفضل العباس می نوشتند از جمله فرمود:نام زنی را در الی آباد و نام کد خدای مجوسی این روستا و علی فلج زارچی را نیز جز زائران ما بنویس که اسب سید را از مرگ نجات داد. وقتی اسم خودم را شنیدم از حالت مکاشفه خارج شدم

وقتی به ایران بازگشتم به روستای الی آباد رفته به کد خدای مجوسی گفتم امام حسین(ع) نام تو را جزو زائران خودش نوشته است و آن داستان سه شاهی هیزم چیست؟ کد خدا پاسخ داد که این داستان را از کجا می دانی چون از این ماجرا کسی جز من، خدا و آن زن هیچ کسی با خبر نیست، کد خدا داستان این سه شاهی را برایم گفت: روزی به خانه بازگشتم دیدم که زنی با مقداری هیزم در حال خارج شدن از خانه من است به او گفتم که این هیزم ها را کجا می بری، آن زن گفت این هیزم ها را به قیمت سه شاهی از زنت خریدم و چون زائر امام حسین(ع)هستم و در مسیر بازگشت به کرمان نیاز به هیزم برای پخت و پز دارم ، این ها را خریدم و من نیز چون دیدم که زائر سیدالشهدا است سه شاهی را به او بازگرداندم و هیزم ها را نیز به او بخشیدم

یکی از مصائب دردناک اهل بیت(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) در حماسه عاشورا هتک حرمت زنان و دختران رسول خدا می باشد
امام رضا(ع) می فرماید:
اِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ فَاسْتُحِلَّتْ فیهِ دِماؤُنا
محرم ماهی است که در این ماه خون ما را حلال شمردند
وَ سُبِیَ فیهِ ذَرارِیُّـنا وَ نِساؤُنا
بچه ها و زنان ما را در آن ماه اسیر کردند
وَ اُضْرِمَتِ النّیرانُ فی مَضارِبِنا(۱۰)
خیمه های ما را به آتش کشیدند

امام زین العابدین(ع) خطاب به کوفیان فرمود:
اَنَا ابـنُ مَنِ انْـتـُهِکَ حَریـمُهُ وَ سُبِـیَ عِـیالُـهُ(۱۱)
من فرزند کسی هستم که به خانواده اش اهانت شد و به اسارت رفت

 

فقیه نامدار شیعه مرحوم شیخ مفید:
از گزارشگر حادثه کربلا یعنی حمید بن مسلم مطالب دلخراشی نقل میکـند که اگر نـاقل شیـخ مفیـد نبود من به خودم اجازه نمیدادم این موارد را ذکـر بکنم
فَوَ اللهِ لَقَدْ کُنْتُ اَرَی الْمَرأَهَ مِنْ نِسائِهِ وَ بَـنـاتِهِ وَ اَهْـلـِهِ تُنازَعُ ثَوْبُها عَنْ ظَهْرِها حتّی تُغْلَبَ عَلیهِ فَیُذْهَبُ بِهِ مِـنـها
به خدا قسم من زنی از خـانـدان حسیـن را دیـدم که لبـاسـش را بـه تـن نـگـه مـی داشـت که نبرند و در این مورد پـافشاری میـکرد ولـی سرانجـام به زور از تـنش کشیـده و بـردند

حمید بن مسلم در بخش دیگر میگوید:
عمر بن سعد به در خیمه ها آمد زنان بر او فریاد زدند و گریستند و از وی درخواسـت کردند آنچه را از آنـان ربـوده انـد بـه آنـان بـرگـرداننـد تـا خـود را بدانها بپـوشـاننـد لذا عمر سعد گفت:
مَنْ اَخَذَ مِنْ مَتاعِهِنَّ شَیئاً فَلْیَرُدَّهُ عَلَیْهِنَّ فَـوَاللّهِ مـا رَدَّ اَحَـدٌ مَـنـْهُمْ شَــیـئـاً(۱۲)
عمر بن سعد فریاد زد هـر کـس چیـزی از زنـان بـرده به آنها بازگرداند به خدا هیچکس چیزی پس نیـاورد

 

پی نوشت:
(۱)کامل الزیارات /باب ۶۶ ح۵
(۲) الفهرست/شیخ طوسی، ص ۴۲
(۳)خلاصه الاقوال،/علامه حلی ص ۸۸
(۴) تنقیح المقال، ج ۱، ص ۲۲۳
(۵) سفینهالبحار، ج ۱، ص ۱۶۲
(۶)تاریخ حدیث شیعه/ احمدی ص۳۲۶
(۷)بحارالانوار/علامه مجلسی ج۱، ص۲۷
(۸)کامل الزیارات باب ۶۲ ح ۵
(۹) العبقریّ الحسان /علی اکبر نهاوندی، مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل‌بیت، ج ۱، ص ۱۱۹
(۱۰)امالی /مرحوم شیخ صدوق ج۱ مجلس ۲۷
(۱۱)مناقب آل ابی طالب/ابن شهر آشوب ج۴ص۱۲۴
(۱۲)الارشاد/شیخ مفید(مترجم) ج ۲ ص ۱۶۸

 

مکان: سالن اجتماعات هتل ثمین

موضوع: پاداش خدمت به زائین امام حسین(ع)

مناسبت: تجلیل از خادمین زائین امام حسین(ع) در اربعین حسینی

 

 

 

 

سوال خود را مطرح کنید :