پیامهای عاشورا(۳)(محرم سال ۱۳۹۹)

اندازه فونت :
۱۳۹۹/۰۷/۰۲

پیامهای عاشورا(۳):

صراحت و صداقت

مقدمه:

صراحت و صداقت از جمله پیامهای مهم عاشوراست یکی از علل گسترش فرهنگ عاشورا در سطح جهان و در میان ملل مختلف صراحت و صداقت امام حسین(ع) است

 

از ابتدای قیام امام از مدینه تا روز عاشورا در تمام لحظات این قیام مقدس صراحت و صداقت امام(ع) قابل مشاهده است بعنوان نمونه مواردی را یادآوری می کنم

 

قرآن می فرماید:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ(۱)

 

امام رضا(ع) فرمود:         

اَلصّادِقُونَ هُمُ الْاَئِـمَهُ(۲)

 

مصادیق صداقت و صراحت امام:

۱-در مقابل ولید بن عتبه

وقتی ولید بن عتبه شبانه از امام دعوت کرد و برای یزید بیعت خواست پاسخ امام حسین(ع) چنین بود

 أَیُّهَا الْأَمِیرُ إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلاَئِکَهِ وَ بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ وَ یَزِیدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَهِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ لَیْسَ لَهُ هذهِ الْمَنْزِلَهِ وَ مِثْلی لایُبایِعُ مِثْلَه(۳)

 

توضیح:

صراحت و قاطعیت چهل و یکساله حضرت امام ره و مقام معظم رهبری مدظله در مقابل استکبار جهانی و تدوین سیاست خارجی مستقل برای نظام جمهوری اسلامی متأثر از همین فرهنگ عاشورایی است که برای بسیاری از سیاستمداران و جریانهای سیاسی قابل درک نیست

 

۲-در پاسخ محمد حنفیه

ابن اعثم کوفی و خوارزمی می نویسند وقتی محمد حنفیه موقع خروج امام حسین(ع) از مدینه از ایشان درخواست نمود که از این سفر منصرف شود امام با صراحت تمام چنین پاسخ داد

یا أخی وَاللهِ لَوْ لَـمْ یَکُنْ فِی الدُّنْیا مَلْجَأٌ وَلامَأْوی لَما بایَعْتُ وَاللهِ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَهَ اَبَداً(۴)

 

۳-خطاب به اصحاب در مکه

نوع مورخان و مقتل نویسان نقل کرده اند که امام موقع خروج از مکه یک سخنرانی پرشور و حماسی ایراد کردند و در بخشی از آن چنین فرمودند:

رِضَی اللهِ رِضانا اَهْلَ الْبـَیْـتِ نَصْبـِرُ عَلـی بَـلائِهِ وَ یـوفیـنا اُجُورَ الصّابِرینَ…مَنْ کانَ بازِلاً فینا مُهْجَتَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا(۵)

 

۴-اعلان خبر شهادت مسلم

امام در منزلی بنام زباله که نام روستایی است خبر شهادت حضرت مسلم وهانی و عبدالله بن یقطر را به اطلاع اصحاب خویش رساند و چنین فرمود:

وَقَد خَـذَلَـنا شیـعَـتُنا فـَمَـنْ أَحَـبَّ مِنْکُـمُ الْاِنْصِرافَ فَلْیَنْصَرِفْ لَیْسَ عَلَیْهِ لَنا زِمامٌ(۶)

 

توضیح:

در جنگهای دنیا مرسوم است که رهبران و فرماندهان برای اینکه روحیه نیروها تضعیف و خدشه دار نشود این قبیل اخبار ناگوار را اعلان نمی کنند

 

لکن در فرهنگ اهل بیت(ع) صراحت و صداقت و دادن حق انتخاب برای پیروان خود یک اصل مسلم و خدشه ناپذیر می باشد و یکی از علل ماندگاری حماسه عاشورا همین است

 

۵-خبر از شهادت موقع ورود به کربلا

وقتـی کـاروان حـسینی روز دوم مـحرم وارد سـرزمیـن کربلا شد و امام از نام آن اطلاع پیدا کرد چنین فرمود:

اِنْزِلُوا هَاهُنَا  وَاللهِ مَحَطُّ رِکابِنا وَ مَسْفَکُ دِمَائِنَا وَ مَحَطُّ قُبُورِنا وَ سَبْیُ حَریـمِنا بِهذا حَدَّثَنِی جَدِّی(۷)

 

۶-شب عاشورا

امام غروب عصر تاسوعا اصحاب خویش جمع فرمود و خطاب به آنان مطالب مهمی بیان کرد در بخشی از آن سخنرانی چنین فرمود:

أَلا وَ اِنّی قَدْ اَذِنْتُ لَکُمْ فَانْطَلِقُوا جَمیعاً فی حِلٍّ لَیْسَ عَلَیْکُمْ مِنّی زِمامٌ هذا اللَّیْلُ قَدْ غَشِیَکُمْ فَاتَّخِذُوهُ جَمَلاً(۸)

 

۷-خطاب به دشمنان

امام حسین(ع) روز عاشورا خطاب به لشکریان دشـمن چـنین فرمود:

یا أُمَّهَ السُّوءِ بِئْسَما خَلَّفْتُمْ مـُحَمَّداً(ص) فی عِتْرَتِهِ اَما اِنَّـکـُمْ لاتَقْتُلُونَ رَجـُلاً بَعـْدی فَـتَهابُـونَ قَتْلَهُ بَلْ یَهُونُ عَلَیْکُمْ ذلِکَ عِنْدَ قَتْلِکُمْ اِیّایَ وَاَیْمُ اللهِ لِاَرْجُو اَنْ یُکْرِمَنِیَ اللهُ بِالشَّهادَهِ ثُمَّ یَنْتَقِمُ لی مِنْکُمْ مِنْ حَیْثُ لاتَشْعُرُونَ(۹)

 

روضه حضرت قاسم(ع):

مـرحـوم شیـخ مفید از حمید بن مسلم نقل می کند. گفت

اِذْ خَـرَجَ عَلَیْنا غُـلامٌ کَاَنَّ وَجْـهَهُ شِقَّـهُ قَمَرٍ فِـی یَـدِهِ السَّـیْـفُ فَـقاتَـلَ قِـتـالاً شَـدیداً حَتّی قَتَلَ عَلی صِغَرِهِ خَمْسَهً وَ ثَلاثینَ رَجُلاً

 

عـمـربـن سعید به او حمله کرد

فَما وَلّی حَتّی ضَرَبَ رَأسَهُ بِالسَّیْفِ فَـفَـلَـقَهُ وَ وَقَعَ الْـغُـلامُ لِـوَجْـهِهْ فَـقـالَ : یـا عَـمّـاهْ فَـجَـلّـَى الـْحُسَیْنُ(ع) کَـمَا یـُجَـلّـِی الصّـَقـْرُ(۱۰)

 

منابع:

(۱)سوره توبه آیه ۱۱۹

(۲)اصول کافی/کلینی ج۱ ص ۲۰۸

(۳)لهوف/ابن طاووس ص ۹۱

(۴)مقتل الحسین/خوارزمی ج۱ ص ۱۸۷

(۵)کشف الغمه ج۲ ص۲۴۱

(۶)ابصار العین /سماوی ص ۴۸

(۷)لهوف/ابن طاووس

(۸)الارشاد/شیخ مفید ص ۲۵۰

(۹)مقتل خوارزمی

(۱۰)الارشاد / شیخ مفید ج۲ ص ۱۶۰

سوال خود را مطرح کنید :