خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

اندازه فونت :
۱۳۹۹/۱۲/۲۲

خطبه اول:

موضوع: الف:فلسفه نماز جمعه

 

 عن علیّ بن موسی الرضا(ع):

فَـجَعَلَ الْـجُمُعَهَ مَـجْمَعاً        

جمعه را روز گردآمدن مردم قرار داد

نَدَبَ اِلَیْهِ لِتَطْهیرِ ما کانَ قَبْلَهُ        

و به سوی آن امر کرد برای محو گناهان گذشته

وَ غَسَلَ ما اَوْقَعَتْهُ مَکاسِبُ السّوءِ مِنْ مِثْلِهِ اِلی مِثْلِه

و شستن آثار اعمال زشت و ناپسند از این جمعه تا آن جمعه

وَذِکْـری لِـلـْمُـؤْمِنـیـنَ   

تا عامل تذکر برای مؤمنان بوده

وِ تِبْیانَ خَشْیَهِ الْمُتَّقین(۱)        

و موقعیتی برای روشن شد خدا ترسی پرهیزکاران باشد

 

تذکر:

مشابه این روایت از امیرمؤمنان(ع) نیز نقل شده که در خطبه روز جمعه ای که مصادف با عید سعید غدیر بوده بیان فرموده است(۲)

 

ب:تقسیم ساعات شبانه روز

از مفاد بخشی از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) استفاده می شود انسان مؤمن و خردمند باید در زندگی روزمره خود برنامه ریزی داشته باشد تا بتواند از عمر کوتاه خویش استفاده بهینه بکند در بعضی روایات تعبیر چنین است

عَلَی الْعاقِلِ ما لَمْ یَکُنْ مَغْلوباً عَلی عـَقـْلِـهْ اَنْ یَـکُـونَ لَـهُ ساعـاتٌ(۳)

یعنی انسان خردمند باید قبل از آنکه عقلش از او گرفته شود ساعات عمر خود را تقسیم کند

 

با توجه به اینکه دو ماه با عظمت شعبان و رمضان را در پیش داریم تلاش کنیم حداقل در این دو ماه برای استفاده هر چه بهتر از لحظات آن ساعات عمر خود را با برنامه ریزی تقسیم کنیم

 

امام کاظم(ع) فرمود:

إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَهً لِمُناجاهِ اللهِ، وَساعَهً لاِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَهً لِمُعاشَرَهِ الاْخْوانِ والثِّقاهِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَهً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم(۴)

بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:۱- قسمتى براى مناجات با خدا، ۲- قسمتى براى تهیّه معاش، ۳- قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص می ورزند، ۴-و قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم

 

توضیح:

لازم به یادآوری است که در بعضی از روایات در تقسیمات ساعات شبانه روز موارد زیر نیز مطرح شده است

۱-وَ ساعَـهٌ یـُحـاسِـبُ نَفْسَه(۵)                                                  

و ساعتی را برای حسابکشی از نفس

۲-وَ ساعَهٌ یَتَفَکَّرُ فیما صَنَعَ اللهُ اِلَیْه(۶)                                       

و ساعتی را جهت اندیشه در صنع خداوند

۳-نَصیباً لَکَ فی طَلَبِ الْعِلْم(۷)

و سهمی برای فراگیری دانش

۴-وَ نَـصیـباً مـِنْ شُـکْـرِکَ(۸)

و سهمی برای شکرگزاری

 

خطبه دوم:

موضوع: الف: مناسبتهای هفته جاری

۱-حلول ماه پربرکت شعبان

۲-سوم شعبان ۲۷ اسفند میلاد فرخنده حضرت امام حسین(ع)(۹)-روز پاسدار

۳-روز ۴ شعبان ۲۸ اسفند ولادت حضرت ابوالفضل عباس(۱۰)-روز جانباز

 

 ب:جایگاه ماه شعبان

امام رضا(ع) فرمود:

کانَ رَسُولُ اللهِ یُکْثِرُ الصِّیامَ فی شَعْبانَ  وَ کَانَ یَقُولُ شَعْبَانُ شَهْرِی وَ هُوَ أَفْضَلُ الشُّهُورِ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَنْ صَامَ فِیهِ یَوْماً کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ(۱۱)

رسولخدا(ص) در ماه شعبان زیاد روزه می گرفت و می فرمود شعبان ماه من است و بعد از ماه رمضان برترین ماهها است هر کس در این ماه یک روز روزه بگیرد روز قیامت شفیع او می شوم

 

ج:اعیاد شعبانیه

در طول ماه شعبان اعیاد متعددی وجود دارد از قبیل میلاد امام حسین(ع) و میلاد امام زین العابدین(ع) ،ولادت حضرت ابوالفضل العباس ،ولادت حضرت علی اکبر،روز پاسدار و روز جانباز

 

این مناسبتها چند مفهوم ارزشی و کلیدی دین مقدس اسـلام را در ذهـن انـسانـها تداعی می کـند از قـبـیل:

تسلیم در برابر خدا ، تحمّل مشکلات و مصائب در راه خدا ، گذشت و ایثار ، فداکاری ، وفاداری ، جانبازی و پاسداری از دین همه این مفاهیم در زندگی اهل بیت پیامبر (ص) و شیعیان آنان در طول تاریخ وجود داشته است.

 

 در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:

وَ بَـذَلْـتـُمْ اَنْـفُـسَکُمْ فِـی مَـرْضاتِهِ        

و جانهایتان را در راه رضای او بخشیدید

وَ صَبَرْتُمْ عَلی ما اَصابَکُمْ فِی جَنْبِه(۱۲)              

و بر هر رنجی که در راه خدا به شما رسید شکیبا بودید

 

سوال این است که چرا ائمه (ع) و پیروان آنان آماج این همه مشکلات و مصائب قرار گرفتند؟حضرت امام حسین (ع) پاسخ این پرسش را در عبارات زیبا و تاریخی خود چنین می فرمایند:

اَللّهُمَّ اِنَّکَ تَعْلَمُ اَنَّهُ لَمْ یَکُنْ ما کانَ مِنّا تَنافُساً فِـی سـُلْـطانٍ وَ لَا الـْتِماساً مِنْ فُضُولِ الْـحُطامِ

بار خدایا تو می دانی که آنچه از ما اظهار شده برای رقابت در سلطنتی نیست و به خواهش کالای دنیا نیست

 وَ لکِنْ لِنُرِیَ الْمَعالِمَ مِنْ دینِکْ    

ولی برای این است که دین تو را برپا بینیم ( برگردانیم )  

وَ نُظْهِرَ الْاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ

و در بلادت اصلاح نمائیم

وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکْ    

و ستم های رسیده از بنده هایت را آسوده خاطر کنیم

وَ یُعْمَلَ بِفَرائِضِکَ وَ سُنَنِکَ وَ اَحْکامِکَ(۱۳)            

و به واجبات ، سنت ها و احکام تو عمل شود

 

د:موضوع برجام

با توجه به حوادث و اتفاقات سالهای گذشته در موضوع انرژی هسته ای و برجام و تجربه کردن روش های متفاوت از سوی دولت های ایران چند نتیجه به دست آمده است

۱-هیچکدام از حاکمان کشورهای غربی و اروپایی قابل اعتماد نمی باشند

۲-هر کجا دولت های ایران کوتاه آمده اند طرف مقابل جری تر شده است

۳-بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور به خاطر گره زدن مسائل به موضوع برجام بوده

۴-اگر در پاره ای از مواقع نتایج مثبت به دست آمده در اثر قاطعیت ایران بوده

۵-تنها راه حل مشکلات هسته ای پیروی کردن دولت های ایران از فرامین و مواضع رهبری است

 

پی نوشت:

(۱)بحار الانوار/مجلسی ج۹۴ ص ۱۱۴                           

(۲)مصباح المتهجد /شیخ طوسی ص ۶۹۴                      

(۳)معانی الاخبار/صدوق ج ۱ ص ۳۳۴

(۴)بحار الانوار/مجلسی ج۱۸ ص ۳۲۱                                           

(۵)کتاب الخصال/صدوق  ۱۳/۵۲۵                                

(۶)معانی الاخبار/صدوق ۱/۳۳۴    

(۷)کتاب الامالی /شیخ طوسی ۹۹/۶۸              

(۸)صحیفه سجادیه دعای ۶

(۹) مصباح المتهجد/ شیخ طوسی ص ۷۵۸                     

(۱۰) مستدرک سفینه البحار/ نمازی ج ۵ ص ۲۱۱                        

(۱۱)بحار الانوار/مجلسی ج۹۷ ص ۸۱

(۱۲)شرح زیارت جامعه کبیره / جوادی آملی ج ۵ ص ۴۶۶           

(۱۳)تحف العقول / ابن شعبه حرانی ص ۲۳۹

 

سوال خود را مطرح کنید :