حجت الاسلام شکوری با حضور در جلسه معارفه مدیر مدرسه علمیه امام خمینی ره که با حضور اساتید ،طلاب و مدیر محترم استانی تشکیل شده بود طی سخنانی اظهار داشت مدیریت از اصول مهم زندگی فردی و اجتماعی تمامی انسانهاست اگر مدیریت صحیح بر زندگی انسانها حاکم نباشد سرمایه های موجود تباه شده و از […]

حجت الاسلام شکوری با حضور در جلسه معارفه مدیر مدرسه علمیه امام خمینی ره که با حضور اساتید ،طلاب و مدیر محترم استانی تشکیل شده بود طی سخنانی اظهار داشت مدیریت از اصول مهم زندگی فردی و اجتماعی تمامی انسانهاست اگر مدیریت صحیح بر زندگی انسانها حاکم نباشد سرمایه های موجود تباه شده و از میان خواهد رفت و استعدادهای انسانی هیچوقت شکوفا نخواهد شد و در نتیجه فرد و جامعه دچار انحطاط و شکست خواهد شد لذا متوجه می شویم که مدیریت در رشد و توسعه جوامع نقش سرنوشت سازی دارد

آثار و برکات مدیریت های الهی در جوامع

حجت الاسلام شکوری در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت مدیریت در جوامعی که پیرو ادیان آسمانی بودند الهی بوده و در آیات قرآن انبیاء الهی ،اهل بیت(ع) به ویژه رسولخدا(ص) به عنوان اسوه ها و الگوهای بشریت معرفی شدند

وی با اشاره به رموز موفقیت مدیریت های الهی به ویژه پیامبر بزرگوار اسلام بر اساس مستندات روایی و تاریخی می توان در موارد زیر خلاصه کرد

۱-مطابقت گفتار و عمل و هماهنگی رفتار و برخوردها با پیامها و تعالیم

۲-شرح صدر و تحمل ناملایمات و استقبال از سختی ها

۳-صبر و استقامت و شکیبایی در برابر موانع

۴-متانت و نرمی و وقار در برابر مخاطبان

۵-عفو و گذشت از افراد نافرمان

۶-تواضع و فروتنی و پرهیز از خود برتر بینی

۷-حفظ کردن کرامت انسانها

۸-مشاوره کردن با مردم در امور مربوطه

۹-رعایت مساوات و برابری

۱۰-انضباط و جدیت در تمامی امور

۱۱-اقامه حق و عدالت

۱۲-اخلاص توأم با دلسوزی

وی در ادامه گفت امیرمؤمنان(ع) در خطبه ۲۶ نهج البلاغه ویژگی های حاکم بر جوامع عرب بدوی را قبل از برانگیخته شدن پیامبر چنین یاد می کند شما ای گروه عرب بر بدترین آیین و در نابسامان‏ترین شرایط می‏زیستید در میان سنگلاخهای ناهموار و مارهای پرزهری که از آوازها نَرَمند، گویی کرند آب آلوده و ناگوار می‏نوشیدید و غذای نامناسب و غیر بهداشتی می‏خوردید و خون یکدیگر می‏ریختید و پیوند خویشاوندی را بریده بودید بت‏پرستی میان شما رایج بود و انجام گناهان دایر بود

حجت الاسلام شکوری در ادامه گفت اگر بخواهیم نتیجه زحمات و فعالیت های شبانه روزی رسولخدا(ص) را در طول دوران رسالتش در جملاتی کوتاه خلاصه کنیم عبارتند از:

۱-تبدیل دشمنی ها به اخوت و برادری

۲-مبارزه بی امان با بت پرستی و ستم گری

۳-مقابله جدی با دختر کشی اعراب جاهلی

۴-مبارزه با تبعیض نژادی در میان اعراب

۵-معیار قرار دادن تقوا در میان انسانها

مدیریت در حوزه های علمیه شیعه

مسئول مدارس علمیه خوی در بخش پایانی از سخنان خود با اشاره به مدیریت در حوزه های علمیه اظهار داشت این شیوه مدیریت منحصر به فرد است و با هیچکدام از مدیریت های موجود در جهان قابل مقایسه نیست یک مدیریت معنوی ،الهی توأم با اخلاص و صفا ،غیر پولی و غیر اجباری در عین حال کاملا کارآمد است

وی با اشاره به مدیریت حوزه های علمیه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت در آن زمان مدیریت یکنواختی وجود نداشت در عین حال تمامی شهرستانها و حوزه های علمیه اعم از حوزه های بزرک و کوچک با مدیریت علمای برجسته ،فقها و مراجع مدیریت می شدند و فضلای بی شماری را در رشته های مختلف علوم تحویل جوامع اسلامی می دادند

و در هر کدام از شهرستانها فارغ التحصیلان این حوزه ها امورات دینی و معنوی مردم را با زیبایی تمام مدیریت می کردند و با ظالمان و ستمگران مبارزه نموده و مشکلات مردم را حل می کردند

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به مدیریت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت پس از انقلاب اسلامی، امور اداری حوزه سامان بهتری یافت. اعضای نخستین شورای مدیریت حوزه در ۸ اسفند ۱۳۵۹ به فرمان امام خمینی و با هماهنگی دیگر مراجع انتخاب شدند. امور این تشکیلات از طریق شورای اجرایی دبیرخانه‌ای دنبال می‌شد که دارای هفت بخش بود:

بخش علمی (مرکز تحقیقات علمی، تنظیم برنامه‌های درسی، اصلاح کتابهای درسی، امتحانات، دروس مربوط به بانوان طلبه و برنامه‌های مربوط به طلاب خارجی)،بخش اخلاق و تزکیه (دروس اخلاق، نظارت و مراقبت ویژه و رسیدگی به تخلفات)،بخش مدیریت داخلی (پرونده‌های تحصیلی، گزینش طلاب و جذب نیرو،نظارت بر وضع طلاب خارجی، مشمولین نظام وظیفه و مدیران مـدارس)،بخـش تبلـیغات و مبلغـین (تربیـت مبـلّغ، تأمیـن نیازمندی‌های تبلیغی مناطق مختلف و انتشارات)،بخش آمار و اطلاعات،بخش تدارکات و بخش حوزه‌های شهرستان

وی در ادامه گفت شورای عالی حوزه‌های علمیه،مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه،شوراهای استانی،مدیریت حوزه‌های علمیه استانی،شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی ساختار جدید حوزه های علمیه فعلی را تشکیل می دهد